مقدمه
برند معروف و شناختهشده بامو با زبان طراحی گرایش دهنده، مهندسی پرفورمنس متحولکننده و میراث آیکونیک و نمادینی که تقریباً در هر گوشه دنیا به چشم میخورد، جلوتر از زمان حرکت میکند. مجموعه Series-3 سادهترین و ابتداییترین خودروهای اسپرت بامو را تشکیل میدهند که با تیونینگ اسپرت و نگرش سطح بالای خود، برتری باواریاییها را به نمایش میگذارند. باگذشت تقریباً ۵۰ سال خلاقیت و در طول هفت نسل، سری ۳ به یکی از محبوبترین مدلهای BMW و همینطور محبوبترین خودروهای اسپرت جهان تبدیل شده است. بهعنوان نمادی برای فرهنگ خودروسازی مدرن، مدلهای سری ۳ در انواع و اقسام رسانهها ظاهر شده و در اوج سادگی، مفهوم تجملگرایی و اسپرت بودن را به دوش میکشند. در این مقاله، نسلهای سری ۳ بامو را رتبهبندی کرده و مورد بررسی قرار میدهیم.
۷- نسل ششم بامو سری ۳ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
نسل ششم بامو سری ۳ شامل مدلهای F30، F31، F34، F35 و F80 شده و در پایینترین جایگاه قرار میگیرد. بامو در تولید نسل ششم تصمیمات اساسی را درباره پیشرانهها و زیبایی مدلها اتخاذ کرد. مدل F30 ضمن حفظ صفات نسل قبلی، ظاهری شبیه به برادر مسنتر، یعنی سری ۵ به خود گرفت. مساحت جلوپنجره کیدنی (کلیهای) افزایش پیدا کرد، بهنحویکه چراغهای جلو در آن گنجانده شدند. این خودرو با تنوع رنگی، متریال و تجهیزات جدیدی در دسترس مشتریان قرار گرفت و مشتری آزادی بیشتری در شخصیسازی وسیله نقلیه خود داشت.
بامو همچنین باعرضه نسل ششم سری ۳، از مدل بزرگتر GT رونمایی کرد که در واقع همان سدان سری ۳ با خط سقف کوپه و فاصله بیشتر میان دو محور بود. مدل GT آخرینمدل سری ۳ محسوب میشود، چون به دلیل ازدحام خط تولید و نبود امکانات برای گسترش آن، بامو تصمیم گرفت مدلهای کوپه و کانورتیبل را به سری ۴ منتقل کند.
مدلهای نسل ششم با پیشرانههای متعدد روانه بازار شدند، ولی همه آنها به فناوری توربوشارژ مجهز بودند. پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با بازه قدرت ۱۸۰ تا ۲۴۰ اسب بخار و بازه گشتاور ۲۷۱ تا ۳۵۳ نیوتن متر، ضعیفترین موتوری است که در زیر کاپوت سری ۳ قرار دارد. قویترین موتور با حجم ۳ لیتر و ۶ سیلندر مجهز به توئین توربوشارژ قادر به تولید ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور بوده و شتاب صفر تا صد ۳.۹ ثانیهای را برای بامو سری ۳ به وجود میآورد.
دستاوردهای مهم نسل ششم بامو سری ۳
- افزایش کلی سایز نسبت به مدل قبلی
- سیستم فرمان هیدرولیک جدید
- ارتقای سیستم تعلیق با بهبود استرات های جلو و کمکفنرهای عقب
- گیربکس ۶سرعته دستی متصل به 340i با فلایویل دوجرمه
۶- نسل اول بامو سری ۳ از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۳
نخستین نسل سری ۳ در سال ۱۹۷۵ به بازار رسید. در این سال، مدل E21 در استادیوم المپیک مونیخ به جهان معرفی شد. این خودرو یک سدان دو درب بود و جایگزین مدل آیکونیک BMW 02 Series بهحساب میآمد. مدل E21 بدنه کانورتیبل نیز به خود گرفت که Baur TopCabriolet نام داشت. جلوپنجره طرح کیدنی کوچک، چراغهای گِرد، انحنای هافمایستر در ستون C و بخش عقب که به سمت بالا کشیده شده، ظاهری هوشمند و چابک را برای E21 به وجود آورده بودند.
البته بخش میان چراغهای عقب چندان باسلیقه مشتریان مطابقت نداشت و چند ماه پس از تولید، بامو تصمیم گرفت یک روکش پلاستیکی مشکی رنگ را روی آن قرار دهد. کابین فضای گرم و زیبایی داشت و بخش جلو به سمت راننده متمایل شده بود. این نوع طراحی داشبورد، به امضای سری ۳ تبدیل شد و تا به امروز ادامه دارد.
