ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
2 بازدید

دلایل محبوبیت ۸۰ساله شورولت سابربن نزد خانواده‌ها چیست؟

دلایل محبوبیت ۸۰ساله شورولت سابربن نزد خانواده‌ها چیست؟

مقدمه

دیدگاه افراد نسبت به شورولت سابربن متفاوت است. برای برخی، سابربن یک واگن تفریحی به‌حساب می‌آید که می‌توانند اسباب فراوانی را در آن جای‌داده و به لب ساحل بروند. برای برخی دیگر، سابربن یک ماشین بزرگ و جادار برای حمل‌ونقل خانواده‌های پرجمعیت یا محموله‌های بزرگ در روزهای آفتابی و بارانی است. سابربن از دهه ۳۰ میلادی به‌عنوان یک خودروی واگن وارد بازار شد و هم‌اینک نسل دوازدهم آن روی خط تولید قرار دارد. این ماشین محبوبیت ۸۰ساله نزد خانواده‌ها و گروه‌های دوستانه دارد که دلایل آن را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

مروری کوتاه بر تاریخچه شورولت سابربن

شورولت سابربن در سال ۱۹۳۵ با نام «Carryall Suburban» به عرضه درآمد. یک خودروی واگن که بر پایه پیکاپ ساخته شده بود. کری‌آل سابربن با کابین بزرگ ۸ نفره می‌بایست به پیروی از نامی که روی آن گذاشته شده، عملکرد. نسل‌های نخست این خودرو عمدتاً به‌صورت مدل‌های واگن دو درب به فروش می‌رسیدند، ولی نسل ششم با یک راهکار خلاقانه معرفی شد. این خودرو سه درب داشت؛ دو درب برای ورود و خروج مسافرین و یک درب مخصوص برای راننده.

ویژگی‌های همیشگی سابربن شامل استایل بدنه واگن یا شاسی‌بلند روی شاسی پیکاپ، کاربردپذیری و کابین باز و جادار می‌شود. این ماشین به لطف سه ردیف صندلی به‌راحتی می‌تواند ۸ سرنشین بالغ را در خود جای دهد، البته سابربن طرح‌بندی‌های متفاوتی را در این ۸۰ سال تجربه کرده است. با مرور زمان، ظاهر سابربن بیشتر و بیشتر شبیه به شاسی‌بلندها شد و از استیشن واگن فاصله گرفت. در طول نسل‌ها علاوه بر پیشرانه ۶ سیلندر، پیشرانه‌های ۸ سیلندر و دیزلی نیز برای این خودرو به عرضه درآمد. برخی مدل‌های سابربن به بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین پیشرانه‌های زمانه خود مجهز شدند.

نکات برجسته و نقاط عطف شورولت سابربن

به‌طورکلی می‌توان نکات و نقاط عطف شاسی‌بلند خانوادگی شورولت را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • چند نسل نخست سابربن از سیستم رانندگی دوچرخ عقب برخوردار بودند. سیستم چهارچرخ محرک از نسل پنجم به بعد (در سال ۱۹۶۰) برای سابربن قابل‌دسترس شد. این موضوع باعرضه پلتفرم جدید C/K هم‌زمان بود و سابربن‌ها تا سال ۲۰۰۲ بر اساس این پلتفرم به تولید رسیدند.
  • تا پیش از نسل چهارم، شورولت از پیشرانه‌های ۶ سیلندر برای تأمین قوای محرکه استیشن واگن خود استفاده می‌کرد. ولی برای نسل چهارم، پیشرانه‌های ۸ سیلندر برای نخستین‌بار در زیر کاپوت خودرو قرار گرفتند که دارای حجم ۴.۳ و ۴.۶ لیتر بودند.
  • سابربن از نسل هشتم به بعد به شکل یک شاسی‌بلند معمولی درآمد.
  • در سال ۲۰۰۰، نسل نهم سابربن بر اساس پلتفرم شورولت سیلورادو ساخته شد.

بازه زمانی نسل‌های مختلف شورولت سابربن

  • نسل نخست سابربن از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۰
  • نسل دوم سابربن از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶
  • نسل سوم سابربن از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۴
  • نسل چهارم سابربن از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹
  • نسل پنجم سابربن از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶
  • نسل ششم سابربن از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲
  • نسل هفتم سابربن از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱
  • نسل هشتم سابربن از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹
  • نسل نهم سابربن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶
  • نسل دهم سابربن از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴
  • نسل یازدهم سابربن از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
  • نسل یازدهم سابربن از سال ۲۰۲۱ تاکنون

