مقدمه
فورد تاندربرد یکی از نمادینترین خودروهای ساختهشده توسط شرکت آمریکایی است. ایدهپردازی تولید تاندربرد دونفره به مدتها قبلتر از سال ۱۹۵۵ بازمیگردد. ولی در آن زمان، خودروهای اسپرت فروش چندانی نداشتند و تولید آنها منطقی به نظر نمیرسید. در حقیقت فروش خودروهای اسپرت بهاندازهای پایین بود که باعث شد فورد از ساخت T-Bird صرفنظر کرده و به تولید مدل کاستوم دیلوکس روی آورد که تطابق بیشتری با تقاضای بازار داشت. ولی باگذشت زمان، سلیقه مشتریان عوض شد و زمانی که شورولت شروع به عرضه کوروت در بازار کرد، فورد مجدداً به فکر ساخت تاندربرد افتاد. در این مقاله شما را با واقعیتهای جالب در مورد فورد تاندربرد (Thunderbird) آشنا میکنیم.
تاندربرد برای مقابله با شورولت کوروت ساخته شد
در طول جنگ جهانی دوم، نیروهای آمریکایی شاهد تردد بعضی از بهترین خودروهای اسپرت جهان بودند. پس از آن، بسیاری از خودروسازان در ایالات متحده شروع به طراحی برنامههای متعدد برای تکرار موفقیت خودروهای اسپرت اروپایی کردند. نخستین محصول این برنامهریزیها، شورولت کوروت بود که در سال ۱۹۵۳ به بازار عرضه شد و قلب و جیب عاشقان خودروهای پرفورمنس را به تسخیر درآورد. مدتی پس از شورولت، فورد نیز تاندربرد را به بازار معرفی کرد و طوفانی را در کشور به راه انداخت. تاندربرد، تاریخ فورد را برای همیشه تغییر داد.
فروش تاندربرد در سال ۱۹۵۵ به چهل برابر شورولت کوروت رسید
شورولت کوروت در چند سال نخست توانست به فروش معقولانهای دست پیدا کند. ولی در سال ۱۹۵۵ تنها ۴۰۰ دستگاه از این ماشین فوقالعاده توسط مشتریان خریداری شد. از طرف دیگر، فورد تاندربرد لوکس با موتور ۸ سیلندر در سال ۱۹۵۵ وارد بازار شد و در همان سال توانست رقم فروش ۱۶۱۵۵ دستگاه را به نام خود ثبت کند. به بیان بهتر، فروش تاندربرد در سال ۱۹۵۵ حدود چهل برابر بیشتر از شورولت کوروت بود. این موضوع، محبوبیت تاندربرد در بدو ورود به بازار را نشان میدهد.
تاندربرد از بین ۵۰۰۰ نام پیشنهادی انتخاب شد
نامگذاری یک خودرو بسیار سختتر از چیزی است که به آن فکر میکنید. فورد برای انتخاب نام محصول فوقالعاده خود، از کارمندان شرکتش کمک گرفت. در نهایت بیش از ۵۰۰۰ نام مختلف پیشنهاد شد، هرچند هیچیک از آنها برای ماشین اسپرت جدیدی که با تمرکز روی لوکس بودن ساخته شده، سازگاری نداشتند. از آنجا که نظرسنجی به سرانجام خاصی نرسید، مدیران فورد به شیوه دیگری روی آورده و جایزه ۲۵۰ دلاری را برای پیشنهاد بهترین نام در نظر گرفتند. با شنیدن خبر جایزه ارزشمند فورد، یکی از کارکنان شرکت به نام الدن گیبرسون درحالیکه در اتاق استراحت نشسته بود، نام تاندربرد را در ذهن خود تداعی و سپس به فورد پیشنهاد کرد و توانست چک ۲۵۰ دلاری را به دست آورد. اینگونه بود که تاندربرد متولد شد.
تاندربرد بهعنوان یک ماشین آیکونیک، به نقطه عطف صنعت خودروی آمریکا تبدیل شد
ازآنجاکه کوروت سالها قبل از تاندربرد روانه بازار شد، فورد توانست از اشتباهاتی که شورولت مرتکب شده، عبرت بگیرد. تاندربرد مطابق با نیاز و سلیقه جامعه طراحی شد و به همین خاطر توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. همانند ماستنگ، تاندربرد نیز فورا به یک خودروی آیکونیک و نمادین تبدیل شد. این خودروی اسپرت، همانی بود که مشتریان در انتظارش بودند. تاندربرد توانست به نقطه عطفی تبدیل شود که خودروسازان آمریکایی مطابق و بر اساس آن محصولات خود را تولید میکردند.
