تأثیر خودروهای برقی به شبکه برق فشار و منابع طبیعی چگونه خواهد بود؟
باتوجهبه تمایل مثبت بازار به وسایل نقلیه برقی، بالطبع باید ظرفیت الکتریکی پشتیبانی از تعداد روبهافزایش این خودروها در جادهها نیز افزایش یابد. بررسیهای انجام شده بر شبکه برق جهانی نشان میدهند که در کوتاهمدت تا میانمدت با برنامهریزیهای صحیح که تقاضا و مصرف را با هم هماهنگ و میزان تقاضای برق را مدیریت کند؛ بر شبکه برق فشار فزایندهای وارد نخواهد شد.
حرکت به سمت خودروهای برقی هم برای مصرفکنندگان و هم برای قانونگذاران نگرانیهایی در زمینه اثرات احتمالی زیستمحیطی آن دارد. ظهور خودروهای برقی تأثیر مستقیمی بر زنجیره تأمین مواد خام دارد. تقاضای بیشتر برای ماشینهای برقی یعنی تقاضای بیشتر برای مواد خام مانند فلزات و سنگهای معدنی مانند کبالت، لیتیوم و نیکل. البته از طرف دیگر هرچه تعداد خودروهای با موتور احتراقی کمتری در کار باشد میزان تقاضا برای بنزین و گاز طبیعی کمتر خواهد بود. وقتی صحبت از صنعت حملونقل و توسعه پایدار است، توجه زیادی به کاهش انتشار گازهای گلخانهای معطوف میشود؛ چون چیزی در حدود 80-65 درصد آلایندگی تولیدشده توسط خودروها را این گازها تشکیل میدهند. تلاش برای کاهش انتشار آلایندهها در طول زمان میتواند راه رسیدن به خودروهای بدون کربن را هموارتر . کند.
آیا آینده صنعت حملونقل، برقی خواهد بود؟
در یککلام، بله. با آنکه هنوز بیشتر خودروهای موجود در خیابانها و جادهها با موتورهای احتراقی کار میکنند، اما خودروهای برقی در برخی کشورها مانند چین، اتحادیه اروپا و امریکا، آرامآرام در حال جایگزینشدن هستند. این خودروها در حال متحول کردن صنعت حملونقل هستند و کمک شایانی هم در زمینه کربنزدایی این سیاره میکنند. در واقع، هیچ راهحل عملی دیگری در حال حاضر برای مسئله کربنزدایی حوزه حملونقل مسافر به جز حرکت بهسوی حملونقل برقی برای بشر متصور نیست. با افزایش سرعت شارژ و برد حرکتی خودروهای BEV و در مقابل، گرانبودن هیدروژن سبز برای اقشار متوسط و محدودیتهای سایر گزینهها، مثلاً گرانبودن سوختهای مصنوعی و همیشگی نبودن سوختهای فسیلی و آلاینده بودن هر دوشان، عملاً راهکار دیگری در این زمینه وجود ندارد.
برای حرکت به این سمت باید دولتهای ملی و محلی، قوانین و مشوقهای جدیدی را برای تسریع این انتقال معرفی کنند. در امریکا و اروپا، رسیدن به سهم 50 درصدی خودروهای برقی در صنعت حملونقل تا سال 2030 هدفگذاری شده است. بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا از این هم فراتر رفتهاند و جدول زمانی تسریع شدهای را برای ممنوعیت تولید خودروهای احتراقی از سال 2030 یا 2035 اعلام کردهاند. همچنین برخی از دولتها نیز یارانه خرید خودروی برقی به شهروندانشان ارائه میکنند.
رفتار مصرفکنندهها نیز بهوضوح در حال تغییر است و مردم بیش از هر زمان دیگری گزینههای جایگزین جابهجایی قدیمی را میپذیرند. در سال 2021 تعداد سفرهای داخلشهری با اسکوترها و دوچرخههای برقی اشتراکی نسبت به سال قبل 60 درصد افزایش داشته است و بیش از 45 درصد از خریداران خودروهای جدید در سال 2021 خرید خودروی برقی را نیز مدنظر قرار داده و آن را بررسی کردهاند.
بازیگران اصلی صنعت حملونقل نیز با اتکا به فناوریهای جدید در حال تسریع توسعه مفاهیم جدید حرکت و جابهجایی از جمله، وسایل نقلیه الکتریکی، خودران و اشتراکی هستند. این نوآوریها میتوانند به کاهش قیمت خودروهای برقی کمک کنند و حملونقل برقی اشتراکی را جایگزین استفاده از خودروهای فعلی نمایند. همه اینها دستبهدست همنشان میدهند که آینده صنعت حملونقل بدون شک در دست وسایل نقلیه برقی خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید