ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
9 بازدید

ده واقعیت جالب در مورد پونتیاک GTO Judge

ده واقعیت جالب در مورد پونتیاک GTO Judge

مقدمه

جاج (Judge) ماشینی بود که برای یک هدف خاص طراحی شد؛ در نبرد بر سر سرعت، از هر ماشین دیگری پیشی بگیرد. جنرال‌موتور ماسل‌کارهای متعددی را در طول سال‌ها روانه بازار کرده، ولی هیچ‌یک از آن‌ها به‌اندازه پونتیاک GTO Judge خیره‌کننده و شگفت‌انگیز نیست. قاضی از راه می‌رسد، اصطلاحی در خیابان‌های آمریکا بود که به غلبه جاج بر خودروهای مسابقه‌ای اشاره می‌کرد. همان‌طور که یک متهم از رویارویی با قاضی وحشت دارد، خودروهای مسابقه‌ای خیابانی نیز جسارت مقابله با جاج را نداشتند. حقایق جالبی در مورد این تریم جذاب GTO وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قاضی از راه رسید!

شاید فکر کنید که یک ماشین به‌خاطر تعیین قانون می‌تواند لقب Judge (قاضی) را به خود اختصاص دهد. ولی این طرز تفکر در مورد جی‌تی‌او جاج صدق نمی‌کند. تنها دلیلی که نام جاج برای تریم GTO انتخاب شده، علاقه طراح آن به یک برنامه کمدی با همین نام است. دلورین به حدی از صحنه‌های کمدی لذت می‌برد که با الهام از تکیه‌کلام «قاضی از راه رسید» پروژه طراحی تریم GTO را آغاز کرد. بدین ترتیب نامی که برای به چالش کشیدن رقبا روی تریم GTO قرار گرفت، برای همیشه در خاطره‌ها باقی ماند.

معروفیت دلورین به واسطه جاج

جان دلورین به‌عنوان یکی از طراحان پونتیاک، به‌اندازه‌ای عاشق و شیفته کمدی بود که نام یکی از برنامه‌های تلویزیونی کمدی مورد علاقه خود را روی ماحصل تلاش‌های خود گذاشت. درست متوجه شدید؛ جاج توسط جان دلورین طراحی شده است. در واقع پیش از ساخت ستاره فیلم «بازگشت به آینده»، دلورین به واسطه طراحی تریم جاج برای GTO به معروفیت بزرگی دست پیدا کرد. دلورین یک مهندس فوق‌العاده بود که علاقه بسیاری به طنز داشت و علی‌رغم طراحی چهره موقر و جدی، نام جاج را برای تریم جدید GTO انتخاب کرد.

عرضه جاج به‌عنوان یک GTO ارزان‌قیمت

چند سال نخست عرضه پونتیاک GTO بهترین سال‌های خودروساز آمریکایی به‌حساب می‌آیند. اما زمانی که رقبا به محبوبیت ماسل‌کارها پی بردند، مدل‌های متنوعی پیشروی مشتریان قرار گرفت. بسیاری از این مدل‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به خودروی پونتیاک داشتند و GTO را به خودرویی باقیمت متوسط تبدیل کردند. جاج در ابتدا برای حل این مشکل طراحی شد. این ماشین قرار بود نسخه ساده‌تری از GTO باشد که با حذف تجهیزات غیرضروری، باقیمت کمتری روانه بازار شود و به فروش مورد انتظار دست پیدا کند. هرچند پروژه بدین شکل به پایان نرسید!

طراحی باهدف فروش بیشتر نسبت به رودرانر

پلیموث رودرانر (RoadRunner) یکی از بزرگ‌ترین و قدرترین رقبای پونتیاک GTO بود. ماسل‌کار رودرانر از لحاظ کیفیت ساخت با GTO ‌ برابری می‌کرد، ولی قیمت معقولانه‌تری داشت. تنها شانس پونتیاک برای پیشی‌گرفتن از این رقیب قدرتمند، تولید ماشینی در همان سطح کیفیت باقیمت پایین‌تر بود. خودرویی که بتواند قلب مشتریان را مجدداً به تصاحب خود درآورد. جاج برای برآورد این هدف طراحی شد. بااین‌حال به‌عنوان نسخه ساده‌تر GTO، باز هم ۳۶۸ دلار گران‌تر از رودرانر و ۳۳۷ دلار گران‌تر از نسخه پایه جی‌تی‌او قیمت‌گذاری شد.

لوگو و منشأ آن

نه دلورین و نه هیچ‌یک از مهندسان دخیل در پروژه، مسئول طراحی لوگوی پونتیاک GTO Judge نیستند. این وظیفه بر عهده ویلیام پورتر گذاشته شد که یکی از طراحان حرفه‌ای جنرال موتورز بود. همانند تیم مهندسی، پورتر نیز برای طراحی بهترین لوگو از منابع خارجی الهام گرفت. یک روز، یکی از مجله‌های Carter’s India Ink توجه وی را به خود جلب کرد. پورتر کاغذ و مدادی برداشت و لوگوی The Judge را طراحی کرد. این لوگوی برجسته در بخش‌های مختلف مثل گلگیر و باله عقب قابل‌مشاهده است.

ماندگاری سه‌ساله پونتیاک GTO جاج در بازار

ازآنجاکه اغلب در مورد مدل‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ جی‌تی‌او جاج صحبت می‌شود، بسیاری افراد نمی‌دانند که این خودرو در واقع به مدت سه سال در بازار حضور داشت. حدود ۳۰۰ دستگاه پونتیاک GTO جاج در سال ۱۹۷۱ به تولید رسید، ولی به دلیل فروش بسیار پایین، توقف تولید خودرو کلید خورد. مدل معمولی جی‌تی‌او نیز سه سال بعد، یعنی در سال ۱۹۷۴ از خط تولید خارج شد. کلکسیونرهای خودروهای کمیاب به سراغ مدل ۱۹۷۱ جی‌تی‌او جاج می‌روند، درحالی‌که علاقه‌مندان ماشین‌های کلاسیک مدل ۱۹۷۰ را به سبب ارزش مالی بیشتر ترجیح می‌دهند.

کاربرد پیشرانه 400 Ram Air III

پونتیاک به طور استاندارد، پیشرانه ۴۰۰ رم ایر مارک ۳ را برای جی‌تی‌او جاج طراحی کرد. این موتور ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور داشت و به ماشین اجازه می‌داد در عرض کمتر از ۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته پیشرانه ۴۰۰ رم ایر مارک ۴ نیز برای جاج قابل‌دسترس بود که مدت‌زمان شتاب‌گیری را کاهش می‌داد و به واسطه آن خودرو می‌توانست عملکرد بهتری را در پیست اتومبیل‌رانی نشان دهد.

استفاده از اندورا پلاستیک در نمای جلو

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، پونتیاک جی‌تی‌او تنها وسیله نقلیه‌ای به‌حساب می‌آمد که سپرهای آن از متریال جدیدی به نام اندورا پلاستیک (Endura Plastic) ساخته شده بود. اندورا پلاستیک، ترکیبی از فوم یورتان سلول بسته و فلز بود که حالتی لاستیکی داشت. این پوشش لاستیکی، مقاومت خودرو را در برابر ضربات بالا می‌برد، درست همان‌طور که در تبلیغات نشان داده می‌شد. افرادی با روپوش آزمایشگاهی و اهرمی در دست به‌نوبت به سپر ماشین ضربه وارد می‌کردند، اما کوچک‌ترین آسیبی در این قسمت به وجود نمی‌آمد.

تعبیه تاکومتر روی کاپوت

افرادی که عاشق سرعت گرفتن‌های افراطی با خودرو هستند، از نقش حیاتی تاکومتر یا همان دورسنج موتور اطلاع دارند. برای اینکه یک ماشین بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهد، دور موتور باید در سطح بهینه باشد و فعالیت موتور بر اساس آن افزایش پیدا کند. در خودروهای متعلق به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، تاکومتر معمولاً درون داشبورد جاسازی می‌شد. اما پونتیاک تصمیم گرفت این قطعه را روی کاپوت و در مقابل راننده قرار دهد تا در مسیر مستقیم نگاه وی باشد و بدین ترتیب، عملیات تعویض دنده را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

استفاده از اهرم تعویض دنده T شکل هرست

در اواخر دهه ۶۰ میلادی، هرست (Hurst) اسم و رسمی در حوزه تولید ماسل‌کارها به دست آورد. در آن زمان، اهرم تعویض دنده معمولی روی گیربکس‌های دستی اثربخشی کافی نداشت و بسیاری از خودروها به شیفتر T شکل مجهز شدند. گرفتن این دستگیره برای رانندگان راحت‌تر بود و تعویض دنده به شیوه آسان‌تری انجام می‌شد.

نگاهی به مشخصات جی‌تی‌او جاج

پونتیاک در سال ۱۹۶۹ تریم Judge را برای GTO معرفی کرد. این ماشین به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۵ لیتری مجهز بود که راندمان آن به ۳۳۶ اسب بخار و ۶۰۳ نیوتن متر می‌رسید. پیشرانه جاج با گیربکس ۴سرعته دستی و شیفتر هرست جفت شده و به ماشین اجازه می‌داد در عرض ۶ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

جاج در ابتدا قرار بود یک پکیج ارزان‌قیمت با تجهیزات استاندارد برای GTO باشد، اما با حذف تجهیزات اضافی، نسبت قدرت به وزن خودرو بهبود پیدا کرد و در نتیجه، جاج پرفورمنس با پرفورمنس بهتری نسبت به GTO وارد بازار شد. علاوه بر پرفورمنس، جاج از لحاظ ظاهری نیز تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای با GTO دارد. با مشاهده جلوپنجره، چراغ‌های توقف، چراغ‌های عقب و چراغ‌های اخطار جلو و عقب می‌توان جاج را از مدل معمولی GTO تشخیص داد.

پونتیاک GTO Judge جزو خودروهای مورد علاقه کلکسیونرها است، چراکه شرکت آمریکایی تنها ۶۸۳۳ دستگاه از این خودروی جذاب و قدرتمند را تولید کرد. نسخه مجهز به پیشرانه رم ایر مارک ۴ در یکی از حراجی‌های اخیر باقیمت ۶۸۲ هزار دلار به فروش رسیده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0