نخستین نسل سری ۳ در ابتدا با موتور ۴ سیلندر کاربراتوری ساخته شد. در سال ۱۹۷۵ پیشرانه ۴ سیلندر مجهز به فناوری تزریق سوخت و در سال ۱۹۷۷ پیشرانه ۶ سیلندر مجهز به فناوری تزریق سوخت در زیر کاپوت E21 نشستند. پیشرانه ۴ سیلندر خطی بسته به حجم (۱.۶ یا ۲ لیتر) بین ۷۵ تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت و بین ۱۱۰ تا ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این مشخصات به واسطه گیربکس ۴سرعته دستی یا ۳سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب وارد میشدند. این در حالی بود که قویترین موتور ۶ سیلندر خطی با حجم ۲.۳ لیتر حدود ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت، هرچند از گیربکس و سیستم انتقال قدرت مشابه با نسخه ۴ سیلندر استفاده میکرد. شاید این پرفورمنس چندان قابلتوجه به نظر نرسد، ولی فراموش نکنید که به نسل نخست سری سه تعلق دارد. در حقیقت E21 هنوز هم یک خودرو کلاسیک خواستنی و دوستداشتنی است.
دستاوردهای مهم نسل اول بامو سری ۳
- معرفی بامو به مخاطبین بیشتر
- تعریف جدید برای دینامیک خودرو اسپرت
- موفقیت در رقابتهای اتومبیلرانی جهانی
۵- نسل پنجم بامو سری ۳ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳
بامو E90 نخستین مدل سری ۳ در قرن ۲۱ بود. این ماشین در سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و در طی یک سال توانست به جایزه خودرو سال جهان دست پیدا کند. با مجموعه پایه قدرتمند و عبرتگرفتن از نسل چهارم، بامو تصمیم گرفت مدلهای کوپه و کانورتیبل را با پیروی از مسیر طراحی اصلی به مجموعه اضافه کند. این تصمیم باعث شد نسل پنجم با تمام استایلهای بدنه روانه بازار شود.
به سبب این زبانهای طراحی متفاوت، هر مدل دارای کد مخصوص خود بود که در قالب E9X توصیف میشد. بامو در آن زمان حتی یک نسخه آزمایشی از پیکاپ M3 را ساخت. مدلهای E90، E91، E92 و E93 جزو سری ۳ هستند.
در انتخاب پیشرانه، شرکت آلمانی قدمهای بزرگی را برای نسل پنجم سری ۳ برداشت. پیشرانههای متنوعی برای خودروهای سری ۳ عرضه شده که ضعیفترین آنها ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و قویترین آنها ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر است. البته تنها نسخه 335i از فناوری توربوشارژ بهره میگیرد. قدرت و گشتاور ضعیفترین موتور به ترتیب به ۱۲۹ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر، و قدرت و گشتاور قویترین موتور به ترتیب به ۴۵۰ اسب بخار و ۴۳۹ نیوتن متر میرسد. نسل پنجم سری ۳ همچنین بهعنوان نسلی یاد میشود که تایرهای Run-Flat را معرفی کرد.
تولید مدلهای E9X سری ۳ تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. هیچ مشکلی در خودروهای نسل پنجم وجود نداشت بهغیراز موتور توربوشارژ N54 که به سبب اطمینانپذیری و دوام پایین باعث شد این نسل، لقب بهترین نسل سری ۳ را از دست بدهد. موتور توربوشارژ بارها به سبب خرابی پمپ سوخت فشار بالا مورد انتقاد قرار گرفت و بامو مجبور به جبران خسارت خریداران ماشینهای مجهز به این موتور شد.
دستاوردهای مهم نسل اول بامو سری ۳
- نخستین نسل از سری ۳ که به پیشرانه توربوشارژ مجهز شد
- تنوع بالای پیشرانهها
- پرفروشترین خودروی لوکس در بازار آمریکا و کانادا
- ارتقا به تعلیق عقب مولتی لینک (۵ انشعابی)
- نخستین نسل مجهز به فناوری iDrive بامو
۴- نسل هفتم بامو سری ۳ از سال ۲۰۱۸ تاکنون
نسل فعلی سری ۳، شامل مدلهای G20، G21 و G28 میشود. این خودرو بدون افراط و زیادهروی، نسبت به نسل قبلی تکامل پیدا کرده است. در نمای بیرونی، جلوپنجره کیدنی بزرگتر شده و المان های برجسته ظاهری مدرنتر را به وجود آورده اند. نسل هفتم سری ۳ همچنین بزرگتر شده و کابین آن فضای بیشتری را در دسترس سرنشینان خودرو قرار میدهد. تمام این بهروزرسانیها با حفظ دینامیک و پویایی رانندگی انجام شده که خصیصه اصلی مدلهای سری ۳ بهحساب میآید.
