ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
7 بازدید

ده واقعیت جالب در مورد فرهنگ JDM که تنها هواداران واقعی از آن‌ها مطلع هستند

ده واقعیت جالب در مورد فرهنگ JDM که تنها هواداران واقعی از آن‌ها مطلع هستند

مقدمه

فرهنگ خودروسازی ژاپن، گنجینه‌ای از خصلت‌ها و سنت‌های منحصربه‌فرد است که تنها طرف‌داران واقعی ارزش آن را می‌دانند. از کی کارهای فروتن و بی‌ادعا با پیشرانه‌های کوچک گرفته تا مدل‌های افسانه‌ای نیسان GT-R، جهانی از خودروهای بازار داخلی ژاپن (JDM) وجود دارد که برای مخاطبین معمولی ناشناخته و پر رمز و راز است. از اهمیت رنگ پلاک گرفته تا دلیل ارزشمندی برخی مدل‌های خاص، کسب دانش در مورد فرهنگ JDM به داشتن یک کلید مخفیانه در صنعت خودروسازی شباهت دارد. در این مقاله شما را با حقایقی کمتر شناخته‌شده از فرهنگ JDM آشنا می‌کنیم که طرف‌داران معمولی را از هواداران واقعی مجزا می‌سازد.

لقب گودزیلا مختص تمام مدل‌های GT-R نیست

با اینکه در دنیای خودرو، نیسان GT-R اغلب با نام گودزیلا مورد خطاب قرار می‌گیرد، ولی این لقب هیولایی به همه مدل‌ها نسبت داده نمی‌شود. نام گودزیلا نخستین‌بار برای ماشین مسابقه‌ای R32 GT-R گروه A به کار گرفته شد؛ هیولایی که تسلط کامل روی مسابقات اتومبیل‌رانی استرالیا داشت و وجهه‌ای خشن و جایگاهی افسانه‌ای به دست آورد. ولی مدل‌های جدیدتر مثل R35 به‌جای پرفورمنس در پیست مسابقات، با تمرکز بیشتر روی مشخصات لوکس و تکنولوژیکی ساخته شده‌اند. این ماشین‌ها کماکان قدرت فوق‌العاده‌ای دارند، ولی از ماهیت رام‌نشدنی و خشنی که باعث انتساب نام گودزیلا روی R32 شده، فاصله گرفته‌اند. با اینکه از دید طرف‌داران معمولی، تمام مدل‌های GT-R عملکرد افسانه‌ای دارند، اما تنها هواداران واقعی از وجه تمایز آن‌ها آگاه هستند. به‌مرورزمان، نیسان تغییراتی را در GT-R به وجود آورد و ویژگی‌هایی که باعث رعب و وحشت رقبا می‌شد، رفته‌رفته حذف شدند.

تمام کی‌کارها دارای موتور ۰.۶۶ لیتری هستند

خودروهای کی یا همان کی‌کارها (Kei cars) یکی از اجزای اصلی فرهنگ JDM هستند که معمولاً با پیشرانه‌های ۶۶۰ سی‌سی یا ۰.۶۶ لیتری شناخته می‌شوند. این موتورهای کوچک امکان تطابق کی‌کارها را با قوانین سخت‌گیرانه ژاپن در مورد اندازه خودرو، حجم پیشرانه و مزایای مالیاتی فراهم می‌آورند. کانورتیبل سوزوکی کاپوچینو یکی از کی‌کارهای معروف است که سابقه طولانی در بازار داشته و از پیشرانه توربوشارژ برای حرکت استفاده می‌کند. کی‌کارها سلاطین سرعت نیستند، ولی به‌خاطر اثربخشی، کاربردپذیری و طراحی عجیب و درعین‌حال جذاب، طرف‌داران بسیاری دارند. جثه جمع‌وجور، آن‌ها را به گزینه‌های ایده‌آل برای خیابان‌های شلوغ ژاپن تبدیل کرده است. کی‌کارها تجربه رانندگی روزمره در ژاپن را بهبود بخشیده‌اند و ازاین‌حیث، مورد تحسین طرف‌داران JDM قرار دارند. افراد معمولی کی‌کارها را به‌خاطر جثه کوچک دست‌کم می‌گیرند، ولی علاقه‌مندان و هواداران واقعی از نقش مهم این ماشین‌ها در فرهنگ JDM مطلع هستند و پیاده‌سازی مهندسی خلاقانه در بدنه‌های کوچک را تحسین می‌کنند.

