ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
131 بازدید

جذاب‌ترین کانسپت‌های الکتریکی که در آرزوی تولید آنها هستیم

جذاب‌ترین کانسپت‌های الکتریکی که در آرزوی تولید آنها هستیم

مقدمه

خودروهای مفهومی یا کانسپت، نمونه محصولاتی هستند که خودروسازان در معرض دید رسانه‌ها و مردم قرار می‌دهند تا به شیوه‌ای خلاقانه، چشم‌انداز خود از آینده این صنعت را ترسیم کنند. این نوع خودروها با به چالش کشیدن نُرم‌های غالب، مرزهای طراحی و تکنولوژی را جابه‌جا می‌کنند؛ اما در اکثر مواقع در همان سطح نمایشگاهی باقی می‌مانند و به تولید انبوه نمی‌رسند. البته شاید در هر دهه، یکی دو مثال نقض مانند آئودی R8 هم پیدا شود و کمپانی سازنده تصمیم به راه‌اندازی خط تولید بگیرد.

درباره ماشین‌های برقی کانسپت هم روال به همین‌گونه است. با وجود طراحی نوآورانه و امکانات اغواکننده، این خودروها معمولاً سیل خریداران مشتاق را ناکام می‌گذارند و داستان آن‌ها به حضور در چند تیزر و نمایشگاه خلاصه می‌شود. دست‌‌کم جای خالی این ۱۰ خودرو الکتریکی کانسپت در بازار به این راحتی‌ها پر نخواهد شد و ای‌کاش که به مرحله تولید می‌رسیدند.

آئودی PB18 e-tron

آئودی PB18 e tron

این خودروی اسپرت در نمایشگاه پبل‌بیچ ۲۰۱۸ رونمایی شد. نام آن هم از همین رویداد می‌آید: PB مخفف Pebble Beach و ۱۸ نشانگر سال ۲۰۱۸ است. آئودی تاج پادشاهی سری e-tron را بر سر PB18 گذاشت که یک ماشین برقی بی‌اندازه سریع بود؛ گواهی بر اینکه  خودروساز آلمانی برای حضور در بازار خودروهای الکتریکی، ثابت‌قدم است. از همان زمان قرار بود PB18 به طور محدود وارد خط تولید شود؛ اما حالا نزدیک به ۶ سال گذشته و هنوز خبری نیست. این غول برقی یک مجموعه موتور الکتریکی سه‌گانه با ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور و ۶۷۱ اسب بخار قدرت داشت که در حالت Boost به ۷۶۴ اسب بخار هم می‌رسید. نیروی تولیدی از طریق یک سیستم اتومات تک سرعته به چهارچرخ منتقل می‌شد و سرعت آن در کمی بیش از ۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.  حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۶۱۳ کیلومتری، از دیگر مشخصات قابل‌توجه آئودی PB18 e-tron بودند. شاید نزدیک‌ترین محصول تجاری آئودی به این خودروی کانسپت، e-tron GT باشد که البته یک‌سروگردن پایین‌تر است.

جگوار Vision Gran Turismo

جگوار Vision Gran Turismo

 

جگوار سلطان ساختن خودروهای کانسپت و رهاکردن آن‌ها به امان خداست؛ از Pirana و Ascot گرفته تا C-X75 و همین Vision Gran Turismo که البته ماجرای کمی متفاوتی دارد. ویژن گرن توریسمو یک پروژه مشترک با کمپانی‌هایی مانند فراری، بوگاتی و هیوندای به‌منظور طراحی خودروهای کانسپت برای گیم بود. در واقع Vision GT Coupe  تنها برای حضور در نمایشگرها طراحی شد و جز در بازی Gran Turismo، وجود خارجی ندارد. اصلاً ظاهر و مشخصاتش رؤیایی‌تر از آن بود که بخواهد واقعیت داشته باشد؛ صحبت از ۱۰۰۴ اسب بخار قدرت و سرعت سرسام‌‎آور ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت است. البته جگوار یک نسخه مسابقه‌ای واقعی از Vision GT ساخت که به‌اندازه این نسخه کوپه، پر جذبه نیست.

ایتال‌دیزاین Guigiaro Gea

ایتال‌دیزاین Guigiaro Gea

معمولاً خودروهای برقی، آن چیزی نیستند که ماشین‌دوستان متعصب را به وجد بیاورند؛ اما اگر یک کمپانی توانایی تغییر ذهنیت‌ها و کلیشه‌های سنتی را داشته باشد، ایتال دیزاین است. این کمپانی که طراحی ماشین‌هایی مانند آلفا رومئو ۱۵۹، نسخه اورجینال فولکس‌واگن گلف و آئودی A80 را در کارنامه دارد،  از این سابقه درخشان برای خلق Gea بهره گرفت؛ خودرویی با موتور الکتریکی چهارگانه، ۷۶۴ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت! با وجود این، تمرکز کمپانی ایتالیایی نه روی پرفورمنس، بلکه در ایجاد فضایی برای کار و استراحت سرنشینان بود؛ آن هم درحالی‌که خودرو برای خودش می‌راند. البته ایتال‌دیزاین جوجیارو Gea در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد؛ زمانی که ایده خودروهای خودران برای تبدیل‌شدن به واقعیت، هنوز به چند سال زمان نیاز داشت.

بورگوارد Isabella

شاید شهرت Borgward به‌پای سایر خودروسازان آلمانی نرسد؛ اما چند دهه قبل، این کمپانی یک محصول شاخص به نام ایزابلا کوپه داشت. پس زمانی که چینی‌ها بورگوارد را احیا کردند، همین نام را روی ماشین برقی جدید کمپانی گذاشتند. نسخه کانسپت بورگوارد ایزابلا دو درب در هر طرف داشت که برای ورود به کابین پر زرق‌وبرق آن، باید به‌صورت کشویی بازشان می‌کردید. بازار خودروی چین می‌توانست پذیرای خوبی برای این خودروی لاکچری باشد؛ اما کمپانی سازنده از تولیدش صرف‌نظر کرد و به‌جای آن، چند کراس‌‎اوور کسل‌کننده مانند BX7 و BX5 ساخت!

هوندا Urban EV

هوندا Urban EV 1

هوندا در سال ۲۰۱۷ از این خودروی برقی کوچک رونمایی کرد که مناسب رفت‌وآمد در مسیرهای کوتاه بود؛ یک ماشین شهری معقول و دوست‌داشتنی! تک موتور الکتریکی این خودرو، ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۲ نیوتن متر گشتاور داشت که از طریق یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، چرخ‌های عقب را به  حرکت درمی‌آورد.  البته هوندا اوربن EV با ارفاق در این لیست قرار گرفته است؛ زیرا نسخه تجاری آن تولید و روانه اروپا شد. هر چند که حضور موفقی در بازار نداشت و نسل دوم آن هرگز ساخته نشد. هوندا برای تولید تجاری، ناگزیر بود دو درب دیگر به این ماشین اضافه کند؛ چیزی که آن را کمی از ریخت انداخت. قیمت بالا و حتی گران‌تر از مرسدس A-Class هم عامل دیگری برای پراندن مشتریان بود. با وجود این، به نظر می‌رسد آینده صنعت خودرو متعلق به ماشین‌های برقی کوچک شهری باشد و چه حیف که هوندا Urban EV کمی زودتر از موعد آمد.

مرسدس‌بنز EQ Silver Arrow

مرسدس‌بنز EQ Silver Arrow

 

وقتی صحبت از طراحی خیره‌کننده به میان می‌آید، احتمالاً مرسدس اولین نامی نیست که به ذهنتان می‌رسد. در این قلمرو کمپانی‌هایی مانند لامبورگینی، پاگانی و پینینفارینا حکمرانی می‌کنند و خودروسازان آلمانی خیلی در قیدوبند نمای خودروها نیستند. ولی هرازگاهی می‌توانند همه را سورپرایز کنند. نمونه‌اش همین Silver Arrow؛ یک ماشین تک‌صندلی بی‌نهایت زیبا با سقف جمع‌شونده و ۷۴۰ اسب بخار قدرت! قبول داریم که خودروهای تک‌صندلی چندان کاربردی نیستند؛ ولی ای‌کاش مرسدس حداقل در حجم محدود، این الهه زیبایی را تولید می‌کرد و زینت‌بخش جاده‌ها می‌شد.

پژو E-Legend

پژو E Legend

شاید پژو هاچبک‌های جذابی بسازد؛ ولی طراحی چنین خودرویی توسط آن بعید بود. کمپانی فرانسوی ای – لجند را با الهام از پژو ۵۰۴ کوپه و چاشنی آینده‌نگری ساخت تا در نگاه اول، کمتر کسی آن را یک پژو بداند.   برد ۶۰۰ کیلومتری و قدرت ۴۵۵ اسب بخاری، از نقاط قوت ای‌لجند بودند؛ اما پژو بیش از حد روی لاکچری بودن و لذت‌بخش بودن تجربه رانندگی با آن تمرکز کرد. همین هم باعث شد برای تولید تجاری، بیش از حد گران باشد و از سطح نمایشگاهی فراتر نرود.

 

جنسیس Essentia

جنسیس Essentia

 

هیوندای حضوری تمام‌قد در بازار خودروهای الکتریکی دارد. برند آیونیک آن، یکی از پرفروش‌های بازار است و برند لوکس جنسیس هم که نیاز به تعریف ندارد. در قامت یک خودروساز لوکس، Genesis به دنبال محصولی بود که خوش‌رنگ و لعاب‌تر از یک کراس‌اوور یا سدان معمولی باشد. از این طرز فکر، Essentia بیرون آمد: یک کوپه اسپرت برقی باشکوه که صفر تا صد را در کمی بیش از ۳ ثانیه پر می‌کرد، به حداکثر سرعت ۲۶۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۳۷۳ کیلومتر برد داشت. مشخص نیست دلیل عدم تولید تجاری این خودرو چه بود؟ شاید جنسیس آن را بیش از حد گران می‌دید یا به بازار خودروهای برقی دو درب، چندان خوش‌بین نبود.

فولکس‌واگن ID Buggy

فولکس‌واگن ID Buggy

 

بیچ باگی، یکی از نمادین‌ترین سبک‌های طراحی خودرو است. این نوع ماشین‌ها به‌ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، حسابی پرطرف‌دار بودند. فولکس‌واگن هم درست در زمانی که «استایل رترو» در حال مد شدن بود و نگرانی‌های زیست‌محیطی روبه‌افزایش، از خودروی کانسپت برقی ID Buggy رونمایی کرد تا یاد گذشته را زنده کند. احتمالاً خودروساز آلمانی تصور نمی‌کند بتواند این محصول را به نسل جوان بفروشد؛ اما هیچ بعید نیست در صورت تولید، قدیمی‌ترها مشتری آن شوند. چرا که نه؟ هم ظاهر زیبایی دارد و هم با ۲۰۱ اسب بخار قدرت، چهارچرخ متحرک و برد ۲۵۰ کیلومتری خود، می‌تواند خلا ماشین‌های باگی برقی را در بازار پر کند.

کیا Imagine

کیا Imagine

چیزی که کیا ایمجین را از سایر ماشین‌های این لیست متمایز می‌کند، پرفورمنس یا حتی نمای خارجی آن نیست؛ یک داشبورد جنون‌آمیز است که  در هیچ خودروی دیگری حتی مدل‌های کانسپت، نظیر ندارد. این داشبورد متشکل از ۲۱ نمایشگر لمسی مجزا بود که به‌گونه‌ای ماهرانه کنار هم چیده شده بودند تا به‌صورت طولی، یک تصویر آبشاری ایجاد کنند. نشستن درون کابین خودرویی با این طراحی، باید حس و حال متفاوتی داشته باشد که البته از همه دریغ شد؛ چرا که Imagine هیچ شانسی برای ورود به خط تولید نداشت. مشکل اینجا بود که کیا زیر چتر هیوندای فعالیت می‌کند و برند لوکس این کمپانی، جنسیس است؛ بنابراین Kia حق ندارد خودرویی بسازد که لوکس‌تر و زیباتر از محصولات Genesis باشد. این شد که ایمجین یک خودروی مفهومی باقی ماند و به خاطرات پیوست.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0