در حال حاضر نسل هفتم سری ۳ بهترین مدلهای سگمنت را به خود اختصاص داده است. مدل G20 از لحاظ فناوری حرف اول را میزند. این ماشین بدون ازدستدادن اعتبار اسپرت خود، مفهوم لوکس بودن را به طور کامل به نمایش میگذارد. بامو G20 نقصهای F30 بهویژه در بخش رانندگی را برطرف کرده است. تمام پیشرانههای عرضه شده برای این نسل، از سیستم انتقال قدرت اصلاح شده، نرم و دقیق بهره میبرند. تنها مشکل این است که گیربکس دستی تنها در مدلهای M یافت میشود. اگر کیفیت سواری کمی روانتر و نرمتر بود، نسل هفتم بالاترین رتبه را در بین باقی نسلهای بامو سری ۳ داشت.
برای مدلهای نسل هفتم پیشرانه بنزینی، هیبریدی و دیزلی عرضه شده که تمامی آنها به فناوری توربوشارژ مجهز هستند. قدرتمندترین موتور با حجم ۳ لیتر و ۶ سیلندر، ۳۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشته و از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک، چرخهای عقب یا هر چهارچرخ را به حرکت میاندازد. شتاب صفر تا صد این مدل در عرض ۳.۷ ثانیه اتفاق میافتد. موتور هیبریدی ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و شتاب صفر تا صد ۵.۶ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند.
دستاوردهای مهم نسل هفتم بامو سری ۳
- طراحی بیرونی مدرن و تهاجمی
- تجهیزات تکنولوژیکی و پیشرفته در کابین
- گیربکس ۸سرعته اتوماتیک ZF
- سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی
۳- نسل دوم بامو سری ۳ از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴
هفت سال موفقیت E21 باعث تولد E30 بهعنوان دومین نسل سری ۳ بامو در سال ۱۹۸۲ شد. مدل E30 با بدنههای سدان چهاردرب، کابریولت و تورینگ واگن به تولید رسید و نسخه M3 با تمرکز روی پرفورمنس نیز بهصورت کوپه و کانورتیبل در دسترس مشتریان قرار گرفت. نسل دوم بهصورت استاندارد با چراغهای جلو دوقلو عرضه شد و از آن زمان به بعد، روی خودروها باقی ماند.
مدل E30 بهعنوان ماشین نسل دوم به همان اندازه مدل E21 ظاهر خلاقانه و زیبایی داشت. بد نیست بدانید که نسخه استیشن واگن تورینگ در حقیقت یک پروژه تفریحی بود که توسط یکی از کارکنان شرکت به نام مکس رایزبوک انجام شد. وی میخواست با خانواده خود راهی سفر شود، اما متوجه شد که صندوقعقب برای جاسازی وسایل لازم بیش از حد کوچک است. به همین خاطر، ستون C را برش زد و آن را به عقب انتقال داد و بدین ترتیب، نخستین استیشن واگن BMW را ساخت.
نسل دوم سری ۳ بامو همچنین نخستین نسلی بود که با موتور دیزلی و سیستم چهارچرخ محرک عرضه شد. مدل M3 از پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر S14 استفاده میکرد که با ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، درخشش خاصی را در پیست مسابقات به رخ حضار میکشید. موتور ۱.۸ لیتری ضعیفتر تنها ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت. نسل دوم یک خودروی دیفرانسیلعقب بود که با گیربکس ۵سرعته دستی یا ۴سرعته اتوماتیک جفت میشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رودستر Z1 نیز بر اساس پلتفرم E30 ساخته شده است.
دستاوردهای مهم نسل دوم بامو سری ۳
- معرفی مدل M3 بهعنوان یک نسخه خیابانی از موفقترین خودروی مسابقات DTM در تمام ادوار
- بهرهمندی از نسخه اصلاح شده پیشرانه ۴ سیلندر
- تولد یکی از کمیابترین خودروهای کلاسیک، یعنی نام E30 M3 Sport Evolution
۲- نسل سوم بامو سری ۳ از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰
اگرچه نسل دوم سری ۳ تا سال ۱۹۹۴ روی خط تولید باقی ماند، ولی بامو در سال ۱۹۹۰ از نسل سوم رونمایی کرد. باعرضه مدل E36 همه چیز به معنای واقعی کلمه شکل جدیدی به خود گرفت. این خودرو با فلسفه طراحی جدیدی ساخته شد که هرچند اختلاف زیادی با مدل قبل نداشت، ولی تغییراتی همچون جهتگیری کوپه، ستونهای شیبدار A و C، روکش شیشهای چراغهای دوقلوی جلو و… در آن قابلملاحظه بود. بامو با مشاهده محبوبیت سری ۳ در بازار، تصمیم گرفت مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند.
نسل سوم سری ۳ با بیشترین تنوع بدنه، یعنی سدان، کوپه، کانورتیبل، تورینگ، کامپکت و M3 (سدان، کوپه و کانورتیبل) در دسترس مشتریان قرار گرفت. مدل کامپکت در واقع یک خودروی هاچبک بود که حدود ۸.۹ اینچ ارتفاع کمتری نسبت به کوپه داشت، ولی بهسرعت به موفقیت رسید و توانست پس از سدان و کوپه، رکورد بیشترین فروش را از آن خود کند.
بامو در تولید نسل سوم بهبودهایی را در بخش مکانیکی به وجود آورد که از جمله آنها میتوان به سیستم تعلیق عقب مولتی لینک و گیربکس ۶سرعته دستی (برای نخستینبار) اشاره کرد. نسخه M3 با پیشرانه ۶ سیلندر S50 یا S52 با ۳۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان میداد. در ضمن، رودستر Z3 نیز بر اساس پلتفرم E36 ساخته شد. بامو در تولید نسل سوم به موفقیت بسیاری دست پیدا کرد و همین موضوع باعث میشود این نسل، مدال نقره سری ۳ را دریافت کند.
دستاوردهای مهم نسل سوم بامو سری ۳
- استفاده از گیربکس ۶سرعته دستی برای اولینبار
- الهامبخشی به سایر مدلهای BMW
- رونمایی از سیستم خلاقانه VANOS
۱- نسل چهارم بامو سری ۳ از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶
در رتبهبندی تمام نسلهای بامو سری ۳، نسل چهارم مدال طلا را بر گردن میاندازد. شرکت باواریایی در تولید نسل سوم به موفقیت بسیاری رسید و باعرضه نسل چهارم در اواخر قرن بیستم، حجت را بر مشتریان خود تمام کرد. مدل E46 نخست در بدنه سدان، و سپس در بدنههای کوپه، کانورتیبل، تورینگ، کامپکت و M3 روانه بازار شد. بامو در تولید این نسل تصمیم گرفت از استایلهای مختلف استفاده کند و به هر مدل زبان طراحی خاص خود را بخشید، بدون اینکه شباهت کلی خود را از دست بدهند. جدای از بحث ظاهر، نسل چهارم سری ۳ با ویژگیهای جذابی نظیر شیشهپاککنهای مجهز به سنسور باران، چراغهای LED و مسیریابی ماهوارهای به عرضه درآمد که در آن روزها چندان رواج نداشتند.
در نسخه پایه، E46 به موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر مجهز بود که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۲۹ نیوتن متر گشتاور داشت. حداکثر سرعت این خودرو به ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. اما مدل مجهز به موتور ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر میتوانست با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۹۵ نیوتن متر گشتاور به حداکثر سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اگرچه بامو در نسل سوم از سیستم انتقال قدرت AWD دست کشیده بود، ولی مجدداً آن را در نسل چهارم مورداستفاده قرارداد. در کنار گیربکس ۶سرعته دستی، گیربکس ۶سرعته دستی ترتیبی SMG-II نیز برای این خودرو قابل سفارش بود.
از لحاظ رقم فروش، E46 بهعنوان نسل چهارم سری ۳ موفقترین مدل BMW در تمام ادوار بهحساب میآید. در طول تقریباً یک دهه، ۳.۲ میلیون دستگاه E46 به فروش رسید. این موفقیت در کنار ظاهر برازنده و پیشرانههای قدرتمند، E46 سری ۳ را در بالاترین جایگاه قرار میدهد.
- موفقترین مدل BMW در تمام ادوار بر اساس رقم فروش
- طراحی جدید کابین
- بهرهمندی از پیشرفتهترین فناوریهای روز (در آن زمان)
- پیروزی در مسابقات متعدد اتومبیلرانی
دیدگاهتان را بنویسید