ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 11 دقیقه
.
7 روز پیش
.
15 بازدید

معرفی خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان

معرفی خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان

در طول دهه‌ها، مسابقات رالی قهرمانی جهان نقش بسزایی در طراحی خودرو ایفا کرده است. این مسابقات نه تنها باعث به شهرت رسیدن تیم‌ها و رانندگان قهار می‌شوند، بلکه آیکون‌های حاضر در صحنه رالی را به دنیا معرفی می‌کنند. در این مقاله با خودروهای مسلط بر قهرمانی رالی جهان آشنا می‌شوید.

نوعی حس شاعرانه در نحوه‌ عبور سریع یک خودروی رالی از پیچ، چنگ زدن لاستیک‌ها به زمین و پرتاب شدن گل و لای و خرده‌سنگ‌ها به عقب و آرام گرفتن در حاشیه مسیر وجود دارد. به پهلو وجود دارد. اگر به اندازه کافی خوش‌شانس و شاهد چنین منظره‌ای بوده‌اید، به خوبی درک خواهید کرد که چرا این ماشین‌ها و راننده‌های افسانه‌ای آن‌ها، جایگاه خاصی در موتوراسپرت به دست آورده‌اند.

لانچیا Stratos

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

استراتوس را می‌توان به عنوان یک تئاتر تمام‌عیار توصیف کرد. این خودروی موتوروسط چابک و تند و تیز در حقیقت یک کانسپت جذاب و زیبا بود که پا به صحنه واقعی رالی گذاشت. با ۱۷ پیروزی و کسب ۳ جایزه سازنده برتر در طول سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶، لانچیا استراتوس نخستین خودرویی بود که منحصرا برای رالی ساخته شد و رسالت خود را به طور کامل به انجام رساند.

استراتوس یکی از نخستین خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان به حساب می‌آید. زمانی که این ماشین در ابری از غبار و فریادزنان در مسیر مسابقه حرکت می‌کرد، گویی یک سفینه فضایی در جنگل به دنبال شکاری ارزشمند می‌گردد. استراتوس غیر قابل پیش‌بینی، ناپایدار، خطرناک و به معنای واقعی کلمه باشکوه بود.

پیشرانه ۲.۴ لیتری ۶ سیلندر در استراتوس، عملکرد متفاوتی در نسخه رالی و خیابانی داشت. قدرت نسخه رالی به ۳۲۰ اسب بخار و قدرت نسخه خیابانی به ۱۹۰ اسب بخار می‌رسید. البته برای هر دو نسخه، حداکثر گشتاور حدود ۲۲۴ نیوتن متر بود. با گیربکس ۵ سرعته دستی، قوای محرکه به سمت چرخ‌های عقب فرستاده می‌شد و شتاب‌گیری صفر تا صد ۵.۹ ثانیه‌ای را برای خودرو رقم می‌زد.

زاده شده برای تبدیل به یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان، استراتوس گروه ۴ مخصوص مسابقات رالی تنها ۸۸۰ کیلوگرم وزن داشت، در حالی که نسخه خیابانی ماشین حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر بود.

پژو 205 T16

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

اگر خودروهای رالی دارای حیوان درونی بودند، پژو 205 T16 چیزی شبیه به یک موجود کوچک خشمگین بود با شاخ و برگ لای موها و خون روی آرواره‌هایش. این اسطوره گروه B، کوچک، خشن و نترس با سوت توربو از مراحل مختلف عبور می‌کرد.

شناخته‌شده به عنوان یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان، پژو 205 T16 در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ توانست ۱۶ مسابقه رالی را برنده شود و به دنبال هر برد، جایزه سازنده برتر را به دست آورد. با تماشای این خودرو گویی به فردی نگاه می‌کنید که دائما تلوتلو می‌خورد، ولی هرگز نمی‌افتد. ماشین فرانسوی یک شورشی با هدف بود که در مدت‌زمان کوتاه حضور خود در مسابقات رالی به سرعت در کانون توجهات قرار گرفت و خوش درخشید.

مشخصات پژو ۲۰۵ تی۱۶ شامل پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی، گیربکس ۵ سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک می‌شود. قدرت نسخه رالی این ماشین بین ۳۰۰ و حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور آن حداقل ۳۵۳ نیوتن متر بود. در حالی که نسخه خیابانی با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور حرکت می‌کرد. این ماشین ۹۳۰ کیلوگرمی شتاب صفر تا صد را در عرض ۵.۷ ثانیه برآورده می‌ساخت.

آئودی Quttro

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

تا پیش از ورود کواترو، رالی یک مسابقه میان ماشین‌های تک دیفرانسیل بود. پس از ورود کواترو و انقلاب چهار چرخ محرک، همه‌چیز تغییر کرد. این ماشین نه تنها ۲۳ مرتبه پیروز رقابت‌های WRC شد، بلکه این ورزش را به طور کامل دگرگون کرد.

رانندگانی همچون هانو میکولا و میشل موتو با این هیولای آلمانی تاریخ‌ساز شدند. به عنوان یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان، کواترو سرسخت، سریع و شایسته احترام بود. طنین فریاد موتور ۵ سیلندر کواترو هنوز هم در جاده‌های مه‌آلود و سنگ‌ریزه‌ای به گوش می‌رسد. سیستم تعویض دنده تکتونیک این ماشین، چشم‌انداز رالی را برای همیشه تغییر داد.

کواترو برای به حرکت درآوردن چهار چرخ خود، از پیشرانه ۲.۱ لیتری ۵ سیلندر توربوشارژ و گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کرد. با تولید ۴۵۰ الی ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور، خودروی آئودی در مدت‌زمان ۶.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این ماشین ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت. البته راندمان پیشرانه در نسخه خیابانی کواترو به حدود ۲۰۰ الی ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۹ الی ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسید.

سیتروئن Xsara

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

احتمالا با دیدن نام سیتروئن فورا به یاد مدل C4 افتاده‌اید، اما سارا نیز شایستگی ذکرنام در لیست خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان را دارد. سارا یا همان زارا شبیه به یک هاچبک معمولی بود، البته تا قبل از اینکه یک راننده‌ای حرفه‌ای پشت فرمان آن بنشیند. با ۳۲ پیروزی در WRC و ۳ مرتبه کسب عنوان برترین راننده در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، سارا آغازگر سلطه سیتروئن روی مسابقات رالی در اواسط دهه ۲۰۰۰ بود.

اگرچه سارا درخشش جانشینان خود را نداشت، اما با دقت به حریفان خود ضربه می‌زد. این خودرو لبه تیز چکش بود و با موفقیت‌های خود به شکل‌گیری سلسله سیتروئن کمک کرد.

سارا به لطف موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر و جعبه‌دنده ۶ سرعته، با ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور در مسیر جولان می‌داد. این خودروی دو دیفرانسیل ۹۸۷ کیلوگرمی می‌توانست در مدت‌زمان ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این پرفورمنس بالا، درخور یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان است.

سیتروئن C4

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، سیتروئن با خودروی دیگری در رقابت‌های رالی شرکت می‌کرد. مدل C4 WRC یکی دیگر از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان است که در طول چهار سال، با درخشش خیره‌کننده سباستین لوب به ۳۶ پیروزی و چهار عنوان متوالی قهرمانی رسید.

راز موفقیت C4 در تعادل و آرامش نهفته بود، نه پرخاشگری و سرعت. با اینکه اکثر خودروهای موجود در مسیر با یکدیگر رقابت می‌کردند، به نظر می‌رسید C4 با نادیده گرفتن سایرین به مسیر خود ادامه می‌دهد. این ماشین به نحوی خونسرد، محاسبه‌شده و به طرز ویران‌کننده‌ای مؤثر عمل می‌کرد. زمانی که لوب پشت فرمان می‌نشست، C4 در جاده شناور می‌شد و غنائم را یکی پس از دیگری به چنگ می‌آورد.

همانند خواهر بزرگ‌تر خود در مجموعه بهترین خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان، C4 نیز به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی توربوشارژ ۳۱۵ اسب بخاری مجهز بود، ولی حداکثر گشتاور آن به ۵۸۳ نیوتن متر می‌رسید. گیربکس ۵ سرعته دستی مسئول انتقال قوای موتور به سمت چهار چرخ بود. مدل C4 حدود ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن داشت.

فورد Focus RS

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

فوکوس RS در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ به یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان تبدیل شد. در طول این برهه زمانی، فوکوس توانست ۴۴ مرتبه به پیروزی دست یابد، هرچند کسب مقاوم اول در هیچ‌یک از مسابقات کار آسانی نبود. با هدایت اسطوره‌هایی مانند کارلوس ساینز، کالین مک‌ری و مارکوس گرونهولم، فوکوس RS نبردهای خود را با قدرت و نوآوری پشت سر می‌گذاشت.

این خودرو در سال ۲۰۰۶ به فورد کمک کرد تا پس از یک مدت طولانی (از اواسط دهه ۷۰) عنوان سازنده برتر را مجددا به دست آورد. فوکوس ماشینی بی‌حاشیه ولی جدی بود و به نوعی قهرمان محلی آمریکایی‌ها در مسابقات رالی به حساب می‌آمد.

فوکوس با پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی پا به مسابقات می‌گذاشت. این پیشرانه ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور داشت و گیربکس ۶ سرعته دستی، قوای آن را به سمت چهار چرخ منتقل می‌کرد. با وجود وزن ۱۵۵۸ کیلوگرمی، تنها ۴.۷ ثانیه زمان لازم بود تا ماشین فورد به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. ارقام پرفورمنس، شایستگی فوکوس RS برای درج نام در لیست خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان را ثابت می‌کند.

فولکس‌واگن Polo R

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

زمانی که فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت پا به رقابت‌های رالی بگذارد، تمامی شرکت‌کنندگان مطرح WRC را با چالشی بزرگ مواجه کرد. پولو R یکی دیگر از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان است که از بدو ورود تا سال ۲۰۱۶ توانست ۴۳ پیروزی و چهار عنوان سازنده برتر را به خود اختصاص دهد.

فولکس‌واگن پولو R مسلط، کارآمد و به طور بی‌رحمانه‌ای پرسرعت بود. با وجود سباستین اوگیر پشت فرمان، پولو ماهیت ماشینی خود را از دست می‌داد و به چیزی شبیه به ابزار جراحی تبدیل می‌شد که با دقت بسیار بالا، مراحل مختلف را تشریح می‌کرد. پولو R وارد صحنه می‌شد، جلب‌توجه می‌کرد و به پیروزی می‌رسید.

پیشرانه ۱.۶ لیتری۴ سیلندر توربوشارژ به گیربکس ۶ سرعته دستی متصل بوده و با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۹ نیوتن متر گشتاور، هر چهار چرخ خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی آلمانی را به حرکت درمی‌آورد. شتاب صفر تا صد ماشین در کمتر از ۴ ثانیه اتفاق می‌افتاد. با این پرفورمنس قابل توجه، فولکس‌واگن پولو R به ایفای نقش خود به عنوان یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان می‌پرداخت.

لانچیا Delta Integrale

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

در بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲، لانچیا دلتا تنها یکی از خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان به حساب نمی‌آمد، بلکه دست‌نیافتنی و بدون رقیب بود. با ۴۶ مرتبه پیروزی و کسب ۶ عنوان سازنده برتر، دلتا بیشتر به یک کد تقلب شباهت داشت تا خودروی رالی.

اینتگرال به سرعت تکامل پیدا کرد و هر نسل آن به لطف اضافه شدن دیفرانسیل‌های هوشمند و توربوشارژر بهتر از نسل قبلی شد. این ماشین تنها برنده رقابت‌ها نبود، بلکه قوانین را تغییر داد. دلتا اینتگرال ظاهری خونسرد و آرام داشت، اما در فنلاند و پیچ‌های مونت‌کارلو چهره‌ای خشن و بی‌قید و بند را از خود به نمایش می‌گذاشت.

پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر، قلب تپنده دلتا اینتگرال محسوب می‌شد که ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب وارد می‌کرد. اینتگرال با ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن، در مدت‌زمان ۶.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

سوبارو Impreza WRC

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

کمترین خودرویی را می‌توان یافت که به اندازه سوبارو ایمپرزای آبی و طلایی آیکونیک و نمادین باشد. ماشینی که با صدای موتور چهار سیلندر تخت خود، جنگل‌ها درمی‌نوردد و صدای آن میان درخت‌ها طنین‌انداز می‌شود. ایمپرزا بیش از هر خودروی رالی دیگری خاص و منحصر به فرد است، چراکه موفقیت آن برای همیشه نام سوبارو را بر سر زبان‌ها انداخت. ایمپرزا WRC جایگاه بالایی را در لیست خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان دارد.

از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۸، ایمپرزا ۴۶ مرتبه به مقام نخست دست یافت و باعث جاودانگی رانندگانی مثل کالین مک‌ری، ریچارد برنز و پتر سولبرگ شد. این ماشین گویی روح داشت. ایمپرزا چه در حال حرکت روی برف و چه در حال چنگ انداختن به آسفالت، مظهر شجاعت، درام و نوعی تهاجم اصیل بود.

سوبارو ایمپرزا با پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر تخت، در دسته خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان قرار می‌گیرد. نسخه‌های اولیه با موتور ۲ لیتری به گیربکس ۵ سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک مجهز بوده و با ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور در جاده حرکت می‌کردند. شتاب‌گیری صفر تا صد این ماشین‌ها در مدت‌زمان ۵.۵ ثانیه محقق می‌شد.

نسخه‌های ۲.۵ لیتری نیز با گیربکس ۶ سرعته دستی وارد مسابقه شده و هر چهر چرخ آن‌ها با حدود ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۹ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور به حرکت درمی‌آمد. ایمپرزا در این نسخه می‌توانست شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۷ ثانیه مدیریت کند. در هر دو نسخه وزن خودرو حدود ۱۴۷۰ کیلوگرم بود.

تویوتا Celica

خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی

لیست خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان را با یکی از معروف‌ترین مدل‌های تویوتا به پایان می‌رسانیم. سلیکا به هیچ وجه اهل خودنمایی نبود. اما وقتی وارد مسابقه می‌شد، این کار را با نیتی مرگبار انجام می‌داد. از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ میلادی، سلیکا به کمک تویوتا آمد تا جایگاه خود را در تاریخ رالی تثبیت کند. این ماشین در رویدادهای استقامتی مانند رالی طاقت‌فرسای سافاری، عملکرد درخشانی را به نمایش می‌گذاشت.

این خودرو در مسابقات بزرگ، پیروزی‌های بزرگی را کسب کرد و زمینه را برای تجدید حیات رالی مدرن تویوتا فراهم آورد. سلیکا با ماهیتی سرسخت، مطمئن و کُشنده، یکی از افتخارآمیزترین خودروهای مسلط بر رالی قهرمانی جهان محسوب می‌شود.

این ماشین قوای محرکه خود را از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی دریافت می‌کرد که قادر به تولید ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۳ نیوتن متر گشتاور بود. قوای محرکه به واسطه گیربکس ۵ سرعته، چهار چرخ ماشین را به حرکت درمی‌آورد. سلیکای ۱۲۰۰ کیلوگرمی تنها به ۵.۸ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0