پلاک‌ها فراتر از چند عدد و حرف هستند

در ژاپن، پلاک نه‌تنها ابزاری برای ثبت خودرو است، بلکه اطلاعات خاصی را در مورد وسیله نقلیه بازگو می‌کند. به‌عنوان‌مثال، پلاک سبزرنگ نشان می‌دهد که یک ماشین، از نوع تجاری است. درحالی‌که پلاک سفید به خصوصی‌بودن خودرو اشاره دارد. پلاک زرد برای کی‌کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر رنگ، یک سیستم شماره‌گذاری خاص برای پلاک‌ها وجود دارد که ماشین‌های معمولی را از مدل‌های کی‌کار و انحصاری متمایز می‌سازد. برای طرف‌داران JDM، پلاک‌ها شبیه به نشان افتخار هستند. یک پلاک با رنگ و کاراکترهای خاص می‌تواند نوع، منطقه و گاهی اوقات میراث یک خودرو را بازگو کند.

نماد پیکان زرد و سبز

در خیابان‌های ژاپن، برخی ماشین‌ها دارای برچسبی به شکل پیکان با رنگ زرد و سبز هستند. این نماد که ببه ‌عنوان شوشینشا یا واکابا شناخته می‌شود، به تازه‌کار بودن راننده اشاره می‌کند. البته این پیکان دورنگ تنها یک مشخصه رانندگی نیست و جزوی از فرهنگ JDM به‌حساب می‌آید. نصب این برچسب به معنی احترام به فرهنگ JDM است و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز از آن استفاده می‌کنند. برای بسیاری از طرف‌داران، پیکان دورنگ راهی برای ادای احترام به منشأ اشتیاق آن‌ها تلقی می‌شود و به همین خاطر جای تعجب نیست اگر این نماد را روی ماشین‌های خارج از ژاپن نیز مشاهده کنید.

بوسوزوکو تنها برای موتورسیکلت‌ها است

نام «بوسوزوکو» که معمولاً به وسایل نقلیه ژاپنی با استایل تهاجمی و خشمگین نسبت داده می‌شود، در اصل متعلق به باندهای موتورسیکلت‌سوار خاصی در ژاپن بود. موتورسیکلت‌های آن‌ها به طور قابل‌توجهی تغییر شکل داده و دارای لوله‌های اگزوز اغراق‌آمیز، رنگ‌های چشمگیر و استایل رانندگی جسورانه بودند. باگذشت زمان، سبک بوسوزوکو به فرهنگ خودرو نیز نفوذ پیدا کرده و مورد استقبال تیونرهایی قرار گرفته که علاقه بسیاری به پیاده‌سازی تغییرات سنگین دارند. افراد عادی هر ماشین ژاپنی با طراحی تهاجمی و اغراق‌آمیز را با نام بوسوزوکو خطاب می‌کنند، ولی هواداران واقعی می‌دانند که این سبک مختص موتورسیکلت‌سواران سرکش و عصیانگر است.

دریفت کردن در ژاپن آغاز شد

با اینکه دریفت کردن به یک پدیده عمومی و جهانی تبدیل شده، ولی بد نیست بدانید که منشأ آن به جاده‌های پرفرازونشیب و پرپیچ‌وخم ژاپن بازمی‌گردد. رانندگان ماهر خیابانی که تسلط کامل روی لغزش‌های کنترل‌شده در پیچ‌های تند داشتند، پایه‌گذار اصلی دریفت کردن به‌حساب می‌آیند. آن‌ها یکی از ضرورت‌های مسابقه‌ای را به یک ورزش مفرح و هیجان‌انگیز با آدرنالین بالا تبدیل کردند. برای طرف‌داران JDM، دریفت کردن تنها یک تکنیک رانندگی جذاب نیست، بلکه یک جنبش فرهنگی محسوب می‌شود. دریفت کردن ریشه دریفت در ژاپن به همان اندازه که به‌سرعت و پرفورمنس مربوط می‌شود، به سبک و ظرافت بستگی دارد.

