ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
31 بازدید

تنها پیکاپ‌های ۸ سیلندر فول سایز که در بازار ۲۰۲۵ باقی‌مانده‌اند

تنها پیکاپ‌های ۸ سیلندر فول سایز که در بازار ۲۰۲۵ باقی‌مانده‌اند

مقدمه

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که موتورهای ۸ سیلندر در حال حذف هستند. از سدان گرفته تا پیکاپ، تمام سگمنت‌های بازار خودرو در راستای افزایش بهره‌وری و برقی‌سازی، در حال دست‌کشیدن از موتورهای ۸ سیلندر هستند. با اینکه پیشرانه‌های ۸ سیلندر سابقه بسیار طولانی دارند و زمانی جزو لاینفک خودروها و پیکاپ‌های آمریکایی بودند، ولی امروزه حتی ماشین‌های سرسخت و تهاجمی مثل رم ۱۵۰۰ نیز از پیشرانه‌های دیگری استفاده می‌کنند.

با تمام این اوصاف، هنوز هم سه پیکاپ پرفروش در بازار وجود دارند که در زیر کاپوت خود به پیشرانه ۸ سیلندر مجهز هستند؛ جی‌ام‌سی سیرا، هم‌زاد شورولتی آن یعنی سیلورادو و فورد F-150 قدرتمند که توانسته برای چند دهه، لقب پرفروش‌ترین خودرو در بازار آمریکا را به خود اختصاص دهد. برای علاقه‌مندان موتورهای ۸ سیلندر جان‌سخت، این سه خودرو هنوز هم حرف بسیاری برای گفتن دارند. بیایید نگاهی به مشخصات پیکاپ‌های فول سایزی بیندازیم که همچنان قوای محرکه خود را از پیشرانه ۸ سیلندر دریافت می‌کنند.

جی‌ام‌سی Sierra

به دلیل وجوه اشتراک فراوان می‌توان گفت سیرا همان سیلورادو با نشان GMC است. نسل فعلی هر دو مدل (نسل پنجم سیرا و نسل چهارم سیلورادو) در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. کوچک‌ترین عضو خط تولید سیرا، یعنی ۱۵۰۰ با دو پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی روانه بازار شده است؛ موتور ۵.۳ لیتری با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و موتور ۶.۲ لیتری با ۴۲۰ اسب بخار قدرت.
سیرا ۱۵۰۰ در ۸ تریم متفاوت در دسترس مشتریان قرار دارد. موتور ۵.۳ لیتری ۸ سیلندر به‌عنوان آپشن برای تریم ابتدایی Pro و به‌عنوان پیشرانه استاندارد برای تریم میانی SLT عرضه شده است. موتور ۶.۲ لیتری برای SLT یک گزینه انتخابی و برای تریم سطح بالای Denali Ultimate به‌عنوان پیشرانه استاندارد به کار گرفته می‌شود‌. سطح تریم تنها گزینه برای انتخاب سیرا نیست. این پیکاپ آمریکایی را می‌توان بسته به‌اندازه کفی در سه نسخه کوتاه (۵.۸ فوت ‌معادل ۱.۷۶ متر)، کفی استاندارد (۶.۶ فوت معادل ۲ متر) و کفی بلند (۸ فوت معادل ۲.۴۳ متر) و همین‌طور سه استایل بدنه تک‌کابین، دو کابین و کروکب خریداری کرد. ظرفیت یدک‌کشی سیرای ۸ سیلندر حدود ۴۹۹۰ کیلوگرم است. البته این عدد به فاکتورهایی مثل تریم و سیستم رانندگی 4WD و RWD بستگی دارد.

