مقدمه
بسیاری از شرکتهای خودروسازی پس از گذشت چند سال و بنا به دلایل متعدد، تولید محصولات خود را متوقف میکنند تا راه برای مدلهای جدیدتر باز شود. با اینکه تنها دو ماه از سال جدید میلادی میگذرد، نزدیک به ۲۰ مدل خودروی مختلف، از جمله پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن، در حال خروج از بازار هستند. برندهای لوکسی همچون بامو و اینفینیتی نیز برنامههای بزرگی برای اصلاح خط تولید خود دارند. خودروهای الکتریکی نیز روزبهروز شهرت بیشتری بین سازندگان پیدا میکنند؛ بنابراین بدیهی است که سال آینده، خبری از تولید خودروهای ارزان و پرطرفداری مانند نیسان ورسا نباشد. در ادامه به معرفی محصولاتی میپردازیم که باید در سال ۲۰۲۶ با آنها خداحافظی کنیم.
آئودی A4
سازندگان آئودی بهزودی مدل گازی A5 را جایگزین A4 خواهند کرد. البته آنها در تلاش هستند با معرفی یک اتومبیل برقی همهچیزتمام، نام A4 را دوباره زنده کنند. بههرحال مدل فعلی، سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج میشود و یک سدان لوکس کامپکت اسپرت جای آن را میگیرد. محصول جدید از موتور چهارسیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بهره میبرد و قیمت تقریبی آن ۴۵ هزار دلار است.
بامو X4
بامو X4 در سال ۲۰۱۴ به بازار معرفی شد و توانست همه نگاهها را بهسوی خود جلب کند. امروزه بهقدری محبوبیت این اسیووی آلمانی کم شده که شرکت قصد دارد به تولید آن خاتمه دهد. اما نگران نباشید. بامو کراساوور کوپه X2 را بهزودی روانه جادهها میکند تا جای خالی X4 کمتر احساس شود.
بامو 8 Series
با اینکه مدلهای کوپه و گرن کوپه سری ۸ جزو زیباترین محصولات بامو به شمار میآیند، ولی تولید آنها در انتهای سال ۲۰۲۵ به پایان میرسد. نسل فعلی ماشینهای سری ۸ در سال ۲۰۱۸ روانه بازار شده و شامل نسخههایی همچون کانورتیبل، گرن کوپه چهاردرب، M و… میشود که همگی آنها با ورود به سال ۲۰۱۶ به نسخه استاندارد در آسمانها میپیوندند.
بامو M8 Competition
بامو M8 کامپتیشن سال ۲۰۰۸ به دنیا معرفی شد. این محصول از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو با ۶۱۷ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر استفاده میکند و برای رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، به ۳.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد. بدون شک با توقف تولید M8 در سال ۲۰۲۵، قلب بسیاری از طرفداران بامو به درد خواهد آمد.
کادیلاک XT4
تولید شاسیبلند جمعوجور XT4 سال ۲۰۲۵ پایان مییابد تا راه برای شورلت بولت باز شود. محصول جدید در کارخانه مونتاژ فیرفکس جنرال موتورز ایالت کانزاس ساخته میشود. جالب آنکه XT4 سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد؛ اما هیچگاه جزو پرفروشهای برند آمریکایی نبود.
فورد Escape
فورد سال گذشته بیش از ۱۴۶۸۵۰ دستگاه خودروی اسکیپ را به مشتریان خود عرضه مرد و توانست سود خوبی به جیب بزند. اسکیپ چهارمین محصول پرفروش شرکت پس از سری ترنزیت، سری F و اکسپلورر است. اما ظاهراً فورد تصمیم دارد سال ۲۰۲۵ به زندگی اسکیپ خاتمه دهد و تمرکز خود را روی برانکو اسپرت بگذارد.
اینفینیتی QX50
خودروی لوکس QX50 سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروش کرد و به یکی از پرفروشهای برند اینفینیتی تبدیل شد، اما همچنان از رقبای خود عقب بود. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۲۴، اسیووی کامپکت QX60 را جایگزین آن کند.
اینفینیتی QX55
اینفینیتی خودروی QX55 را به بازار فرستاد تا نواقصی که در QX50 بود را برطرف کند. این محصول تمام استانداردهای مدل قبلی را داشت و از موتور توربوشارژ ۲۶۰ اسب بخاری بهره میبرد؛ بااینحال هیچگاه به یک محصول پرفروش تبدیل نشد. به همین خاطر شرکت تصمیم گرفت تولید هر دو مدل را در سال ۲۰۲۵ متوقف کند.
لکسوس RC
خودروی RC از همان ابتدا چندان مناسب دنیای امروز نبود و طرفداران زیادی نداشت. لکسوس سال ۲۰۲۴ کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه از RC فروخت؛ بنابراین اعضای شرکت تصمیم گرفتند این محصول را از خط تولید خارج کنند.
لکسوس RC F
با کنارگذاشتن لکسوس RC و نسخه جذابتر آن یعنی RC F، خودروی LC به تنها کوپه موتورجلوی دیفرانسیلعقب موجود در خط تولید خود تبدیل میشود. در واقع LC و فورد موستانگ تنها کوپههای مجهز به موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی هستند که تولید آنها همچنان ادامه دارد.
مرسدسبنز GLC Coupe
فروش GLC کوپه سال ۲۰۲۴ حدود ۵۸ درصد افزایش پیدا کرد. اما ظاهراً کمپانی بنز تفاوتی بین مدل استاندارد و کوپه قائل نیست و قصد دارد بهزودی هر دو مدل را از خط تولید خود خارج کند.
مرسدسبنز GLE Coupe
نسخه کوپه GLE نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ کنار گذاشته میشود. البته این امر هنوز از جانب مرسدس تأیید نشده است. ازآنجاکه GLE و GLC جزو پرفروشترین محصولات شرکت در ایالات متحده به شمار میآیند، احتمالاً خط تولید آنها در آینده ترکیب شود.
نیسان Altima
پس از خروج ماکسیما از خط تولید شرکت، نوبت به آلتیما میرسد. این محصول سال هزار و نهصد و نود و سه به دنیا معرفی شد و به دلیل جثه جمعوجور خود، قیمت معقولانهای داشت. اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که مهندسین شرکت تصمیم گرفتند ابعاد آلتیما را افزایش داده و آن را به یک سدان سایز متوسط تبدیل کنند. خودروی نیسان در حال حاضر بین ۲۸ تا ۳۷ هزار دلار قیمت دارد و بهزودی از خط شرکت تولید خارج میشود.
نیسان Versa
نیسان هنوز رسماً خروج ورسا از خط تولید خود را تأیید نکرده است. این محصول یکی از ارزانترین خودروهای موجود در آمریکا به شمار میآید و توانسته فروش بالایی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند. بااینحال مدل جدید ۲۰۲۵ نیسان که حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد، آماده ورود به خط تولید و کنارزدن مدلهای قدیمیتر است.
پورشه 718 Boxter
علیرغم داشتن فروش بالا در سال ۲۰۲۴، مدل بدون سقف ۷۱۸ همانند برادر کانورتیبل خود در سال جاری از خط تولید خارج میشود. البته هر دو ماشین در قالب مدلهای الکتریکی به میدان بازمیگردند. گفته میشود فاز توسعه این ماشینها تا حدودی از برنامه عقبمانده است، به همین خاطر نمیتوان تاریخ دقیقی را برای ورود مدلهای برقی پیشبینی کرد.
پورشه 718 Cayman
پورشه ۷۱۸ کیمن بیستساله، یکی دیگر از ماشینهایی است که در کالبد فعلی، از ورود به سال ۲۰۱۶ محروم میماند. باتوجهبه رواج برقیسازی، این خودروی پرطرفدار آلمانی نیز قرار است در نسخه الکتریکی مجدداً احیا شود. اگرچه مدل فعلی از پیکربندی موتور وسط پیروی میکند، ولی هنوز مشخص نیست که آیا پیشرانه الکتریکی نیز در قسمت وسط جاسازی میشود یا خیر. بااینوجود طبق گزارشهای بهدستآمده، پک باتری در بخش وسط تعبیه شده و همین موضوع مشکلاتی را به همراه آورده که باعث تأخیر در روند تولید شده است.
پورشه Macan
یکی دیگر از قربانیانترند برقیسازی، نسخه درونسوز پورشه ماکان است که بهزودی با نسخه تمام برقی جایگزین میشود. البته منابع خبری متعدد به این موضوع اشاره کردهاند که شرکت آلمانی در حال بررسی وضعیت بازار بوده و باتوجهبه کاهش تقاضای خودروهای برقی در سال گذشته، احتمالاً تغییراتی را در برنامههای آینده خود به وجود میآورد. باتوجهبه اینکه ماکان پرفروشترین خودروی پورشه بهحساب میآید، ممکن است حذف خودرو از خط تولید به تعویق بیفتد.
سوبارو Legacy
سوبارو لگسی قبل از ایمپرزا و WRX وارد بازار خودرو شد. این سدان ژاپنی در سال ۱۹۹۰ به بازار ایالات متحده راه پیدا کرد و از آن زمان به بعد بهعنوان پرچمدار سوبارو به تولید رسید. این ماشین، کاربرد سیستم چهارچرخ متحرک را به یک قاعده رایج برای سدان ها تبدیل کرد و از آن زمان به بعد رقبای چهاردرب متعددی وارد صحنه شدند. بااینحال لگسی یکسروگردن از همه آنها بالاتر بوده و جایگاه برتر خود را تا به امروز حفظ کرده است. نسخه پایه این ماشین تنها حدود ۲۶ هزار دلار قیمت دارد و در مقابل آن، نسخه ممتاز Legacy Touring XT با پیشرانه ۲۶۰ اسب بخاری باقیمت ۴۰ هزار دلار به فروش میرسد. با تمام این اوصاف، به نظر میرسد دوران پادشاهی لگسی نیز به پایان رسیده و این خودرو وارد سال ۲۰۲۶ نمیشود.
ولوو S60
زمانی که S60 در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، به سبب استفاده از موتور توربوشارژ، گیربکس دستی و سیستم چهارچرخ محرک توانست توجه علاقهمندان به سدانهای اسپرت را به خود جلب کند. بااینوجود، فروش خودرو هرگز از حد خاصی بیشتر نشد و جای تعجبی ندارد که ولوو بخواهد خط تولید این ماشین را در اختیار مدل جدیدتری قرار دهد.
دیدگاهتان را بنویسید