مقدمه
هوراسیو پاگانی، بنیانگذار و مهندس آرژانتینی – ایتالیایی شرکت پاگانی، از همان کودکی علاقه بسیاری به خودروهای اسپرت داشت و هنگامی که بزرگتر شد، تصمیم گرفت شغل مناسبی را در صنعت خودروسازی برای خود دنبال کند. او تنها ۲۳ سال داشت که ساخت اولین خودروی مسابقهای F2 را به پایان رساند. هوراسیو چند سال در کمپانی رنو کارکرد و وظیفه بهبود بدنه اتومبیلها را به عهده داشت؛ سپس به ایتالیا رفت تا حرفه خود را در شرکت لامبورگینی ادامه دهد.
پاگانی همواره به تعریف و تمجید از لامبورگینی پرداخته است و آن را عامل پیشرفت و موفقیت خود میداند. جالب آنکه شرکت ایتالیایی در آن زمان اوضاع چندان مناسبی نداشت و تنها ۲۰۰ کارگر در آن مشغول کار بودند. بههرحال هوراسیو خیلی زود توانست پلههای ترقی را طی کرده و فرصت کار با مواد کامپوزیت را پیدا کند. او به پتانسیل مواد سبک و بادوام ایمان کامل داشت؛ اما موانع مختلفی را بر سر راه خود احساس میکرد. تلاشهای او زمانی نتیجه داد که لامبورگینی از مواد کامپوزیت در شاسی خودروی کونتاش استفاده کرد و آن را در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس خود به نمایش گذاشت.
هوراسیو سال ۱۹۹۱ لامبورگینی را ترک کرد تا امپراتوری خود را بنا نهاده و بدون هیچ محدودیتی، به توسعه سوپر کارهای خود بپردازد. در ادامه نگاهی داریم به چند مورد از سریعترین خودروهای پاگانی که در نوع خود واقعاً بینظیر هستند.
مدل ۲۰۰۹ پاگانی Zonda Cinque Roadster با سرعت ۳۴۹ کیلومتر در ساعت
شاید جالب باشد بدانید تنها پنج دستگاه از زوندا چینکو رودستر وارد بازار شده است. این خودروی زیبا و تهاجمی توانست مجوز تردد در جادهها را نیز بگیرد. چینکو رودستر به فریم کربن تیتانیومی مجهز شده و از موتور تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر مرسدسبنز AMG بهره میگیرد. این موتور نیرویی معادل ۶۷۸ اسب بخار و گشتاور ۷۸۰ نیوتن متر تولید میکند. سیستم اگزوز از تیتانیوم و اینکونل ساخته شده و انحصاری خود شرکت پاگانی است. چینکو رودستر دارای گیربکس ۶سرعته متوالی و سیستم تعلیق قابلتنظیم است. سرعت حداکثر خودروی پاگانی به ۳۴۹ کیلومتر در ساعت میرسد که برای آن زمان واقعاً ستودنی است. شرکت بعدها محصولات سریعتر و تهاجمیتری را وارد بازار کرد. جالب اینجاست که پاگانی هیچگاه تمرکز خود را صرفاً روی سرعت نگذاشته و بیشتر به عملکرد کلی و بهبود هندلینگ خودرو در سرعتهای بالا توجه کرده است.
مدل ۲۰۲۰ پاگانی Zonda Revolucion با سرعت ۳۴۹ کیلومتر در ساعت
پاگانی باعرضه زوندا رولوشن تحول بزرگی در ترکیب هنر و سرعت ایجاد کرد. شرکت هرگز علاقه ایتالیاییها به خودروی اسپرت و زیبا را نادیده نگرفته و همواره سعی کرده است توازن قابلقبولی بین ظاهر و عملکرد محصولات خود برقرار کند. در واقع هوراسیو و تیمش توانستند خودرویی را طراحی کنند که نهتنها در پیست مسابقه، بلکه در کلکسیونهای شخصی نیز واقعاً تحسینبرانگیز است. رولوشن علیرغم بهرهمندی از موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر، هیچگاه مجوز تردد در جاده را کسب نکرد.
