ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
85 بازدید

ده حقیقت جالب درباره خودروی پرنده تمام برقی جهان

ده حقیقت جالب درباره خودروی پرنده تمام برقی جهان

مقدمه

اتومبیل‌های پرنده نقش عمده‌ای  در آینده حمل‌ونقل دارند. خودرویی که بتواند به‌سادگی از زمین بلند شود و راننده و سرنشینان را به مقصد برساند واقعاً حیرت‌انگیز است. شاید زمانی فرابرسد که بشر برای جابه‌جایی نیازی به جاده‌های زمینی نداشته باشد.

متأسفانه، سال 2024 پیشرفت خاصی در زمینه ماشین‌های پرنده صورت نگرفت و اغلب مطالعات پیرامون خودروهای الکتریکی و خودروهای هیدروژنی بود که به جای آلاینده، بخار آب در هوا منتشر می‌کنند. با این حال شرکت کلین ویژن، محصولی را تحت عنوان ایرکار به دنیا معرفی کرد و پرواز آزمایشی خیره‌کننده‌ای را با آن به نمایش گذاشت. این محصول اولین مسافر خود را سوار کرده اما هنوز به مرحله فروش نرسیده است. شرکت‌های دیگری همچون ایرومبیل (Aeromobil) و ترافوگیا (Terrafugia) نیز به عرصه خودروهای پرنده ورود کرده‌اند، هرچند تا کنون دستاورد چشمگیری نداشته‌اند.

اما این‌طور که به نظر می‌رسد پیشرفت جالبی در تکنولوژی خودروهای پرنده در دنیای الکتریکی صورت‌گرفته است. یک استارت‌آپ آمریکایی به نام الف (Alef) حدود یک دهه است روی مدل خاصی از خودروی پرنده کار می‌کند که مجهز به موتور الکتریکی بوده و تأییدیه اداره فدرال هوانوردی آمریکا یا همان FAA را نیز دارد؛ بنابراین راننده می‌تواند به طور قانونی در آسمان ایالات متحده پرواز کند و به نقاط مختلف شهر برود. در ادامه با 10 حقیقت جالب درباره خودروی الف آشنا می‌شویم.

طراحی مدل A در سال 2015

 شاید جالب باشد بدانید نخستین خودروی شرکت الف مانند اولین خودروی تولیدی فورد، مدل A نام دارد. مؤسسان بر این باور بودند که نخستین ماشین پرنده جهان، همان‌طور که در فیلم بازگشت به آینده به آن اشاره شده، سال 2015 به بازار می‌آید. آن‌ها طرح اولیه اتومبیل خود را در یک کافه کوچک، روی دستمال سفره کشیدند و بدین ترتیب داستان الف آغاز شد.

ساخت خودرو در ابعاد کوچک

اغلب خودروسازان نگرانی از بابت ساخت مدل اولیه خود در مقیاس کوچک ندارند؛ اما این مسئله برای الف فرق می‌کرد. خودروی آن‌ها باید علاوه بر حرکت روی زمین، به‌صورت عمودی نیز به پرواز درمی‌آمد. شرکت سال 2016 مدل اصلی ماشین پرنده را با طول 60 سانتیمتر ساخت و هنگامی که از موفقیت آن مطمئن شد، شروع به جمع‌آوری سرمایه و تولید آن در ابعاد بزرگ‌تر کرد.

پرواز نسخه اولیه در سال 2019

پس از جمع‌آوری سرمایه اولیه، نوبت به تحقیقات گسترده و توسعه ماشین پرنده رسید. با اینکه خودروی الف اساساً برای پرواز در آسمان طراحی شده بود، اما باید روی زمین نیز به‌خوبی حرکت می‌کرد. شرکت پرواز آزمایشی نسخه اولیه را رسماً در سال 2019 انجام داد و نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. پس از ثبت پتنت خودروی پرنده در اداره ثبت اختراع ایالات متحده، نوبت به آن رسید که الف، جامه واقعیت به محصول خود بپوشاند و آن را تجاری‌سازی کند.

انتخاب طراحی آینده‌نگرانه برای مدل A

شرکت الف باید ثابت می‌کرد مدل A فراتر از یک پروژه علمی ساده است؛ بنابراین تصمیم گرفت وظیفه طراحی خودروی پرنده را به هیراش راگازی (Hirash Ragahzi)، طراح خبره سوئدی که با برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان مثل بوگاتی و جگوار همکاری داشته، واگذار کند. راگازی باید مدل A را طوری طراحی می‌کرد که از هر نظر شیک و دیدنی باشد. بدنه مشبک و درهایی که به‌صورت عمودی باز می‌شوند، همان ویژگی‌های آینده‌نگرانه و جسورانه‌ای است که از یک خودروی پرنده انتظار می‌رود.

معرفی کانسپت در نمایشگاه دیترویت 2023

الف با معرفی کانسپت خودروی پرنده در نمایشگاه دیترویت 2023 توانست سر و صدای بسیاری به پا کند. شرکت هیچ‌یک از ویژگی‌های حرکتی خودرو و حتی کابین آن را به نمایش نگذاشت، اما مردم از اینکه بالاخره یک ماشین پرنده را از نزدیک دیده بودند به شوق آمدند. طبق گفته مؤسسان الف، محصول نهایی شباهت زیادی با کانسپت آن دارد. باید امیدوار باشیم که پس از باز شدن سفارش‌ها، اطلاعات بیشتری در اختیار عموم قرار گیرد.

صعود مستقیم به دل آسمان

مؤسسان الف بر این باورند یک محصول تنها زمانی می‌تواند عنوان ماشین پرنده را بر دوش بکشد که مانند هلی‌کوپتر، مستقیماً و بدون نیاز به حرکت در باندهای خاص، از زمین بلند شود. این دقیقاً همان عاملی است که مدل A را از سایر خودروهای پرنده متمایز می‌کند. این محصول در زیر بدنه مشبک خود دارای هشت پروانه (ملخک) است که نقش عمده ای در بلندشدن از زمین و پرواز دارند. هر پروانه قادر به چرخش با سرعت‌های مختلف است تا کنترل و هدایت ماشین آسان‌تر باشد؛ درست شبیه به اتفاقی که در پهپادهای برقی می‌افتد.

آغاز تولید مدل A در سال 2025

پیش سفارش ماشین پرنده الف در حال حاضر آغاز شده و ما در آینده نه‌چندان دور شاهد ساخت نسخه‌های متعدد از مدل A هستیم. البته الف هنوز مکان و تجهیزات لازم برای تولید انبوه ماشین پرنده را ندارد و معلوم نیست این سفارش‌ها دقیقاً چه تاریخی به دست خریداران می‌رسند. نکته دیگر آنکه ماشین‌ها به‌صورت دستی ساخته می‌شوند و تحویل به‌موقع بیش از 2800 سفارش، بدون شک نیازمند زمان بسیاری است. باید دید آیا الف می‌تواند با بودجه اضافه کارخانه مناسبی را برای تولیدات خود دست و پا کند یا خیر.

ماشین پرنده 300 هزار دلاری

هدف اصلی شرکت الف، عرضه ماشین پرنده با قیمت قابل‌قبول و مناسب است تا افراد عادی نیز بتوانند آن را خریداری کنند. اما این مسئله با درنظرگرفتن مقیاس فعلی تولید تقریباً غیرممکن است. پیش‌بینی می‌شود مدل A با قیمت 300 هزار دلار، یعنی ۷۲ هزار دلار کمتر از هواپیمای کوچک سسنا (Cessna) به دست مشتریان برسد. در نظر داشته باشید خودروهای لوکس لامبورگینی و فراری همگی بالای 300 هزار دلار هستند و در عین حال پرواز نمی‌کنند. خودروی مدرن تسلا یک‌سوم مدل A قیمت دارد که البته آن نیز فاقد ویژگی پرواز است. به طور کلی می‌توان گفت 300 هزار دلار پول زیادی برای خودرو به حساب می‌آید اما در مقایسه با قیمت هواپیما واقعا ناچیز است.

سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت روی زمین

با اینکه مدل A اساساً یک خودروی پرنده است؛ اما باید روی زمین نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. به همین خاطر، مهندسان الف آن را طوری طراحی کرده‌اند که بتواند با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت معادل ۱۰۰ مایل در ساعت در آسمان و ۳۲۲ کیلومتر در ساعت (معادل ۲۰۰ مایل در ساعت) در جاده‌ها حرکت کند. محدوده سرعت نیسان آریا و نیسان لیف نیز تقریباً همین اندازه است.

سرعت مدل A چه در بازار خودروی برقی و چه در زمینه هوانوردی الکتریکی بسیار رقابتی است. اتومبیل‌های برقی به‌زودی یک جهش کوانتومی چشمگیر را در تکنولوژی باتری تجربه خواهند کرد که محدوده سرعت را به‌شدت افزایش می‌دهد. هوانوردی الکتریکی نیز مدام درحال‌رشد است و احتمالاً در آینده پیشرفت عمده‌ای را تجربه کند.

نسخه هیدروژنی مدل A

ساخت خودروی بدون آلاینده نیز درست مانند خودروی پرنده طرحی آینده‌نگرانه است. اما چرا این دو را با یکدیگر ترکیب نکنیم؟ همان‌طور که می‌دانید باتری خودرو اغلب سنگین است و پرواز را سخت می‌کند. استفاده از سبک‌ترین عنصر جهان یعنی هیدروژن، راهکار منطقی به نظر می‌رسد که می‌تواند مدل A ‌ را به یک رقیب سرسخت برای خودروهای برقی با بیشترین برد و هلیکوپترهای پیستونی تبدیل کند.

طبق اظهارات شرکت الف، مادامی که یک اتومبیل نتواند به طور عمودی و بدون نیاز به حرکت در باند زمینی به پرواز درآید، شایستگی به دوش کشیدن عنوان خودروی پرنده را ندارد. ما نیز با این ایده موافق بوده و بی‌صبرانه منتظر نمایش عمومی مدل A و معرفی قابلیت‌های آن هستیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0