بهصورت کلی وظیفه دیفرانسیل انتقال نیروی موتور بین چرخهای خودرو است تا چرخ ها دوران کنند. یکی از قسمتهای مهم هر خودرو، دیفرانسیل آن میباشد که بهطورکلی به چهار دسته تقسیمبندی میشوند دیفرانسیل جلو یا FWD، دیفرانسیل عقب یا RWD، دیفرانسیل چهار چرخ محرک یا 4WD و دسته چهارم تمام چرخ محرک یا AWD است که در این مطلب ابتدا عملکرد AWD و 4WD را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد. سپس به بررسی تفاوت فناوری تمام چرخ محرک AWD و چهار چرخ محرک 4WD میپردازیم با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.
عملکرد دیفرانسیل چهارچرخ محرک یا 4WD چگونه است؟
در فناوری 4WD (مخفف Four-Wheel Drive) یا دیفرانسیل چهار چرخ محرک، برای انتقال قدرت موتور به جعبه انتقال یا Transfer Case قدرت موتور در جعبه انتقال تقسیم شده و هر چرخ با سرعت یکسان در حال دوران است و این مورد در پیچ جاده با توجه به قفل دیفرانسیل، شعاع بیشتری برای دور زدن ایجاد میکند که در برخی موارد باعث ایجاد خطر میشود. البته در ادامه با عملکرد AWD آشنا میشوید تا بررسی تفاوت فناوری چهار چرخ محرک AWD و 4WD آسانتر شود.
عملکرد دیفرانسیل تمام چرخدنده یا AWD چگونه است؟
در فناوری تمام چرخ محرک AWD (مخفف All-Wheel Drive) قدرت موتور به تمام چرخها انتقال مییابد و در واقع هر دو فناوری 4WD و RWD را برخوردار است و از آن به صورت همزمان استفاده میکند و اولین بار در سال 1930 میلادی از این فناوری استفاده شد.
تفاوت فناوری تمام چرخ دنده AWD و چهار چرخ محرک4WD در چیست؟
از مهمترین تفاوت فناوری تمام چرخدنده AWD و چهار چرخ محرک 4WD میتوان به هوشمند بودن و پیچیده بودن سیستم AWD نسبت به سیستم 4WD اشاره کرد. با سیستم AWD نیاز به درگیری مکانیکی در 4 چرخ نیست و با استفاده از سنسورهای تعبیه شده در آن، مقدار نیروی مورد نیاز به هر یک از چرخها انتقال داده میشود و برای استفاده از حالت تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل بودن به صورت اتوماتیک عمل میکند.
در سیستم 4WD دو دیفرانسیل یکی برای محورجلو و دیگری برای محور عقب تعبیه شده است و سازوکار مکانیکی دارند و از طریق جعبه انتقال نیرو به صورت مساوی نیرو بین محورهای عقب و جلو تقسیم میگردد. اما در سیستم AWD دیگر خبری از جعبه انتقال یا سیستم دیفرانسیل مرکزی نیست و به صورت الکتریکی بر اساس کامپیوتر کنترل میشود و مقدار نیروی لازم را بر اساس نیاز به چرخ درگیر، انتقال میدهد.
در صورتی که در 4WD تمام نیرو بین 4 چرخ با سرعت و قدرت یکسان توزیع میشود. تفاوت فناوری تمام چرخ دنده AWD و چهار چرخ محرک4WD با توجه به کاربرد هر یک از این سیستمها بسته به نیاز و شرایط خودرو متفاوت است. برای مثال در جادههای صعبالعبور و مناطقی که دارای سنگ و شرایط سخت رانندگی هستند پیشنهاد ما استفاده از سیستم 4WD است. اما در شرایط زمستانی که جادهها به دلیل بارش باران و برف لغزنده هستند یا در سر پیچها برای دور زدن نیاز به نیروی پیشگیری از لغزیدن است قطعاً بهترین گزینه AWD است.
از دیگر تفاوت فناوری AWD و 4WD میتوان به استفاده از سیستم AWD در شاسیبلندها و کراساوورهای امروزی اشاره کرد که بیشتر برای بالا بردن امنیت و لذت سواری، این خودروها به بازار عرضه میشوند و الزاماً در مسیرهای صعبالعبور و آفرودی مورد استفاده قرار نمیگیرند به همین خاطر برای اینکه متقاضیان این نوع ماشینها هزینه کمتری بابت سیستم آفرودی پرداخت نمایند از سیستم AWD استفاده میشود.
اما در خودروهای شاسیبلند و آفرودی که برای دوستداران گردش در طبیعت و بیراهه نوردی تهیه میشوند از سیستم 4WD برای استفاده از قدرت و توانایی منحصر به فرد در عبور از مسیرهای گلولای و سنگی استفاده میشود.
دیدگاهتان را بنویسید