ویژگی‌های سابربن به‌عنوان یک نماد حقیقی آمریکایی

با توجه به سابقه بیش از ۸۰ساله، جای تعجبی ندارد که سابربن را به‌عنوان یک نماد حقیقی آمریکایی در نظر بگیریم. دلایل متعددی باعث موفقیت سابربن به‌عنوان یک خودروی چندکاره در طول این چند سال شده است. پلتفرم محکم و بادوام، پیشرانه‌های قدرتمند و کابین بزرگ و جادار، سابربن را به ماشینی تبدیل کردند که نه‌تنها از پس حمل‌ونقل ۸ الی ۹ سرنشین برمی‌آید، بلکه می‌تواند برای جابه‌جایی محموله‌های حجیم نیز مورد استفاده قرار گیرد، چون در برخی مدل‌ها صندلی‌ها به طور کامل خوابانده و یا حتی برداشته می‌شوند.

پیشرانه‌های به‌کاررفته در شورولت سابربن

از زمان رونمایی تا کنون، سابربن پیشرانه‌های متعددی را دریافت کرده است. نسل‌های نخست این ماشین در مقایسه با نسل‌های جدیدتر، قوای محرکه کمتری داشتند. سه نسل اول سابربن به پیشرانه‌های ۶ سیلندر مجهز بودند. از نسل چهارم به بعد، پیشرانه ۸ سیلندر در زیر کاپوت جاسازی شدند. نسل چهارم سابربن با پیشرانه ۴.۳ لیتری و ۴.۶ لیتری به عرضه درآمد که به ترتیب، ۱۴۵ و ۱۵۵ اسب بخار قدرت آزاد می‌کردند.

شورولت برای نسل پنجم، بزرگ‌ترین پیشرانه آن دوران را برگزید که یک موتور ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری بود. زمانی که نسل ششم وارد بازار شد، حجم پیشرانه‌های ۸ سیلندر به ۶.۵ لیتر و ۶.۶ لیتر افزایش یافتند.

اما بزرگ‌ترین پیشرانه به‌کاررفته در سابربن متعلق به نسل هشتم بود. نسخه افسانه‌ای ۴۵۴ که با نام Vortec 7400 شناخته می‌شد. پس از آن پیشرانه‌های ۶ سیلندر و ۸ سیلندر دیگری برای خودروی خانوادگی در نظر گرفته شدند و حتی نمونه‌های دیزلی نیز در برخی مدل‌ها مورد استفاده قرار گرفت. برخی نسخه‌های دیزلی ۶.۵ لیتری حتی توربوشارژ نیز دریافت کردند.

برخی موتورهای به‌کاررفته در شورولت سابربن از نسل هفتم الی یازدهم را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • نسل هفتم با موتور دیزلی دیترویت، ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر، باقابلیت تولید ۱۳۰ الی ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ الی ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور
  • نسل هشتم با موتور دیزلی دیترویت، ۶.۵ لیتری ۸ سیلندر توربو دیزلی، باقابلیت تولید ۱۶۰ الی ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۳ الی ۵۹۷ نیوتن متر گشتاور
  • نسل هشتم با موتور بنزینی ورتک ۷۴۰۰، ۷.۴ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی، باقابلیت تولید ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۶ نیوتن متر گشتاور
  • نسل نهم با موتور بنزینی ورتک ۸۱۰۰، ۸.۱ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی، باقابلیت تولید ۲۱۰ الی ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۱ الی ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور
  • نسل دهم با موتور بنزینی ورتک ۶۰۰۰، ۶ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی، باقابلیت تولید ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۸ نیوتن متر گشتاور
  • نسل یازدهم با موتور بنزینی اکوتک ۳، ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی، باقابلیت تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور

فضای سخاوتمندانه و کاربردی کابین

مهم‌ترین ویژگی شورولت سابربن، وجود سه ردیف صندلی برای نشستن ۸ الی ۹ سرنشین است. ابعاد این خودرو باعث شده فضای سخاوتمندانه‌ای برای آسودگی و راحتی بدن، سر و پای افراد در کابین به وجود آید. در برخی مدل‌ها، صندلی‌های ردیف دوم از نوع کاپیتان هستند که آسایش سرنشین را به اوج می‌رسانند. علاوه بر فضای باز و جادار، تجهیزات و امکانات متنوع و همین‌طور تهویه مناسب کابین از دیگر دلایل موفقیت این ماشین بزرگ به‌حساب می‌آیند.

نسل هفتم سابربن (۱۹۷۳ الی ۱۹۹۱) یک نمونه عالی از کابین بزرگ و کاربردی است. مدل ۱۹۸۰ سابربن با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و حذف صندلی‌های ردیف سوم حدود ۴۰۷۷ لیتر فضا را برای حمل بار فراهم می‌آورد. قراردادن محموله درون کابین به لطف درب‌های عقب کار بسیار آسانی بود. زمانی که درب‌ها باز می‌شدند، ورودی با عرض ۱۵۲۴ میلی‌متر و ارتفاع ۱۰۱۶ میلی‌متر به وجود می‌آمد. کابین سابربن برای جاسازی یخچال، مبل، آمپلی‌فایرهای گیتار، کمد و حتی حیوانات خانگی عالی بود. این ماشین می‌توانست باری به وزن ۱۵۸۴ کیلوگرم را جابه‌جا کند!

قابلیت یدک‌کشی و عبور از مسیرهای سخت

اکثر مدل‌های سابربن با شاسی محکم و سیستم رانندگی چهارچرخ محرک عرضه شده‌اند که امکان عبور از مسیرهای دشوار و چالش‌برانگیز را برای راننده میسر می‌سازند. نسل‌های مختلف سابربن که روی پلتفرم پیکاپ‌ها ساخته شده و از پیشرانه‌های قدرتمندی استفاده می‌کنند، علاوه بر حمل بار از قابلیت یدک‌کشی عالی برخوردار هستند. به‌عنوان‌مثال، مجدداً مدل ۱۹۸۰ را در نظر بگیرید. این خودرو در قدرتمندترین تریم خود، از رتبه‌بندی وزن ناخالص ۶۸۰۳ کیلوگرم پشتیبانی می‌کرد. یعنی می‌توانست حدود ۶.۸ تن وزن را تحمل کند.

در نسل پنجم، سابربن‌ها بر اساس پلتفرم C/K ساخته شدند و سیستم چهارچرخ محرک در آن‌ها استاندارد بود. پلتفرم C/K تا سال ۲۰۰۲ پایه تولید سابربن‌ها به‌حساب می‌آمد، تا وقتی که شورولت تصمیم گرفت پلتفرم سیلورادو را جایگزین آن کند.

شورولت سابربن امروزی

شورولت سابربن در حال حاضر نیز وظیفه خود را به‌عنوان یک شاسی‌بلند مبتنی بر پیکاپ با پیشرانه‌های ۸ سیلندر و سیستم چهارچرخ محرک ادامه می‌دهد. این ماشین از دهه ۱۹۳۰ تا کنون مسافت طولانی را طی کرده و به امکانات لوکس و فناوری‌های ایمنی متعددی مجهز شده که در نمونه‌های اولیه یافت نمی‌شود. پویایی حرکت سابربن امروزی در مسیر نیز به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با واگن‌های اولیه نیست.

جدیدترین مدل سابربن بر اساس پلتفرم به‌کاررفته در تاهو ساخته شده و استایل، پیشرانه‌ها و قطعات مشترکی با این ماشین دارد. اما سابربن ۳۸۱ میلی‌متر کشیده‌تر از تاهو است.

ازآنجاکه سابربن پرچم‌دار مبتنی بر پیکاپ شورولت به‌حساب می‌آید، کماکان از پیشرانه‌های ۸ سیلندر تنفس طبیعی یا نمونه‌های دیزلی استفاده می‌کند. اما با توجه به پیشرفت صنعت خودرو به سمت برقی‌سازی، این خودروی خانوادگی نیز به‌تدریج به یک وسیله نقلیه برقی تبدیل می‌شود. تعبیه پیشرانه تمام برقی در زیر کاپوت، یک گام بزرگ برای شورولت و سابربن محسوب می‌شود. شورولت سابربن ۲۰۲۵ با مشخصات زیر در دسترس مشتریان قرار دارد.

تریم LS. موتور ۵.۳ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر، با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۹ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ده‌سرعته اتوماتیک، پیکربندی موتورجلو، سیستم رانندگی دیفرانسیل‌عقب/ دو دیفرانسیل، مصرف سوخت ترکیبی ۱۳.۸ الی ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر، قیمت پایه ۶۶۴۹۵ دلار.

تریم LT. موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر، با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ده‌سرعته اتوماتیک، پیکربندی موتورجلو، سیستم رانندگی دیفرانسیل‌عقب/ دو دیفرانسیل، مصرف سوخت ترکیبی ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر، قیمت پایه ۷۵۳۱۵ دلار.

تریم RST. موتور ۳ لیتری توربو دیزلی ۶ سیلندر، با ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۷۱ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ده‌سرعته اتوماتیک، پیکربندی موتورجلو، سیستم رانندگی دیفرانسیل‌عقب/ دو دیفرانسیل، قیمت پایه ۷۵۳۱۵ دلار.

به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین نام شورولت هنوز هم باقدرت به حیات خود ادامه می‌دهد و از محبوبیت آن کاسته نشده است. سابربن به‌عنوان یک شاسی‌بلند کاربردی و خوش‌آوازه، جایگاه ثابتی در قلب افراد به دست آورده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0