ایستگاه
خواندن 2 دقیقه
.
2 سال پیش
.
16 بازدید

توقف تولید پنج خودرو قدیمی

توقف تولید پنج خودرو قدیمی

بنا بر اعلام دکتر مهدی اسلام‌پناه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، تولید پنج خودرو طی هشت ماه گذشته در صنایع اتومبیل‌سازی کشور متوقف شده است. این پنج خودرو شامل تیبا صندوقدار، تیبا 2(هاچ بک)، ساینا، سمند و پژو 405 می‌شوند. سازمان استاندارد دلایل توقف تولید این خودروها را غیر ایمن بودن آن‌ها عنوان کرده است، حال آن که به نظر می‌رسد دلایل دیگری در این موضوع تأثیرگذار می باشد.

درحالی‌که رئیس سازمان استاندارد ادعا کرد اعلام این خبر موجب خوشحالی مردم شده است، نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی چیز دیگری را نشان می‌دهد. وی همچنین در ادامه سخنانش افزود: تولید خودروهای غیر ایمن و غیراستاندارد متوقف می‌شود و به‌جای آن خودروهای ایمن و استاندارد به تولید خواهند رسید.

مشخص نیست منظور از خودرو ایمن و استاندارد در مقایسه با اتومبیل‌هایی همچون سمند و پژو 405 چیست؟ خودروهایی که هم‌اکنون جایگزین مدل‌های پیشین شده‌اند؛ یعنی پژو پارس و سورن پلاس از همان پلتفرم و همان فناوری ساخت بهره می‌برند، بنابراین هیچ تفاوتی میان ایمنی سورن پلاس و سمند EF7 یا پژو 405 و پژو پارس وجود ندارد.

از سوی دیگر تمامی خودروهای اقتصادی سایپا از یک پلتفرم و یک قوای فنی بهره می‌برند. برای مثال تفاوت خاصی میان تیبا 2 و کوییک وجود ندارد و تنها ظاهر این خودروها نسبت به یکدیگر متفاوت است. ساینا S نسخه فیس لیفت ساینا محسوب می‌شود که تنها تغییر فنی آن نسبت به مدل اصلی استفاده از دریچه گاز برقی است. این آپشن نه‌تنها به بهبود عملکرد خودرو کمک نکرده است، بلکه با تأخیر بسیار زیاد واکنش پدال گاز موجب ناراحتی و دلسردی خریداران از ساینا S شد.

به نظر می‌رسد توقف تولید این خودروها در واقع به علت حاشیه سود اندک آن‌ها بوده است. برای مثال ایران‌خودرو به‌جای سمند EF7 و پژو 405، می‌تواند سورن پلاس و پژو پارس بفروشد. خودروهایی که هیچ تفاوت فنی با نسخه‌های قبلی ندارند؛ اما به‌واسطه چند آپشن رفاهی اختلاف قیمتی چند میلیون‌تومانی را ثبت کرده‌اند. همین مسئله در سایپا نیز جریان دارد. این شرکت می‌تواند به‌جای تیبا 2 و ساینا، کوییک و ساینا S را با مشخصات فنی مشابه و قیمت بیشتر به مشتریان بفروشد و سود بیشتری ببرد. در شرایطی که تیراژ تولید خودروسازان به‌شدت کاهش‌یافته است و آن‌ها برای تأمین قطعات با مشکلات زنجیره تأمین مواجه هستند، طبیعی است که خودروهای با سودآوری اندک از سبد تولید آن‌ها حذف شوند و جای خود را به اتومبیل‌های گران‌تری بدهند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0