تاندربرد لوکس به یک خودرو عضلانی تبدیل شد
در ابتدا تاندربرد در قالب یک خودروی شخصی لوکس و مجلل ساخته شد. این ماشین دو صندلی در قسمت جلو و تمام امکانات مورد انتظار در آن زمان را داشت. موتور ۸ سیلندر نه برای افزایش قدرت، بلکه باهدف بهبود پرفورمنس در زیر کاپوت تاندربرد قرار گرفت. باگذشت زمان و شروع عصر خودروهای عضلانی، فورد بار دیگر تکانی به تاندربرد داد و این بار، موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر را جایگزین بلوک ۵.۱ لیتری کرد. بدین ترتیب، خودروی پرفورمنس و لوکس، عملکردی عضلانی به دست آورد، هرچند تمام اجزای داخل کابین که موجب لذت در رانندگی میشدند، به طور دستنخورده باقی ماندند.
افراد ثروتمند و معروف پشت فرمان تاندربرد مینشستند
در طول تاریخ، بارها افراد معروف موجب محبوبیت خودروها شدهاند. در حقیقت تاریخ ثابت کرده که افراد ثروتمند و مشهور میتوانند محبوبیت یک ماشین را به اوج برسانند و این دقیقاً همان چیزی است که برای فورد تاندربرد اتفاق افتاد. در سال ۱۹۶۱، جان اف کندی از ۵۰ دستگاه تاندربرد در مراسم تحلیف خود استفاده کرد. سپس در سال ۱۹۶۴، گروه موسیقی بیچ بویز آهنگی به نام Fun Fun Fun را منتشر کرد که باعث جلبتوجه عموم به تاندربرد شد. بعدها این خودرو در فیلمهای متعددی از جمله دیوارنویس آمریکایی (American Graffiti) محصول سال ۱۹۷۳ به نمایش درآمد.
نسل یازدهم تاندربرد به موتور جگوار مجهز بود
در زیر کاپوت نسل یازدهم فورد تاندربرد، موتور طراحیشده توسط جگوار در کنار گیربکس فورد قرار داشت. تاندربرد در سالهای اول عرضه به پیشرانه ۳.۹ لیتری ۸ سیلندر AJ-30 جگوار مجهز بود که ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور داشت. در سال ۲۰۰۳، این موتور جای خود را به نسخه قویتری به نام AJ-35 داد. پیشرانه جدید از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ و کنترل الکترونیکی ساسات بهرهمند بود و میتوانست ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
مدل ۱۹۵۷ آخرین تاندربرد دونفره بود
بر اساس قانون کلی، یک خودروی اسپرت میبایست برای یک نفر، یعنی راننده ساخته شود. اضافهکردن یک صندلی دیگر در ردیف جلو نیز قابلقبول است، ولی فورد تصمیم گرفت با افزودن دو صندلی در ردیف آخر، امکان نشستن چهار سرنشین در تاندربرد را میسر سازد. در واقع مشتریان از فورد خواسته بودند تا تاندربرد را به یک ماشین چهارنفره تبدیل کند؛ بنابراین مدل ۱۹۵۷، آخرین تاندربرد دونفره بود و مدلهای بعدی با دو ردیف صندلی روانه بازار شدند.
تاندربرد در بیش از ۱۵۰ رقابت ناسکار برنده شد
فورد تاندربرد با تمرکز روی پرفورمنس ساخته شد و چنان عملکردی داشت که گویی پیست مسابقات خانه اصلی این خودرو است. تاندربرد در طول سالها شرکت در رقابتهای ناسکار توانست به ۱۸۴ عنوان قهرمانی دست پیدا کند. خودروی اسپرت آمریکایی به نحوی طراحی شده بود که بهراحتی میتوانست در مسیرهای منحنی و پرپیچوخم سرعت بگیرد و در مسیرهای صاف از سایرین جلو بزند. یکی از رانندگان ناسکار به نام بیل الیوت با استفاده از تاندربرد توانست رکورد سریعترین دور مقدماتی را در تالادگا را شکسته و بهسرعت ۲۱۲.۸ مایل بر ساعت (حدود ۳۴۲ کیلومتر بر ساعت) برسد.
تولید تاندربرد در سال ۲۰۰۵ به دلیل فروش ناموفق برای همیشه متوقف شد
همه چیزهای خوب در نهایت به پایان خط میرسند و این واقعیت در مورد فورد تاندربرد نیز صدق میکند. شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تاندربرد را از خط تولید خارج کرده و طبق تقاضای بازار، ماشینهای کوچکتر با مصرف سوخت بهینهتر را جایگزین آن کند. در حال حاضر شایعاتی در خصوص بازگشت نام تاندربرد، این بار روی یک خودروی تمام برقی بر سر زبانها افتاده است. زمان نشان میدهد که آیا فورد، این خودروی محبوب و دوستداشتنی را به بازار برمیگرداند یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید