به دنبال قتل الهه حسین نژاد، دغدغه شهروندان تهرانی نسبت به حمل و نقل عمومی اینترنتی افزایش یافته است. در همین راستا، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی پایتخت با دریافت دستور از سمت وزیر کشور، اظهاراتی را بیان کرده که به وضعیت تاکسیرانی اینترنتی تهران مربوط میشود.
بر اساس گفتههای شادی ملکی، شرکتهای مسافربری اینترنتی ملزم به پیروی از دستورالعملها و ضوابط خاصی هستند که مهمترین آنها، تجهیز ناوگان به آرم و علائم ممیزه است. اما در بسیاری از موارد مشاهده شده که خودروهای در حال سرویس فاقد این الزامات هستند.
از سوی دیگر، فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است و نباید نقشی در حمل و نقل عمومی اینترنتی شهر داشته باشند. با این وجود، همانطور که شرط آرم و علائم ممیزه برای همه خودروهای اینترنتی رعایت نشده، برخی آنها با پلاک شهرستان در حال فعالیت هستند. با رعایت این دو شرط، بخش عمدهای از مشکلات مربوط به ناوگان تاکسیرانی اینترنتی حل میشود.
طبق ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، وظیفه مدیریت و سازماندهی شرکتهای حمل و نقل با شهرداری است. بر اساس مقررات، خودروهای شخصی فاقد مجوز قانونی اجاره فعالیت در حمل و نقل عمومی رسمی و اینترنتی را ندارند.
اگرچه وظیفه نظارت بر سیستم تاکسیرانی به شهرداری محول شده، ولی بر اساس مصوبه هیئتوزیران، شرکتهای هوشمند حمل و نقل مسافر از این قانون مستثنی هستند. این شرکتها از قانون نظام صنفی پیروی میکنند و بروز هرگونه تخلف توسط خودروها و رانندهها به اتحادیه کسب و کارها مربوط میشود. به عبارت دیگر، شهرداری فاقد امکان و ابزار قانونی لازم برای رسیدگی به تخلفاتی است که در حمل و نقل عمومی اینترنتی صورت میگیرند.
ساماندهی وضعیت حمل و نقل عمومی اینترنتی
اگرچه شرکتهای مسافربری اینترنتی پیرو قوانین نظام صنفی هستند، اما بهبود ساماندهی و مدیریت آنها جهت پیشگیری از مشکلات بالقوه از اهمیت بالایی برخوردار است. نهتنها در تهران بلکه در هر نقطه از کشور، فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهای شرکتهای اینترنتی میبایست توسط سازمانهای تاکسیرانی مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.
ضوابط سختگیرانهای برای صدور پروانه تاکسیرانی برای متقاضیان وجود دارد. مدتزمان اعتبار پروانه تاکسیرانی محدود است تا رعایت ضوابط مجددا مورد بازرسی و تأیید قرار گیرد. تمام این فرایندها با هدف حفظ امنیت مسافران در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی اینترنتی و رسمی انجام میشوند.
اظهارات اسنپ درباره مرگ شوکه کننده الهه حسین نژاد
پس از انتشار ماجرای تلخ الهه حسین نژاد، بسیاری افراد انگشت اتهام را به سمت شرکتهای فعال در سیستم حمل و نقل عمومی اینترنتی در تهران، از جمله اسنپ گرفتند. اسنپ ضمن ابراز تأسف درباره این حادثه هولناک و همدلی با خانواده متوفی، اظهاراتی را در این باره ارائه کرده که خلاصه آن را در ادامه این مقاله ایستگاه شرح میدهیم.
از نخستین ساعت اعلام مفقودی الهه حسین نژاد، بررسی دقیق موضوع در دستور کار تیمهای نظارتی اسنپ قرار گرفت. هرچند مشخص شد که این حادثه تلخ، هیچ ارتباطی با پلتفرم اسنپ نداشته و سفر انجامشده با خودروی عبوری بوده است.
به گفته اسنپ، صلاحیت تمام اعضای فعال در ناوگان تاکسیهای اینترنتی توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا مورد بررسی قرار میگیرد. تاکسیهای اینترنتی با مجوز فراجا امکان فعالیت پیدا میکنند. فراجا با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی مختلف، سوابق متقاضیان را بررسی کرده و نتیجه استعلام را به اسنپ یا هر شرکت فعال دیگر در حمل و نقل عمومی اینترنتی اعلام میکند.
علیرغم تمام نگرانیها، نباید فراموش کرد که تاکسیهای اینترنتی در سالهای اخیر نقش مؤثری در ایمنی حمل و نقل شهری داشتهاند. پلتفرمهای مسافربری اینترنتی با ثبت و رصد بلادرنگ اطلاعات سفر، از وقوع برخی جرائم جلوگیری میکند. امنیت پلتفرمهای آنلاین به واسطه شفافیت اطلاعات، ردیابی لحظهای سفرها و قابلیت استعلام احراز هویت کاربران تأمین میشود. بنابراین میتوان گفت تاکسیهای اینترنتی گزینه امنتری نسبت به روشهای سنتی برای سفرهای درونشهری هستند.
دیدگاهتان را بنویسید