تریم Pro به‌عنوان پایه‌ترین نسخه سیرا، گزینه ایده‌آل برای مالکین خودروهای تجاری و رانندگانی است که بیشتر به موتور ۸ سیلندر علاقه دارند تا سطح راحتی کابین. تریم‌های بالاتر با ارائه ویژگی‌هایی مثل سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقایافته با نمایشگرهای بزرگ، قابلیت تنظیم صندلی‌ها به‌صورت برقی و روکش چرمی صندلی‌ها، آسایش و راحتی بیشتری را  فراهم آورند‌. اوج لوکس بودن سیرا در تریم Denali Ultimate خلاصه می‌شود‌. علاوه بر کاربرد بزرگ‌ترین پیشرانه، این تریم دارای تجهیزاتی از جمله پله‌های برقی، سانروف برقی، سیستم صوتی بوز با ۱۲ عدد بلندگو، نمایشگر هدآپ و آینه عقب دیجیتالی است.

شورولت سیلورادوChevrolet Silverado

همتای شورولتی سیرا، با نام سیلورادو شناخته می‌شود. اگرچه شورولت به‌تازگی از نسخه برقی سیلورادو رونمایی کرده، ولی نسخه بنزینی هنوز هم سهم عمده‌فروش را در اختیار دارد. پیشرانه‌های موجود برای سیلورادو دقیقاً همان موتورهای عرضه شده برای سیرا هستند؛ موتور ۵.۳ لیتری ۳۵۵ اسب بخاری با ۵۱۹ نیوتن متر گشتاور و موتور ۶.۲ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری با ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور. موتور قوی‌تر به پیکاپ آمریکایی اجازه می‌دهد کمپری به وزن ۶۰۳۳ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد. مدل‌های مجهز به موتور ۶.۲ لیتری همچنین دارای اگزوز دوگانه فعال هستند که در هنگام رانندگی در حالت اسپرت، صدای هیجان‌انگیزی تولید می‌کند.

همانند پیکاپ GMC، سیلورادو نیز در نه تریم، سه استایل بدنه و سه کفی روانه بازار شده است. قدرتمندترین و لوکس‌ترین تریم، High Country نام دارد که هم‌ردیف با تریم Denali سیرا قرار می‌گیرد. های کانتری با ارائه تجهیزات رفاهی فراوان، مثل غربیلک فرمان گرم‌شونده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب و پد شارژ بیسیم، تجربه لذت‌بخشی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌آورد. کابین با متریال مرغوب و باکیفیتی همچون چرم مشبک و تزیینات چوبی ساخته شده و لوکس بودن را به معنای واقعی کلمه به تصویر می‌کشد‌.

اگرچه تریم Trail Boss سیلورادو از امکانات کافی برای گذر از مسیرهای سخت و ناهموار برخوردار است، ولی شورولت نسخه مخصوصی را برای بیراهه‌نوردی و آفرودینگ روانه بازار کرده که 1500 ZR2 نام دارد. سیلورادو ZR2 در نسخه استاندارد به پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر دیزلی دورامکس مجهز است، ولی خریدار می‌تواند این خودرو را با موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر نیز سفارش دهد. تنها ایراد وارده به ZR2 مربوط به ظرفیت یدک‌کشی آن می‌شود که حدود ۴۰۳۷ کیلوگرم است. ولی این کمبود با قابلیت‌های بالای آفرودی جبران شده و جای هیچ شکایتی را باقی نمی‌گذارد. ‌ تایرهای ۳۳ اینچی، قفل الکترونیکی دیفرانسیل‌جلو و عقب، تعلیقی که به طور خاص برای عبور از مسیرهای دشوار تنظیم شده، و ارتفاع ۱۱.۲ اینچی (۲۸.۴ سانتی‌متر) نسبت به سطح زمین، از جمله مشخصاتی هستند که ZR2 را به خودرویی توانمند در مسیرهای افرادی تبدیل می‌کنند. نسخه Bison این ماشین شامل امکانات اضافه‌ای همچون رینگ‌های مشکی رنگ براق و سپر فولادی می‌شود.

فورد  F-150Ford F 150

حدود چهار دهه است که فورد F-150 در صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا قرار دارد. پیکاپ F-150 ترکیبی از کاربردپذیری، رفاه و قابلیت اطمینان را ارائه می‌دهد و می‌تواند نیاز هر نوع راننده‌ای را برطرف کند؛ از والدین پررفت‌وآمد گرفته تا کارگر محل ساخت‌وساز و جوانانی که به دنبال ماجراجویی در دل طبیعت هستند.

