ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
18 بازدید

ده واقعیت درباره هوندا CR-V کامپکت افسانه‌ای؛ پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان

ده واقعیت درباره هوندا CR-V کامپکت افسانه‌ای؛ پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان

مقدمه

هوندا CR-V از اواسط دهه ۹۰ روی خط تولید قرار دارد و تا کنون شش نسل آن روانه بازار شده است. شاسی‌بلند کامپکت هوندا در طول سال‌ها نه‌تنها به یکی از محبوب‌ترین ماشین‌های خانوادگی تبدیل شده، بلکه یک نقطه عطف مهم برای برند ژاپنی به شمار می‌آید. مدل CR-V نخستین شاسی‌بلند طراحی‌شده توسط هوندا است و در حال حاضر پرفروش‌ترین خودروی شرکت در جهان محسوب می‌شود. هوندا CR-V از ابتدای عرضه تا کنون جایگاه بالای خود را در لیست محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای جهان حفظ کرده است. اطمینان‌پذیری ژاپنی با مهم‌ترین جنبه‌های فروش یک خودرو خانوادگی ترکیب شده و CR-V را به وجود آورده‌اند. ما در این مقاله به بررسی تاریخچه، نقاط قوت و دلایل محبوبیت هوندا CR-V پرداخته و حقایق جالبی را در مورد این ماشین بازگو می‌کنیم که آگاهی از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست.

۱- مدل CR-V نخستین شاسی‌بلند انحصاری هوندا بود

نخستین خودروی شاسی‌بلندی که با لوگوی هوندا به عرضه درآمد، به طور کامل توسط این شرکت ساخته نشده بود. مدل‌هایی مثل نسل اول و دوم هوندا پاسپورت یا هوندا هورایزن ژاپنی، محصولات اصلی و انحصاری هوندا به‌حساب نمی‌آیند. آن‌ها در حقیقت شاسی‌بلندهای ساخته‌شده توسط برندهای دیگر، با ظاهری جذاب‌تر بودند. به‌عنوان‌مثال، نسل اول هوندا پاسپورت به‌عنوان نسخه تغییر نام‌یافته ایسوزو Rodeo روانه بازار شد. در مقایسه با رودئو، پاسپورت جلوپنجره متفاوتی داشت و لوگوی هوندا روی بدنه و درون کابین آن درج شده بود.

هوندا تا دهه ۱۹۹۰ بودجه کافی برای ساخت شاسی‌بلند مستقل و انحصاری خود را نداشت. به همین خاطر باتکیه‌بر سازندگان دیگر و ریبج کردن مدل‌های مختلف تلاش می‌کرد تا با کمدین هزینه ممکن، سهمی از این سگمنت محبوب به دست آورد. به‌محض اینکه بودجه کافی برای واحد R&D جمع‌آوری شد، هوندا مهندسی بج یا همان ریبج کردن را کنار گذاشت و به سراغ تولید نخستین شاسی‌بلند کوچک انحصاری خود، یعنی CR-V رفت.

۲- نسل دوم CR-V به موتورهای سری K هوندا مجهز بود

نسل دوم CR-V، یعنی مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، با پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر K24A1 به عرضه درآمد که عضوی از خانواده موتورهای سری K هوندا بود. پیشرانه‌های سری K به سبب ارائه ترکیب متعادلی از قدرت و اطمینان‌پذیری در حجمی جمع‌وجور، مورد تمجید و ستایش قرار دارند. آن‌ها به‌راحتی ارتقا پیدا می‌کنند و در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌ این موتورها همچنین به سبب کاربرد در مدل‌های های پرفورمنسی همچون اکورد، سیویک و اینتگرا تایپ R اعتبار و آوازه خاصی به دست آورده‌اند.

۳- هوندا CR-V فعلی دارای مدلی با سوخت هیدروژنی است

اگرچه هیدروژن هنوز به‌عنوان یک منبع انرژی رایج برای خودرو در نظر گرفته نمی‌شود، ولی هوندا باعرضه شاسی‌بلند CR-V در مدل e:FCEV قصد دارد کاربرد سوخت هیدروژنی را عمومی‌سازی کند. به بیان بهتر، CR-V e:FCEV یک خودروی پلاگین هیبرید است که پیشرانه نیمه برقی آن شامل موتور الکتریکی و سلول سوخت هیدروژنی می‌شود. همانند خودروهای برقی، باتری این ماشین نیز به‌وسیله کابل معمولی به برق خانگی وصل شده و پس از مدتی شارژ می‌شود تا انرژی لازم برای موتور الکتریکی را تأمین کند. پیشرانه سی‌آروی e:FCEV قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور است و می‌تواند شتاب صفر تا صد را در عرض ۸ ثانیه مدیریت کند.

۴- نام CR-V معانی مختلفی دارد

نام CR-V در بازارهای مختلف با دو معنی متفاوت تفسیر می‌شود. در ژاپن، CR-V مخفف عبارت وسیله نقلیه راحت (Comfortable Runabout Vehicle) است که به طور خلاصه، به هدف اصلی خودرو، یعنی انتقال افراد و اسباب به شیوه ایمن و کاربردی اشاره می‌کند.

اما در نقطه دیگری از جهان مثل انگلستان، نام CR-V به‌صورت وسیله نقلیه تفریحی کامپکت (Compact Recreational Vehicle) تفسیر می‌شود‌. البته هوندا مشکلی با این تفسیر ندارد. ازآنجاکه CR-V به‌عنوان کراس‌اووری معرفی شده که شامل ویژگی‌های مشترکی با شاسی‌بلندها دارد (مثل ضربه‌گیرهای برجسته)، تفاوت تفسیر انگلیسی‌ها و ژاپنی‌ها از نام CR-V قابل‌درک است. هر دو تفسیر توسط هوندا به رسمیت شناخته شده‌اند.

البته برخی نیز بر این باورند که CR-V مخفف عبارت وسیله نقلیه تفریحی سیویک (Civic Recreational Vehicle) است که به ریشه‌های نسل اول هوندا سیویک اشاره می‌کند.

۵- هوندا CR-V در چین با نام متفاوت به فروش می‌رسد

از آمریکای شمالی گرفته تا ژاپن و اروپا، در اکثر بازارهای جهانی CR-V با همین نام فروخته می‌شود. بااین‌وجود، چینی‌ها CR-V را با نام هوندا بریز (Breeze) می‌شناسند. بریز از لحاظ فضای داخل کابین و مشخصات مکانیکی با شاسی‌بلند CR-V یکسان است، اما ظاهر متفاوتی دارد. نمای جلو، چراغ‌های عقب و سپرهای جلو و عقب دستخوش تغییر شده و ظاهری ممتاز و جذاب‌تر را برای خودرو به وجود آورده‌اند. بریز از یک نقطه قوت دیگر نیز برخوردار است که سبب جذب مشتریان چینی می‌شود‌. این ماشین به‌صورت یک کراس‌اوور ۷ نفره با فضای پای بیشتر عرضه شده که چینی‌ها به‌شدت از آن استقبال می‌کنند. در حقیقت بریز یک نسخه فرعی از نسل پنجم CR-V به‌حساب می‌آید که به مشتریان چینی اجازه می‌دهد تنوع بیشتری در انتخاب شاسی‌بلندهای هوندا داشته باشند.

۶- متیو برودریک با ایفای نقش در یک تبلیغ تلویزیونی سوپربول به فروش CR-V کمک کرد

متیو برودریک که به سبب بازی در نقش اصلی فیلم کمدی مرخصی فریس بولر به شهرت رسید، در یکی از تبلیغ‌های سوپربول برای مدل ۲۰۱۲ هوندا CR-V ایفای نقش کرده و باعث افزایش فروش این خودرو شد. این تبلیغ با عنوان مرخصی متیو در طول مسابقات سوپربول XLVI از تلویزیون پخش می‌شد. محل ساخت تبلیغ به نوبه خود یادآور فیلم مرخصی فریس بولر بود و اشاره به چند صحنه نمادین. جذابیت تبلیغ را دوچندان می‌کرد. در صحنه معروف Joyriding Valet به‌جای فراری ۲۵۰ جی‌تی کالیفرنیا، نسل سوم هوندا CR-V به نمایش درآمد.

البته این نخستین باری نبود که هوندا از یک تبلیغ سوپربول برای معرفی شاسی‌بلند جذاب خود استفاده می‌کرد. نسل اول این ماشین نیز از طریق یکی از چندین تبلیغ پخش‌شده در طول مسابقات سوپربول XXXI در سال ۱۹۹۷ به عموم معرفی شد. یکی دیگر از تبلیغات سوپربول در سال ۲۰۱۷ با عنوان Yearbooks روی CR-V تمرکز داشت و مخاطبین مسابقات سوپربول LI را با این شاسی‌بلند ژاپنی آشنا کرد.

۷- دو نسل نخست هوندا CR-V به میز پیک‌نیک مجهز بودند

این یک واقعیت است که شاسی‌بلند کامپکت CR-V همواره با یک ویژگی جالب، مالکان و طرف‌داران هوندا را شگفت‌زده می‌کند. مدل‌های ساخته‌شده بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ به‌صورت استاندارد به یک میز پیک‌‌نیک مجهز بودند. کف صندوق‌عقب که روی محفظه تایر زاپاس را می‌پوشاند، قابل‌برداشت بود و به یک میز سیار تبدیل می‌شد، آن‌هم با چهارپایه. این ویژگی هوشمندانه کاربرد بسیاری در فعالیت‌های خارج از خانه داشت؛ از دورهمی‌های ساحلی گرفته تا کمپینگ و غیره. متأسفانه از نسل سوم به بعد، کف صندوق‌عقب/ میز پیک‌نیک از CR-V حذف شد.

۸- طراحی CR-V در یک شاسی‌بلند چینی کپی شد

پیش از اینکه صنعت خودروسازی چین هویت برندی خود را به وجود آورد و مدل‌های تحسین‌برانگیزی را در بازار خودروهای برقی معرفی کند، عمده فعالیت خودروسازان این کشور در کپی‌کردن طراحی ماشین‌های معروفی خلاصه می‌شد که قابل‌عرضه در بازار محلی نبودند. به بیان بهتر، چینی‌ها ماشین‌های خارجی را کپی کرده و آن‌ها را در دسترس مشتریان محلی و حتی بازارهای خارج از کشور قرار می‌دادند.

شوانگوان یکی از همین خودروسازان بود که شاسی‌بلند سایز متوسط Laibao را با تقلید از بدنه و طراحی نسل دوم هوندا CR-V ساخت. از جلوپنجره گرفته تا پروفایل جانبی پنجره‌ها و شکل و گرافیک چراغ‌های عقب، شوانگوان لِیباو، عناصر طراحی به‌وضوح از CR-V گرفته شده و با شاسی نسل پنجم تویوتا هایلوکس ترکیب شده بودند.

البته هوندا در برابر این تقلید خاموش نماند و در سال ۲۰۰۳ از شرکت شوانگوان به‌خاطر نقض قانون کپی‌رایت شکایت کرد. هرچند این شکایت توسط اداره مالکیت معنوی چین پذیرفته نشد، به این بهانه که پتنت هوندا برای طراحی CR-V تحت قوانین مالکیت معنوی چین قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال، دادگاه عالی پکن در سال ۲۰۱۶ حکم اداره مالکیت معنوی را باطل و تأیید کرد که شوانگوان بدون اجازه هوندا از طراحی CR-V برای محصول خود استفاده کرده است. با صدور این حکم، شوانگوان به پرداخت ۲.۴ میلیون دلار آمریکا جریمه شد. شاسی‌بلند لیباو بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار داشت و شوانگوان در سال ۲۰۱۶ از صنعت خودرو کناره‌گیری کرد‌.

۹- نسل نخست CR-V اولین شاسی‌بلند مجهز به تعلیق دو جناغی چهارچرخ بود

نسل اول هوندا CR-V نخستین شاسی‌بلند موجود در بازار بود که از سیستم تعلیق دوجناغی چهارچرخ استفاده می‌کرد. ماشین‌های شاسی‌بلند در آن زمان سیستم تعلیق ساده‌ای داشتند. ولی هوندا می‌خواست اولین شاسی‌بلند انحصاری خود را به نحوی بسازد که علاوه بر قابلیت آفرودی، آسایش سرنشینان را حفظ کرده و تجربه رانندگی مشابه با یک خودروی استاندارد را به راننده اعطا کند. شرکت ژاپنی برای رسیدن به این هدف، از سیستم تعلیق دو جناغی چهارچرخ استفاده کرد‌. بدین ترتیب، CR-V علی‌رغم داشتن ارتفاع سواری بالا و فاصله ۸.۱ اینچی نسبت به سطح زمین، هندلینگ معمولی و نرمال خود را حفظ کرد. کاربرد این سیستم، سواری نرم و پایداری را برای CR-V به ارمغان آورد و کابین آن را در برابر لرزش‌ها و کوبش‌های خارجی مقاوم کرد.

۱۰- تمام مدل‌های هوندا CR-V دارای طراحی عمودی چراغ عقب هستند

معمولاً اکثر مدل‌های آفرودی دارای یک یا چند المان طراحی خاص هستند که در همه نسل‌ها به چشم می‌خورد. به‌عنوان‌مثال، در خودروهای لندروور حروف انگلیسی برند در جلوی کاپوت درج شده است، و یا ماشین‌های جیپ رانگلر از یک طراحی جلوپنجره مستطیلی خاص و تکراری بهره می‌برند. هوندا CR-V نیز از همان بدو عرضه تا کنون دارای طراحی عمودی چراغ عقب بوده است. این چراغ‌های عمودی که از سقف تا زیر شیشه عقب کشیده شده‌اند، جزو لاینفک از ظاهر ماشین به‌حساب می‌آیند‌. در سال‌های اخیر، طراحی این چراغ‌های کشیده دستخوش تغییرات جزئی شده تا به همراه خطوط تیز و چراغ‌های LED، ماهیت اسپرت خودرو به‌عنوان بخشی از زبان طراحی فعلی هوندا بازتاب شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0