خودروی برقی یوز (Yooz) نخستینبار در سال ۱۳۹۵ و توسط مهندسان استارتآپ پاراکس موتور ساخته شد که اکثر آنها دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته برق و مکانیک دانشگاه آزاد قزوین هستند. خودرو یوز بر اساس پلتفرم اوپن سورس رنو توییزی ساخته شده و در واقع نسخه ایرانیزه شده این خودروی دونفره فرانسوی است.
علاوه بر تیم اصلی پروژه، یوز حاصل تلاشهای صادقانه دهها قطعهساز و متخصص در حوزههای مختلف است. این خودرو از ۹۰۰ قطعه متفاوت تشکیل شده که بادقت و ظرافت سرهمبندی شدهاند. حدود ۸۵ درصد قطعات یوز تولید داخل و باقی از خارج کشور تهیه میشود.
اولین نمونه خودروی برقی Yooz در سال ۱۴۰۰ پلاکگذاری شد. در تبوتاب تولید و استفاده از خودروهای برقی فاقد آلایندگی، یوز یک دستاورد مهم در صنعت خودروسازی کشور بهحساب میآید. این ماشین دارای مزایای متعددی است که از جمله آنها میتوان به دربهای پروانهای و جثه جمعوجور آن اشاره کرد. همچنین یوز بهراحتی میتواند در خیابانهای شیبدار حرکت کند و به سبب غیرآلاینده بودن، مشمول هیچگونه طرح ترافیکی نمیشود. در ادامه، مشخصات خودروی برقی یوز را مورد بررسی قرار میدهیم.
طبق استانداردهای جهانی، یوز در دسته موتورسیکلت چهارچرخ قرار میگیرد و به معنای واقعی نمیتوان لفظ خودرو را برای آن به کار گرفت. یوز نیز بهعنوان یک موتورسیکلت پلاکگذاری میشود و رانندگی با آن مستلزم داشتن گواهینامه موتور است.
یوز با وزن ۴۸۰ کیلوگرم و ابعاد ۲.۳۲ متر طول، ۱.۱۹ متر عرض و ۱.۴۶ متر ارتفاع ساخته شده و از لحاظ ظاهری شباهت فراوانی به رنو Twizi دارد. دربهای پروانهای باعث شده این موتور چهارچرخ که طول آن بهاندازه خودروهای معمولی میرسد، به فضای کمی برای پارک احتیاج داشته باشد. یوز ظاهر متمایزی نسبت به سایر وسایل نقلیه در کشور داشته و باظرافت و جلوه آیندهنگرانه، نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.
درون کابین یوز از متریال باکیفیتی ساخته شده و شاملتریم دورنگ میشود. جنس روکش فرمان و داشبورد از چرم مرغوب بوده و حس خوبی را به سرنشینان القا میکند. درون اتاقک همچنین یک نمایشگر ۴.۳ اینچی به چشم میخورد که اطلاعات مربوط به باتری مسافت قابل پیمایش و سیستم عیبیابی را نشان میدهد. از دیگر امکانات یوز میتوان سیستم صوتی با دو بلندگو، سیستم ضد سرقت، سیستم ضد قفل، ترمز دستی الکترونیکی و ایموبالایزر اشاره کرد. فضای بار کوچکی نیز برای این چهارچرخ نقلی در نظر گرفته شده است.
از لحاظ مشخصات فنی، خودروی برقی یوز از یک موتور برقی در محور عقب استفاده میکند که میتواند ۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. سیستم انتقال قدرت شامل گیربکس اتوماتیک میشود. حداکثر سرعت یوز حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۲۰ ثانیه طول میکشد تا به حداکثر شتاب خود برسد.
این موتورسیکلت جذاب از پک باتری ۷.۷ کیلووات ساعتی استفاده میکند که برای ۳۰۰۰ بار قابل شارژ است. پک باتری ساخت شرکت کرهای سامسونگ بوده و شارژ کامل آن از طریق برق شهری ۲۲۰ ولتی به ۳ الی ۳.۵ ساعت زمان احتیاج دارد. یوز در صورت شارژ کامل باتریها و بسته به میزان شیب جاده و سرعت، قادر به پیمایش ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر است. در برخی منابع گفته شده که پس از شارژ کامل پک باتری، حدود ۳.۵ ساعت میتوان با این خودرو رانندگی کرد.
مشخصات خودروی برقی یوز متناسب با خودروهایی نیست که قادر به سفرهای برونشهری و رانندگی در بیابانها باشد. البته این چهارچرخ کوچک برای سفرهای کوتاه ساخته شده و در حقیقت رسالت اصلی یوز، چیزی بهجز کاربرد گسترده در سطح شهری برای کاهش آلودگی نیست.
همانطور که گفته شد، موتورسیکلت برقی چهارچرخ یوز دارای مزایای متعددی است. جثه باریک و جمعوجور آن به لطف دربهای بالارونده، به فضای پارک زیادی احتیاج ندارد. یوز هیچگونه آلودگی تولید نمیکند و مشمول طرحهای ترافیک نمیشود. یوز با برق شهری شارژ میشود و تا ۳.۵ ساعت امکان رانندگی دارد. همچنین باید به مزایای دیگری نظیر ۱۰ سال خدمات پس از فروش، ۵ سال گارانتی در محل، امکان سفارش رنگ دلخواه برای بدنه و تودوزی نیز اشاره کرد. با تمام این اوصاف، یوز قیمت بسیار بالایی داشته که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.
این خودروی برقی کوچک که صرفاً کاربرد شهری داشته و سواری با آن هنوز رواج چندانی پیدا نکرده، در محدوده قیمت ۶۰۰ الی ۶۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. هرچند فعلاً رقیبی در بازار نداشته و تنها گزینه ایرانی در حوزه موتورسیکلتهای چهارچرخ محسوب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید