تحقیقات نشان میدهد که تقاضا برای خودروهای برقی از سال 2021 تا سال 2030، شش برابر خواهد شد. در این بازه زمانی اعداد فروش سالانه از رقم 5/6 میلیون به 40 میلیون خواهد رسید. شناخت خودروهای برقی و حملونقل الکتریکی میتواند چگونگی تحول صنعت و کمک به کربنزدایی از سیاره زمین بهوسیله این خودروها را بهخوبی ترسیم کند.
وسیله نقلیه برقی چیست؟
وسایل نقلیه برقی یا همان EVها[1] خودروهایی هستند که نیروی محرکهشان توسط نیروی الکتریسیته و از طریق یک موتور الکتریکی تأمین میشوند. این خودروها بهجای باک سوخت که در انواع ماشینهای دارای موتور احتراقی وجود دارد دارای باتری هستند و موتور الکتریکیشان جایگزین موتورهای احتراقی ماشینهای معمول شده است. در حال حاضر این خودروها با طراحیهای مختلفی به بازار عرضه میشوند:
- خودروهای برقی باتری دار(BEVs)[2]: توسط باتریهای قابلشارژ کار میکنند و هیچگونه خروجی آلایندهای ندارند.
- خودروهای پلاگین هیبریدی برقی (PHEVs)[3]: دارای یک موتور الکتریکی و یک موتور احتراقی کوچک هستند. در حالت تمام برقی میتوانند مسافتی در حدود 30 تا 100 کیلومتر را طی کنند و در ایستگاههای شارژ الکتریکی میتوان آنها را دوباره شارژ کرد.
- خودروهای برقی هیبریدی (HEVs)[4]: مجهز به یک موتور احتراق داخلی و یک موتوربرقی کوچک هستند. فقط در سرعتهای پایین موتوربرقی وارد مدار میشود و ماشین را به حرکت در میآورد. باتری موتوربرقی توسط موتور احتراقی شارژ میشود.
- خودروهای برقی پیل سوختی (FCEVs)[5]: از موتورهای الکتریکی استفاده میکنند که الکتریسیته موردنیاز آن در پیلهای سوختی تولید میشوند و در یک باتری بافر ذخیره میشوند. سوخت این خودروها هیدروژن فشرده است.
آیا به جز خودروهای سواری، وسایل نقلیه برقی دیگری نیز وجود دارد؟
محبوبیت دوچرخهها و اسکوترهای برقی به دلیل مقرونبهصرفه و در دسترس بودنشان، فصل جدیدی در موبیلیتی[6] به وجود آوردهاند.
در سوی دیگر این طیف، کامیونهای برقی وجود دارند. این کامیونها به دلیل قوانین بازدارنده سالهای اخیر برای کاهش آلایندهها در بخش حملونقل و تدارکات بسیار موردتوجه قرار گرفتهاند. بر اساس قوانین فعلی اتحادیه اروپا، باید میزان تولید کربن کامیونهای جدید تا سال 2030 بهاندازه 30 درصد کاهش یابد. با پیشرفت فن آوری پیشرانههای الکتریکی و کاهش هزینه تولید باتری، سایت مککینزی پیشبینی میکند که طی چند سال آینده، کل هزینههای مالکیت بسیاری از کامیونهای برقی از انواع کامیونهای احتراقی مشابهشان کمتر یا در همان حد باشد. به دلیل محدودیتهایی که قوه محرکه باتری خالص باتوجهبه اندازه و وزن باتری دارند، تا انتهای این دهه انتظار میرود که کامیونهای پیل سوختی که با هیدروژن کار میکنند، در بخشهایی که کارکردهای سنگین و استفاده طولانیمدت دارند به بازار صنعت خودروهای اقتصادی وارد شوند.
و در افقی وسیعتر، منتظر ورود هواپیماهای برقی نیز هستیم. تا سال 2030 شاهد این نوع هواپیماها بر فراز آسمان شهرها خواهیم بود. بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، تخمین زده میشود که بازار جهانی هواپیماهای الکتریکی تا سال 2028 به 8/17 میلیارد دلار برسد.
خودروهای برقی چگونه شارژ میشوند؟
در حال حاضر این ماشینها به دو شیوه شارژ میشوند:
- شارژ آرام با جریان متناوب (AC) در حدود 22-3 کیلووات: هر ساعت شارژکردن باتری به این شیوه میتواند برای مقدار 50 کیلومتر انرژی حرکتی برای خودرو تأمین کند. این نوع شارژرها هم در منازل شخصی و هم در ایستگاههای شارژ عمومی در دسترس هستند.
- شارژ سریع با جریان مستقیم(DC) در حدود 300-50 کیلووات: به طور میانگین میتوان بهازای هر 20 دقیقه شارژ سریع، انرژی لازم برای طی مسافت 240 کیلومتر حرکت خودرو تأمین کرد. این نوع شارژرها به دلیل گرانبودن تنها در ایستگاههای شارژ عمومی در دسترس هستند. در سال 2022، تنها سختافزار یک شارژر 300 کیلووات در حدود 50 تا 100 هزار دلار قیمت داشت که نصب و راهاندازی آن نیز دارای همین میزان هزینه بود. اما با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، این رقم در 5 تا 7 سال آینده در حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت.
هرچه تعداد این زیرساختها در کشورهای مختلف زیاد شود، میزان تقاضا برای خرید خودروهای برقی نیز افزایش خواهد داشت. طرح جامع زیرساخت در اروپا، پیشبینی میکند تا سال 2030 باید هر هفته حدود 7000 ایستگاه شارژ جدید ساخته شود تا شیب تقاضا برای خرید خودروهای برقی، صعودی بماند.
[1] Electric Vehicles
[2] Battery Electric Vehicles
[3] Plug-in Hybrid Electric Vehicles
[4] Hybrid Electric Vehicles
[5] Fuel Cell Electric Vehicles
[6] Micro mobility
دیدگاهتان را بنویسید