ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 هفته پیش
.
14 بازدید

دلیل اصلی تولید خودروهای الکتریکی چیست؟

دلیل اصلی تولید خودروهای الکتریکی چیست؟

مقدمه

عده‌ای بر این باورند که خرید خودروی برقی، حمایت از کارکردن کودکان است. متریال به‌کاررفته برای ساخت باتری خودرو از منابع غیراخلاقی به دست می‌آید و به همین خاطر نباید به سراغ خودروهای برقی رفت. چنین باوری تا حدودی صحیح است. جمهوری دموکرات کنگو (DRC) مسئولیت تأمین ۷۰ درصد کبالت جهان را بر عهده دارد و تقریباً ۲۰ درصد از عملیات استخراج کبالت را به شیوه غیراخلاقی انجام می‌دهد. هرچند ۷۵ درصد تأسیسات در این کشور با تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت کار می‌کنند و خبری از کارگرهای کم‌سن‌وسال نیست. بااین‌وجود، همان درصد کم غیراخلاقی نیز باید متوقف شود. در حقیقت، چنین رقمی به‌اندازه‌ای حائز اهمیت است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و خودروسازان را به فکر چاره‌ای برای حذف معادلات غیراخلاقی انداخته است.

ولی از کی تابه‌حال کبالت و نحوه استخراج آن به‌اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که مانع رواج خودروهای برقی شود؟ کبالت برای تصفیه نفت و تبدیل آن به بنزین نیز به کار می‌رود، ولی چرا این موضوع تأثیر خاصی روی محبوبیت ماشین‌های بنزینی نگذاشته است؟ به‌علاوه، اپل در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کبالت در سراسر جهان بود، ولی هیچ‌یک از مالکین آیفون تمایلی به بازگرداندن گوشی‌های پرزرق‌وبرق خود ندارند.

خرید خودروی برقی به بهانه کاهش انتشار گازهای آلاینده؟ تأثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی اجتناب‌ناپذیر است. ولی کمی عمیق‌تر به مسئله نگاه کنید. ظاهراً فراموش کرده‌اید که خودرو برقی در وهله اول به چه دلیل ساخته شد.

یک واقعیت ناخوشایند

بدیهی‌ترین و بهترین راه‌حل در بخش حمل‌ونقل برای مبارزه با افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن ناشی از فعالیت‌های انسانی و تأثیر مستقیم در تغییرات آب‌وهوایی، استفاده عمومی از دوچرخه است. اما مسلماًًً به هزار و یک دلیل، هیچ‌یک از ما پذیرای چنین راه‌حلی نیستیم.

واقعیت تلخ این است که بخش حمل‌ونقل، مسئولیت ۲۰ درصد آلودگی هوا و انتشار دی‌اکسیدکربن را بر عهده دارد و مهم‌تر اینکه ۴۵.۱ درصد این رقم، به ماشین‌های سبک، یعنی خودروهای سواری، شاسی‌بلند و پیکاپ مربوط می‌شود. جالب اینکه سهم هواپیماهای غول‌پیکر در این آلایندگی تنها ۱۱.۶ درصد است.

برخلاف خودروهای درون‌سوز و بنزینی، خودروهای الکتریکی هیچ دی‌اکسیدکربنی را به محیط وارد نمی‌کنند. این موضوع، مزیت اصلی خودروهای برقی را نشان می‌دهد. اگرچه فرایند ساخت خودروی برقی آلایندگی بیشتری نسبت به فرایند ساخت خودروی بنزینی دارد، ولی عملکرد ماشین‌ها بیشتر حائز اهمیت بوده و تفاوت ایجاد می‌کند. به‌هرحال، خودرو ساخته می‌شود تا مورداستفاده قرار گیرد.

مدل ۲۰۱۹ شورولت بولت EV و مدل ۲۰۱۹ تویوتا پریوس را در نظر بگیرید. با طی مسافت ۷۵۰۰۰ مایلی، بولت هیچ دی‌اکسیدکربنی را وارد محیط نمی‌کند. در عوض اگرچه پریوس به‌عنوان یک سدان هیبریدی با بیشترین بهره‌وری در سوخت شناخته می‌شود، ولی بازهم حدود ۱۴ تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

مسئله در هنگام رسیدن به پایان چرخه عمر خودرو الکتریکی جالب‌تر می‌شود. بنزینی که مدت‌ها پیش‌تصفیه شده و پس از آن درون موتور سوخته و وارد اتمسفر شده است، دیگر قابل‌برگشت نیست. ولی مواد معدنی استخراج‌شده برای ساخت باتری خودروی الکتریکی قابل‌بازیافت و استفاده مجدد هستند. مسلماً تولید الکتریسیته آلودگی‌هایی را به محیط‌زیست تحمیل می‌کند، اما میزان این آلایندگی بسیار کمتر از آلایندگی ناشی از تردد خودروهای بنزینی است؛ بنابراین می‌توان گفت خودروهای الکتریکی راه‌حل مشکل کربن نیستند، ولی به‌عنوان بخشی از راه‌حل در نظر گرفته می‌شوند.

سلاح سیاسی

با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و کمک به رشد حزب‌گرایی راست در سراسر جهان، متأسفانه خودروهای الکتریکی به یک سلاح سیاسی تبدیل شده‌اند. اگر این روزها فردی در آمریکا به سراغ خودروی برقی رود، در دسته دموکرات‌ها قرار می‌گیرد و یا بدتر، به‌عنوان فردی در نظر گرفته می‌شود که توسط گروهی فوق نخبه از شیاطین سلطه‌گر جهانی، شستشوی مغزی شده است.

واقعیت این است که در دوران کنونی، نسل بشر موضوعات متعددی برای بحث و مجادله پیش رو دارد؛ آیا همه ما باید سوزاندن سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم؟ تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین واقعاً به وجود آمده‌اند؟ زمین‌گرد است یا تخت؟ تمام این مجادلات در حالی انجام می‌شود که مشکلات مربوط به آب‌وهوا بدون راه‌حل مانده و بهبودی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

البته منظور این نیست که به‌محض اتمام مطالعه این مقاله به یکی از خودروسازان یا واردکنندگان مراجعه کرده و سریعاً برای خرید خودرو برقی اقدام کنید. موانع متعددی وجود دارند که موجب تردید در خرید خودرو برقی شوند. نبود زیرساخت‌های مطمئن شارژرسانی، قیمت و حق بیمه از جمله مواردی هستند که خریدار یک ماشین الکتریکی را دچار شک و تردید می‌کنند.

بااین‌وجود، دوران پسا واقعی که در آن زندگی می‌کنیم، تمرکز اصلی حول خودروهای برقی را تغییر داده است. شاید سخت و سرد به نظر برسد، اما خودروهای برقی به این دلیل وارد بازار نشده‌اند که یک انتخاب شخصی یا یک توصیه دولتی باشند. مسلماً بحث مُد و روندهای مقطعی نیز در میان نیست. واقعیت این است که برقی‌سازی برای مسائل بسیار مهم‌تری نسبت به نظر شخصی افراد به صنعت خودرو شده و با سرعت به سمت هدف یا اهداف اصلی خود حرکت می‌کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0