یکی از مهمترین ملاحظات حین خرید خودروی جدید، هزینه تعمیرات و نگهداری از آن در بلندمدت است. حتی به ظاهر مقرون بهصرفهترین مدلها نیز میتوانند با هزینههای تعمیر و سوخت فزایندهای همراه باشند، اما برخی خودروها به گونهای طراحی شدهاند که این هزینهها نهتنها تدریجی نیست، بلکه میتواند به عاملی برای فشار مالی جدی تبدیل شود. در این مقاله از ایستگاه به معرفی خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا میپردازیم که در طول زمان جیب خریداران را خالی میکنند. اطلاعات موجود در این مقاله از منابع موثقی همچون CarEdge، NHTSA، RepairPal و Kelly Blue Book گرفته شدهاند.
رم 3500 با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۱۶۹۶ دلار

بر اساس گزارش RepairPal، میانگین هزینه سالانه نگهداری یک پیکاپ فولسایز حدود ۹۳۶ دلار تخمین شده که بسیار بالاتر از میانگین بازار (۶۵۲ دلار در سال) است. اما رم ۳۵۰۰ این رقم را به سطح جدیدی میرساند با میانگین هزینه پنجساله نگهداری ۸۴۸۰ دلار، در صدر جدول خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا قرار میگیرد. به بیان دیگر، هزینه سالانه ۱۶۹۶ دلار صرف برای نگهداری و حفظ شرایط جادهای رم ۳۵۰۰ میشود که رقمی بیش از دو برابر میانگین پیکاپهای فولسایز است.
البته این پایان ماجرا نیست. نسخه توربودیزلی ۳۵۰۰ مقرون بهصرفهترین مدل از نظر سوخت به حساب میآید که مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. این موضوع جای تعجب ندارد چراکه وزن این خودرو حدود ۳۴۱۸ کیلوگرم بوده و ابعاد آن به ۶۰۶۵ (طول)، ۲۱۲۰ (عرض) و ۲۰۳۹ (ارتفاع) میلیمتر میرسد.
رم ۳۵۰۰ با دو پیشرانه روانه بازار شده است؛ پیشرانه استاندارد ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر همی با ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۲ نیوتن متر گشتاور و توان یدککشی تا ۸۲۳۳ کیلوگرم، و پیشرانه ۶.۷ لیتری کامینز ۶ سیلندر که عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. این موتور توربو دیزلی نهتنها مصرف سوخت بهتری دارد، بلکه ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قادر به یدککشی تا ۱۶۶۰۶ کیلوگرم است.
رم ۲۵۰۰ با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۱۶۹۴ دلار

به عنوان خواهر کوچکتر و کمقدرتتر رم ۳۵۰۰، رم ۲۵۰۰ توان باربری و یدککشی کمتری داشته و هزینه نگهداری سالانه آن حدود ۲ دلار کمتر است. ولی این تفاوت ۲ دلاری باعث نمیشود مدل ۲۵۰۰ در لیست خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا قرار نگیرد. درواقع مشتریانی که به دنبال قابلیت یدککشی بالا هستند، مدل ۳۵۰۰ را ترجیح میدهند. مزیت مدل ۲۵۰۰ نسبت به برادر بزرگتر، مصرف سوخت و قیمت پایه پایینتر است.
رم ۲۵۰۰ نیز با همان پیشرانههای بهکاررفته در ۳۵۰۰ عرضه شده که خروجی مشابهی ارائه میدهند. در هر دو نسخه، توان یدککشی کمتر از مدل ۳۵۰۰ است. مدل مجهز به موتور ۸ سیلندر همی میتواند تا ۸۰۵۱ کیلوگرم را ید بکشد، در حالی که قابلیت یدککشی مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر کامینز به ۹۰۷۲ کیلوگرم میرسد. قیمت رم ۳۵۰۰ از ۴۶۷۵۰ دلار آغاز میشود و مدل ۲۵۰۰ با قیمت پایه ۴۵۵۶۵ دلار در دسترس مشتریان قرار دارد.
فورد F-450 Super Duty با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۱۰۳۱ دلار

گزینه بعدی در فهرست خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا که جیب خریداران را خالی میکنند، یکی از پیکاپهای فورد است که با نام F-450 سوپر دیوتی شناخته میشود. با هزینه مالکیت پنجساله ۸۶۲۲۰ دلاری، بزرگترین کامیون سری F امسال، هیولای چندان ارزانی به حساب نمیآید. قیمت خرید این خودرو از ۶۱۳۳۰ دلار آغاز میشود.
برای نسخه پایه، دو پیشرانه لحاظ شده است؛ ۶.۷ لیتری ۸ سیلندر پاور استروک و ۶۷ لیتری ۸ سیلندر HO پاور استروک. برای دستیابی به حداکثر توان یدککشی از پیشرانه استاندارد V8، مشتری باید پکیج Gooseneck را خریداری کند که شامل آمادهسازی چرخ پنجم میشود. البته توان یدککشی عظیمتری از پیشرانه HO V8 با پکیج Max Tow فراهم میشود که به ۱۸۱۴۳ کیلوگرم میرسد.
جیامسی Sierra 3500HD با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۸۹۹ دلار

با قیمت پایه کمتر از ۵۰۰۰۰ دلار برای مدل ۲۰۲۵، این خودرو با کابین معمولی و باک طویل، از نظر قیمتگذاری همردیف با دیگر پیکاپهای سنگین موجود در فهرست خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا قرار میگیرد، هرچند این هزینه، قابل مقایسه با مدلهای قبلی نیست.
بر اساس اطلاعات CarEdge، هزینه پنجساله مالکیت ۳۵۰۰ اچدی به ۷۴۶۳۷ دلار میرسد، که همچنان رقم بالایی در نظر گرفته میشود، هرچند بهطور محسوسی کمتر از مدلهایی مانند فورد F-450 سوپر دیوتی است. مدل ۲۰۲۵ سیرا ۳۵۰۰ اچدی در شش تریم Pro، SLE، SLT، AT4، Denali و Denali Ultimate عرضه شده که از لحاظ سطح تجهیزات با یکدیگر فرق دارند. دنالی اولتیمیت با قیمت ۹۵۵۰۰ دلار، گرانترین نسخه به شمار میرود. سیرا ۳۵۰۰ اچدی یکی از جذابترین گزینههای موجود در مجموعه خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا است که میتواند وزنی حدود ۱۶۳۲۹ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد.
جیپ Gladiator با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۷۹۳ دلار

گلادیاتور با هزینه نگهداری پنجساله ۳۹۶۸ دلار، عضو دیگری از مجموعه خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا است که جیب خریداران را با گذشت زمان خالی میکنند. این ماشین، ترکیبی از هیولای آفرودی و پیکاپ همهکاره به حساب میآید و پیشرانه ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر پنتاستار آن میتواند ۲۸۵ اسب بخار قدرت به وجود آورد. صفحات محافظ سنگین، قابلیت عبور از آب تا عمق ۸۰ سانتیمتر و سیستمهای چهارچرخ محرک Command-Trac و Rock-Trac برای بهبود کشش در مسیرهای ناهموار، از دیگر مشخصات جیپ گلادیاتور هستند.
گلادیاتور یک خودروی آفرودی است که قابلیتهای آن با نصب پکیجهای متنوع بهبود پیدا میکنند. جیپ، پکیجهای ویلیس، روبیکان و موهاوی را برای گلادیاتور عرضه است. پکیج ویلیس دارای محور عقب E-Locker (قفل دیفرانسیل الکتریکی) بوده و روبیکان شامل دنده بندی کمسرعت ۱:۴، قفل دیفرانسیل جلو و عقب Tru-Lock، قطعکننده الکترونیکی میل تعادل و لاستیکهای همهکاره ۳۳ اینچی میشود. پکیج موهاوی نیز کمکفنرهای داخلی فاکس را به خودرو اضافه کرده و دارای نشان Desert Rating است. این پکیج، ارتفاع تعلیق را حدود ۲۵ میلیمتر افزایش میدهد.
پکیجهای آفرود پیشرفتهتری مانند روبیکان ایکس، موهاوی ایکس و نایت هاوک نیز قابل خریداری هستند که ویژگیهایی مانند دوربین جلوی TrailCam، روکش چرمی، سیستم اطلاعاتی سرگرمی یوکانکت ۱۲.۳ اینچی، رنگآمیزی خاص و تعلیق تنظیمشده برای حالت اسپرت (در پکیج نایت هاوک) را در اختیار مالک قرار میدهند.
گلادیاتور اگرچه در فهرست خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا جای دارد، ولی به معنای واقعی کلمه یکی از ایدهآلترین پیکاپها برای سفر به مناطق دوردست و بکر در نظر گرفته میشود. قیمت پایه خودرو بدون هیچ افزونه آفرودی، ۳۸۶۹۵ دلار است.
دوج Durango با متوسط هزینه نگهداری سالانه ۷۶۶ دلار

دورانگو، گزینه بعدی در لیست خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا است که ترکیبی تهاجمی از یک شاسیبلند خانوادگی و خودروی عضلانی را ارائه میدهد. این ماشین به صورت استاندارد سه ردیف صندلی
دارد، ولی در صورت انتخاب خشنترین نسخه، یعنی SRT هلکت، چیدمان صندلیها به دو ردیف کاهش مییابد. پیشرانه پایه ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر پنتاستار با ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور، قوای محرکه خودرو را تأمین میکند.
دورانگو در تریم استاندارد وزنی حدود ۲۸۱۲ کیلوگرم را یدک میکشد، در حالی که سنگینی خودش به ۲۲۲۰ کیلوگرم میرسد. با این وجود، شتاب صفر تا صد این هیولای سنگین در عرض ۷ ثانیه اتفاق میافتد. نسخه SRT هلکت به عنوان مدل پرفورمنس، از پیشرانه ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژ همی بهره میگیرد که قادر به تولید ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۴ نیوتن متر گشتاور است و شتاب صفر تا صد را در مدتزمان کوتاه ۳.۵ ثانیه مدیریت میکند. این خودرو از قابلیت یدک کشی تا ۳۹۴۶ کیلوگرم برخوردار است.
البته سواری لذتبخش با این شاسیبلند آمریکایی چندان کمهزینه نیست. دورانگو در نسخه پایه با قیمت ۳۸۴۹۵ دلار به فروش میرسد، ولی نسخه هلکت حدود ۸۵ هزار دلار قیمت دارد. به علاوه، مصرف سوخت خودرو با کامیونهای سنگینوزن برابری میکند. با مصرف سوخت ترکیبی ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، نسخه هلکت گزینه بهصرفهتری نسبت به دورانگوی معمولی با مصرف سوخت ترکیبی ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر در نظر گرفته میشود. هلکت به طور سالانه بین ۳۲۵۰ تا ۴۶۵۰ دلار هزینه بنزین طلب میکند.
هزینه متوسط نگهداری پنجساله نیز ۳۸۵۰ دلار است که به طور متوسط سالی ۷۶۶ دلار میشود. در نظر داشته باشید که نگهداری از یک شاسیبلند سایز متوسط به طور متوسط ۵۷۳ دلار در سال، یا ۲۸۶۵ دلار در پنج سال هزینه به همراه خواهد داشت. بنابراین در مقایسه با سایر خودروهای آمریکایی با هزینه نگهداری بالا، دورانگو خودروی معقولتری





دیدگاهتان را بنویسید