ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
7 ماه پیش
.
134 بازدید

ده خودروی کانسپت آمریکایی آینده‌نگرانه که به دهه ۵۰ و ۶۰ تعلق دارند

ده خودروی کانسپت آمریکایی آینده‌نگرانه که به دهه ۵۰ و ۶۰ تعلق دارند

مقدمه

صنعت خودروسازی در دو دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی شاهد نوآوری و خلاقیت‌های سریع و بدون حدومرز بود. با پایان‌یافتن جنگ جهانی دوم، اقتصاد در ایالات متحده به سبب افزایش شدید مخارج مصرف‌کننده رونق پیدا کرد و متعاقباً منابع مالی بیشتری به صنایع مختلف اختصاص داده شد. صنعت خودروسازی رشد قابل‌توجهی پیدا کرد و خودروهای مفهومی متعددی ساخته شدند که انتظارات افراد در دهه‌های آینده را به نمایش می‌گذاشتند. در آن زمان صنعت خودروسازی به‌شدت تحت‌تأثیر صنایع فضایی و هوانوردی قرار داشت که پیشرفت آن‌ها حتی در زمان جنگ نیز قطع نشده بود. به همین خاطر اکثر خودروهای مفهومی این دوره شمایلی نظیر موشک، جت و سفینه فضایی دارند و از فناوری‌هایی جلوتر از زمانه خود استفاده می‌کنند. در این مقاله شما را با ده خودرو کانسپت آمریکایی آینده‌نگرانه آشنا می‌کنیم که ذهنیت طراحان و خودروسازان در دهه ۵۰ و ۶۰ را بازگو می‌کنند.

جنرال موتورز  LaSabre ‌مدل ۱۹۵۱

در دهه ۵۰ میلادی، تعریف جدیدی برای اندازه در خودروهای آمریکایی به وجود آمد که لاسیبر نمونه بارز این تغییر به‌حساب می‌آید. جنرال موتورز در اوایل این دهه، لاسیبر را با الهام از یک جت جنگنده به نام F-86 Sabre خلق کرد. جلوپنجره این ماشین به طور خاص تداعی‌گر دماغه F-86 بود. علی‌رغم ظاهر جسورانه و پیشرفته، لاسیبر قرار بود به‌عنوان یک خودرو جاده‌ای ساخته شود. خودروی آمریکایی زیر کاپوت از موتور ۳٫۵‌ لیتری ۸ سیلندر با ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۶ نیوتن متر گشتاور بهره می‌گرفت. برای خودرویی به‌اندازه لاسیبر، این اعداد تحسین‌برانگیز بودند.

شورولت Corvette EX52 مدل ۱۹۵۳

زمانی که بحث تأثیرگذارترین خودروهای آمریکایی مطرح می‌شود، نام شورولت کوروت همیشه به گوش می‌رسد. با افزایش اندازه اکثر خودروهای آمریکایی در اوایل دهه ۵۰، اولین کانسپت کوروت به نام EX52 به سبب کلاس، ظرافت و ویژگی‌های طراحی الهام شده از دهه ۴۰، فوراً مورد استقبال و محبوبیت قرار گرفت. کوروت EX52 در نمایشگاه خودرو موتورامای جنرال موتورز به‌عنوان یک خودروی رؤیایی معرفی شد. مهم‌ترین مشخصه این ماشین، چراغ‌های گرد در انتهای باله‌های عقب بود. اگرچه EX52 در حد کانسپت باقی ماند، ولی نخستین خودروی تولیدی کوروت با نام کوگار شباهت بسیاری به آن داشت.

لینکلن Futura مدل ۱۹۵۴

فیوتورا نمایش نهایی از دستاورد لینکلن در آن زمان بود و مسیر آن‌ها در طراحی خودروهای آتی را نشان می‌داد. یکی از طراحان لینکلن یعنی بیل اشمیت پس از غواصی با یک کوسه ایده طراحی فیوتورا را به دست آورد. باله‌های دم مانند بزرگ و وحشی در نمای عقب، لبه‌های برجسته در سرتاسر بدنه و سقف تمام شیشه‌ای به‌صورت دو گنبد مشخصات اصلی فیوتورا هستند. این ماشین دارای موتور ۸ سیلندر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور بود و جالب اینکه به‌عنوان خودروی بتمن روی پرده نقره‌ای ظاهر شد.

فورد La Tosca مدل ۱۹۵۴

همانند لاسیبر، کانسپت لاتوسکا در سال ۱۹۵۴ با الهام از یک جت جنگنده طراحی شد. این ماشین جثه درشتی داشت و ایده‌های طراحی منحصربه‌فرد فورد در آن نمایان بود. لاتوسکا با تأیید بر شکل‌های مثلثی ساخته شد و باله‌های دم مانند خمیده و جلوپنجره بزرگ خودرو این واقعیت را به تصویر می‌کشند. چراغ‌های معکوس نیز خروجی جت جنگنده را شبیه‌سازی می‌کردند. این ماشین با کنترل از راه دور حرکت می‌کرد و جای تعجبی ندارد که چرا هرگز روانه بازار نشد.

اولدزموبیل Golden Rocket مدل ۱۹۵۶

همان‌طور که از نامش پیداست، گلدن راکت بازتاب‌کننده عناصر طراحی عصر جت و مسابقات فضایی بود. این ماشین در مقایسه با اکثر خودروهای زمان خود، بدنه جمع و جورتری و در عوض تمرکز بیشتری روی آئرودینامیک داشت. تنها با یک نگاه به گلدن راکت می‌توانید حس و حال موشکی آن را دریافت کنید. بدنه کشیده، جلوپنجره تیز و مثلثی شکل، سپر عقب با چراغ‌های گنبدی‌شکل در دو طرف، عناصر طراحی این خودروی مفهومی هستند.

جنرال موتورز Firebird II مدل ۱۹۵۶

فایربرد ۲ جنرال موتورز بدون شک یکی از رادیکال‌ترین و خاص‌ترین خودروهای دهه ۵۰ به‌حساب می‌آید. این ماشین با بدنه منحصربه‌فرد و آئرودینامیکی و همین‌طور موتور توربینی که قادر به استفاده از سوخت‌های مختلف از جمله بنزین و نفت سفید بود، مرکزهای طراحی و فناوری را جابه‌جا کرد. خودروی آمریکایی همچنین شامل ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون سیستم راهبری بود که می‌توانست یک سیم الکترونیکی تعبیه‌شده در جاده را دنبال کند. همانند اکثر خودروهای مفهومی در آن زمان، فایربرد هم با الهام از عصر جت و مسابقات فضایی طراحی شده و بیشتر شبیه به یک سفینه موشکی است. باله مرکزی عمودی در نمای عقب به طور خاص، باله موجود روی شاتل‌های فضایی را به تصویر می‌کشد.

فورد Nucleon مدل ۱۹۵۷

فورد نوکلئون درب کاملاً جدیدی برای صنعت خودروسازی جهان گشود. ایده ساخت این مفهوم هنوز هم فراتر از استانداردهای امروزی است، چون انرژی آن به‌وسیله یک رآکتور هسته‌ای کوچک تأمین می‌شود که از نظر تئوری می‌تواند نیروی لازم برای پیمودن مسیری حدود ۵۰۰۰ مایل را تأمین کند. نوکلئون همچنین طراحی خیره‌کننده‌ای داشته و دارای ابعاد و تناسباتی بود که در آن زمان در هیچ خودرویی به چشم نمی‌خورد. کانسپت فورد حدود ۵۰۹۰ میلی‌متر طول، ۱98۱ میلی‌متر عرض و تنها ۱۰۶۶ میلی‌متر ارتفاع داشت.

کرایسلر TurboFlite مدل ۱۹۶۱

خودروهای کانسپت انگشت‌شماری وجود دارند که همانند توربوفلایت بتوانند ایده‌های طراحی آینده‌نگرانه دهه ۶۰ را مجسم کنند. با بدنه شیک و آئرودینامیکی، توربوفلایت نیز ماهیت عصر فضایی را به تصویر می‌کشد. سقف این خودرو همانند یک حباب شیشه‌ای بود که با کشیدن دستگیره درب به طور خودکار بلند می‌شد. دم باله‌های عمودی منحصربه‌فرد از دیگر ویژگی‌های طراحی اصلی در این ماشین هستند که به یکدیگر وصل شده و یک باله عقب با طراحی متمایز را پدید آورده‌اند. توربوفلایت به یک موتور توربین گازی پیشرفته مجهز بود که روی ماهیت آینده‌نگرانه تأکید می‌کرد.

کرایسلر Turbine Car مدل ۱۹۶۳

توربین کار کرایسلر به طور یقین یکی از خلاقانه‌ترین کانسپت‌های دهه ۶۰ به‌حساب می‌آید و در میسری متفاوت با سایر خودروهای مفهومی زمان خود قرار دارد. این ماشین طراحی آینده‌نگرانه و درعین‌حال کاربردی و عملی داشت. نمای جلو و عقب از طریق خطوط کشیده به یکدیگر وصل شده و چراغ‌های عقب به سبک موتور جت بودند. بااین‌حال، پیشرانه توربین گاز را می‌توان ویژگی اصلی توربین کار کرایسلر در نظر گرفت که امکان سوزاندن سوخت‌های مختلف را میسر می‌ساخت. این موتور توربینی برای سواری نرم و بدون سروصدا با شتاب و قدرت قابل‌ملاحظه طراحی شده بود.

فورد Seattle-Ite XXI مدل ۱۹۶۳

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان حوزه، فورد Sattle-Ite XXI یکی از تأثیرگذارترین خودروهای مفهومی در تمام ادوار است. سیاتل ایت XXI دارای بدنه‌ای کشیده بافاصله میان محوری بلند بود و به‌جای دوچرخ، چهارچرخ در قسمت جلو داشت. سپر عقب با طراحی مثلثی روبه‌داخل شامل چهار لوله‌اگزوز می‌شد که تصویری از موتورهای جت را به نمایش می‌گذاشت. البته جادوی اصلی سیاتل ایت در کابین مخفی شده که شامل نوآوری و تکنولوژی‌هایی همچون چهارچرخ جلوی هدایت‌پذیر، فرمان انگشتی و کامپیوتر سفری بود. با تمام این اوصاف، می‌توان پیشرانه سلول سوختی قابل‌تعویض را چشمگیرترین ویژگی کانسپت فورد در نظر گرفت که از کانسپت نوکلئون برای ترویج کاربرد انرژی هسته‌ای پشتیبانی می‌کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0