کلمه JDM برای تمام ماشین‌های ژاپنی به کار نمی‌رود

برخلاف باور اکثر افراد، تمام خودروهای ژاپنی به‌عنوان JDM در نظر گرفته نمی‌شوند. کلمه JDM به طور خاص به وسایل نقلیه‌ای اشاره می‌کند که برای بازار ژاپن ساخته شده‌اند و معمولاً از لحاظ پرفورمنس، طراحی و ویژگی‌ها با نمونه‌های صادراتی فرق دارند. دلیل علاقه وافر به ماشین‌های JDM سطح انحصاری بودن و پرفورمنس بالای آن‌ها در مقایسه با خودروهایی است که در خارج از ژاپن به فروش می‌رسند. علاقه‌مندان می‌دانند که مالکیت یک ماشین JDM چیزی فراتر از داشتن یک وسیله نقلیه با برند ژاپنی است؛ دستیابی به چیزی که برای چندین دهه خارج از دسترس بود. این خودروها اغلب کمیاب بوده و دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از نسخه‌های عمومی متمایز می‌سازد و به محصولی خاص برای جامعه هواداران تبدیل می‌کند.

دستگیره‌های پلاستیکی آویزان متعلق به قطارها هستند

اگر جزو طرف‌داران ماشین‌های سفارشی JDM باشید، احتمالاً تاکنون متوجه دستگیره‌های پلاستیکی شده‌اید که معمولاً درون کابین یا از لوله‌اگزوز آویزان شده است. این دستگیره‌ها که با نام سوریکاوا شناخته می‌شوند، متعلق به واگن‌های متروی توکیو هستند و عمدتاً به شکل قلب شکسته درمی‌آیند. طرف‌داران واقعی می‌دانند که این دستگیره‌ها جنبه تزییناتی ندارند. در فرهنگ ژاپن که دورشدن از هنجارهای اجتماعی به‌ندرت اتفاق می‌افتد، این دستگیره‌ها نماد شورش به شمار می‌آیند.

ممنوعیت واردات خودروهای JDM با سن کمتر از ۲۵ سال

یکی از قوانین عجیب در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، ممنوعیت واردات خودروهای JDM با سن کمتر از ۲۵ سال است، مگر اینکه با الزامات خاصی مطابقت داشته باشد. این قانون برای طرف‌داران خودروهای JDM که مشتاقانه در انتظار واردات مدل‌های خاص هستند، به یک آیین تبدیل شده است. شاید فکر کنید که ماشین متعلق به ۲۵ سال پیش دیگر ارزش خرید و سواری ندارد که در این صورت، طرز تفکری بسیار متفاوت نسبت به هواداران واقعی JDM خواهید داشت. قانون ۲۵ سال، حال‌وهوای انحصاری بودن را به خودرو می‌بخشد، به‌طوری‌که بسیاری از علاقه‌مندان برای عبور قانونی ماشین رؤیایی خود از مرزهای بین‌المللی و خرید و نگهداری آن در گاراژ منزل سال‌شماری می‌کنند!

نیسان R35 GT-R جزو مدل‌های اسکای لاین نیست

با اینکه نیسان R35 GT-R به‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های افسانه‌ای اسکای لاین GT-R معرفی شده، ولی از لحاظ فنی عضوی از خانواده اسکای لاین در نظر گرفته نمی‌شود. در حقیقت R35 یک مدل مستقل است و علی‌رغم داشتن نشان GT-R، از لحاظ طراحی و موقعیت بازاری در جایگاه متفاوتی نسبت به مدل‌های GT-R قرار می‌گیرد. طرف‌داران واقعی JDM به‌خوبی بر این موضوع واقف هستند. مدل R35 شاید یک ماشین فوق‌العاده به نظر برسد، ولی نام اسکای لاین میراث خاص خود را دارد. نیسان باعرضه R35 گام تازه‌ای در تولید ماشین‌های پرفورمنس برداشته است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0