مدل ۲۰۰۲ پاگانی Zonda S با سرعت ۳۵۴ کیلومتر در ساعت
زوندا اس یکی از سریعترین سوپر کارهای پاگانی است که سرعت آن به ۳۵۴ کیلومتر در ساعت میرسد. این خودرو از پیشرانه ۷.۳ لیتری ۱۲ سیلندر مرسدس AMG با خروجی ۵۵۵ اسب بخار استفاده میکند و گشتاور آن ۷۵۰ نیوتن متر است. البته دور موتور ۲۰۰۰ در دقیقه و گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر تولید میکند که این رقم نهتنها درگذشته، بلکه در زمان حال نیز شگفتانگیز است. حتی اصلیترین رقیب زوندا در سال ۲۰۰۲ یعنی انزو فراری نیز قادر به تولید گشتاور بیشتر از ۶۵۷ نیوتن متر نبود. در آن هنگام، بوگاتی ویرون نیز از رقبای اصلی زوندا اس به شمار میآمد؛ خودروی محبوب و پرطرفداری که از موتور کواد توربوی W-16 با خروجی ۱۰۰۰ اسب بخار استفاده میکرد و اساساً برای رانندگی سریع طراحی شده بود.
مدل ۲۰۱۷ پاگانی Zonda Barchetta با سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت
پاگانی ید طولانی در ساخت خودروهای تولید محدود دارد. زوندا بارشتا یکی از این سوپر کارهای مشهور بود که تنها سه دستگاه از آن به فروش گذاشته شد. جالب اینجاست یکی از افراد مرفه و ثروتمندی که توانسته بود این محصول بینظیر را خریداری کند، مدتی بعد تصادف سختی با آن کرد و بدین ترتیب تنها دو خودروی بارشتا در جهان ماند. پاگانی و تیمش هر چه در توان داشتند برای طراحی و ساخت این خودروی سفارشی به کار گرفتند. بارشتا یک شاهکار هنری آمیخته با تکنولوژی مدرن است که تنها باید آن را در کلکسیونها نگهداری کرد و از تماشای آن لذت برد.
مدل ۲۰۱۸ پاگانی Zonda 760 Aether Roadster با سرعت ۳۵۹ کیلومتر در ساعت
زوندا Aether 760 رودستر یکی دیگر از خودروهای تولید محدود پاگانی است که میتواند با سرعت ۳۵۹ کیلومتر در ساعت در خیابانهای شهر جولان دهد. این محصول از پیشرانه ۷.۳ لیتری تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر مرسدس AMG با خروجی ۷۶۰ اسب بخار بهره میبرد. خودروی Aether شباهت زیادی با زوندا چینکو دارد؛ با این تفاوت که قدرت تولیدی آن بیشتر است و رنگ منحصربهفرد آن همه را متحیر میکند. تفاوتهای کوچکی نیز در کمکهای آیرودینامیکی مشاهده میشود. هایپرکار بینظیر پاگانی سال ۲۰۱۹ با قیمت ۵.۵ میلیون دلار به حراج گذاشته شد. این خودروی سفارشی در واقع یک اثر هنری بود که تیم مهندسی پاگانی تمام اشتیاق و تخصص خود را در طراحی آن به کار گرفته بودند.
مدل ۲۰۱۶ پاگانی Huayra Hermes Edition با سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت
به یکی دیگر از خودروهای تولید محدود پاگانی میرسیم که کابین آن به طور انحصاری، توسط شرکت معروف فرانسوی یعنی هرمس طراحی شده است. این محصول از پیشرانه ۶ لیتری توئین توربوی ۱۲ سیلندر با خروجی ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۹۹۶ نیوتن متر بهره میبرد. جالب آنکه موتور کاملاً دستساز بوده و شخص تکنسین مسئول AMG آن را امضا کرده است. مدل هرمس از همان گیربکس ۷سرعته متوالی هوایرا استفاده میکند. در واقع تنها موردی که آن را از هوایرا معمولی متمایز میسازد، فضای لوکس داخلی، انتخاب رنگ خارقالعاده و البته تعریف و تمجیدهای خود شرکت هرمس است. البته تفاوتهای کوچک دیگری نیز در جلوپنجره و سایر بخشهای آن به چشم میخورد. سرعت هوایرا هرمس حداکثر برابر ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است.