با اینکه پیشرانه‌های متنوعی برای F-150 عرضه شده، ولی تنها یکی از آن‌ها دارای پیکربندی ۸ سیلندر است. موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی به‌کاررفته در پیکاپ فورد می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۶ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. گیربکس ۱۰سرعته اتوماتیک، تنها گزینه موجود برای موتور ۸ سیلندر است که بسته به سیستم رانندگی، قوای محرکه را به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. تریم‌های سطح پایین  XL،STX  و XLT با هر دو سیستم رانندگی AWD و RWD در دسترس مشتریان قرار دارند‌. در مقابل این سه تریم سطح پایین، چهار تریم سطح بالا و ممتاز  Tremor، Lariat، King Ranch و Platinum عرضه شده است. بالاترین تریم، یعنی پلاتینیوم را می‌توان با پکیج پلاتینیوم پلاس خریداری کرد که به دلیل افزایش قیمت حدوداً ۱۱ هزار دلار، برخی آن را یک تریم مجزا در نظر می‌گیرند.

سه تریم XL، STX و XLT برای استفاده‌های روزمره و جابه‌جایی‌های شهری عالی هستند. در تریم لاریانت، امکاناتی همچون صندلی‌های مجهز به گرمکن، صندلی‌های جلو مجهز به سردکن، سیستم صوتی ممتاز و روکش چرمی صندلی‌ها به خودرو اضافه می‌شود. تریم ترمور با داشتن تایرهای همه‌کاره ۳۳ اینچی، تعلیق آفرود و ارتفاع قابل‌توجه، به روی قابلیت‌های آفرودی متمرکز بوده و ظاهر محکم و سرسخت آن با رگه‌های نارنجی در بخش جلوپنجره متمایز شده است. فورد F-150 در سه استایل بدنه تک‌کابین، دو کابین و سوپر کرو و کفی‌های ۵.۵ (معادل ۱.۶۷ متر)، ۶.۵ (معادل ۱.۹۸ متر) و ۸ فوتی (معادل ۲.۴۳ متر) در بازار یافت می‌شود‌. مهم نیست نیاز راننده چه باشد، F-150  در شکل‌های مختلف برای خدمت‌رسانی آماده است.

چرا پیشرانه‌های ۸ سیلندر در حال کنارگذاشتن هستند؟

دلایل متعددی برای حذف پیشرانه‌های V8 وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اثربخشی پایین اشاره کرد. با اینکه موتورهای ۸ سیلندر از لحاظ تولید قدرت حرف بسیاری برای گفتن دارند، اما پیشرفت تکنولوژی باعث شده نمونه‌های کوچک‌تر نیز بتوانند به همان قدرت و پرفورمنس مدل‌های ۸ سیلندر دست پیدا کنند، درعین‌حال که موجب بهبود قابل‌توجه مصرف سوخت و میزان آلایندگی می‌شوند.

پیشرفت صنعت خودرو به سمت برقی شدن، از دیگر دلایل حذف پیشرانه‌های ۸ سیلندر به‌حساب می‌آید. در بازار امروزی تعداد پیکاپ‌هایی که از موتور نیمه برقی (هیبرید یا پلاگین هیبرید) استفاده می‌کنند، هر روز بیشتر می‌شود و برخی مدل‌ها نیز با پیشرانه تمام برقی به عرضه درآمده‌اند. آن‌ها به‌سرعت در حال تصرف بازار هستند و تنها دلیلی که موتور V8 هنوز به طور کامل حذف نشده، وجود چند مزیت بزرگ از جمله قابلیت یدک‌کشی و باربری سنگین است.

شورولت سیلورادو، جی‌ام‌سی سیرا و فورد F-150 نشان می‌دهند که اگرچه روزهای اوج موتورهای ۸ سیلندر به سر آمده، ولی هنوز زمان مناسب برای خداحافظی با این بلوک‌های قدرتمند نرسیده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0