مدل ۲۰۱۲ پاگانی Hurayra Carbon Edition با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت
پاگانی تمام دانش و مهارت خود در زمینه استفاده از فیبر کربن را به کار گرفت تا نسخه کربنی هوایرا را وارد بازار کند. این محصول در مقایسه با خودروهای مشابه وزن پایینی دارد، زیرا قسمتهای مختلف آن از جمله بدنه، چرخها و حتی تزیینات داخلی، دارای درصد زیادی فیبر کربن هستند. سیستم تعلیق و شاسی خودرو نیز از ماده دیگری به نام کربوناتیوم (ترکیب کامپوزیت و آلیاژ) ساخته شدهاند، یک ترکیب فوق استثنایی به سبب استحکام بالا، وزن کم و مقاومت زیاد در برابر حرارت، برای ابر خودروها عالی است. نسخه کربنی پاگانی هوایرا میتواند با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت در جادههای شهر جولان دهد.
مدل ۲۰۲۲ پاگانی Huayra Codalunga با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت
هوایرا کادالونگا متناسب با خواستههای مشتریان و طراحان پاگانی و توسط بخش خصوصی شرکت ساخته شده است. در واقع این خودرو قسمتی از فلسفه هوراسیو پاگانی، یعنی یافتن راهحلهای ساده برای مشکلات بزرگ را منعکس میکند. هوراسیو به درخواست یکی از مشتریان، تصمیم میگیرد بلندای دم هوایرا کوپه را بیشتر کرده و محصول جدیدی بسازد. محصول نهایی یک سوپرکار تهاجمی با طراحی نسبتاً ساده است که سرعت حداکثر آن به ۳۷۰ کیلومتر در ساعت نیز میرسد. طبق ادعای شرکت، تنها پنج دستگاه از هوایرا کادالونگا به بازار آمده که همه آنها با قیمت ۷.۷ میلیون دلار خریداری شدهاند.
مدل ۲۰۱۱ پاگانی Huayra با سرعت ۳۸۳ کیلومتر در ساعت
پاگانی هوایرا سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. نام این محصول برگرفته از داستانهای اساطیر آمریکای جنوبی است. هوایرا تاتا خدای باد است که همراه با برف و کولاک به ارتفاعات آند نفوذ میکند. مادامی که این خدا خواب است همه عناصر آرام هستند، اما اگر برخیزد، طوفان بزرگی برپا میشود که جهان تاکنون به خود ندیده است. خودروی هوایرا نیز مانند طوفان در خیابانها میتازد مردم را حیرتزده میکند. حداکثر سرعت هوایرا قدری کمتر از بوگاتی ویرون ۱۶.۴ سوپر اسپرت و معادل ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت است. ویرون عنوان سریعترین خودروی خیابانی جهان در آن زمان را به دوش میکشید؛ اما عملکرد هوایرا در جادههای پر پیچوخم بهمراتب بهتر از آن بود.
مدل ۲۰۲۱ پاگانی Huayra R با سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت
هوایرا R برای رانندگی در پیست طراحی شده و بالطبع محدودیتهای معمول خودروهای خیابانی را ندارد. ظاهرا این محصول میتواند با سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت در پیست مسابقه حرکت کند. نسخه R از موتور تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر با خروجی ۸۵۰ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر بهره میبرد. تنها ۳۰ دستگاه از این مدل وارد بازار شده که حداقل قیمت آنها ۲.۹ میلیون دلار است. این هیولای مسابقهای هنگامی که بهسرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت میرسد، ۹۹۹ کیلوگرم نیروی داون فورس تولید میکند. توزیع داون فورس آئرودینامیکی هوایرا آر هنگام حرکت با هر سرعتی حدود ۴۶ درصد در بخش جلو و ۵۴ درصد در بخش عقب است. علاوه بر این، حداقل فاصله آن از زمین مطابق با ماشینهای پیست طراحی شده تا عملکرد آئرودینامیکی به حداکثر برسد.
دیدگاهتان را بنویسید