ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
7 بازدید

تزریق سوخت الکترونیکی در موتور خودرو چیست؟

تزریق سوخت الکترونیکی در موتور خودرو چیست؟

مقدمه

به‌عنوان مالک خودرو احتمالاً تاکنون اصطلاح تزریق سوخت الکترونیکی به گوش شما رسیده است. اکثر ماشین‌های امروزی از این فناوری در پیشرانه خود استفاده می‌کنند. تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) ارتباط نزدیکی به تأمین سوخت در موتور دارد. فناوری EFI باعث می‌شود ترکیب مناسب از هوا و سوخت در محفظه احتراق منفجر شده و به بیان بهتر، احتراق به بهترین نحو ممکن صورت گیرد. این فناوری در موتورهای تک انژکتوری مورداستفاده قرار می‌گیرد که به موتورهای نسل دوم انژکتور معروف هستند.

فناوری EFI در مقایسه با تکنولوژی‌های قبلی اثربخشی بیشتری داشته و پاسخ‌دهی موتور را سرعت می‌بخشد. این فناوری در هر شرایط آب‌وهوایی به‌خوبی عمل می‌کند و موجب بهبود راندمان موتور می‌شود. در ادامه با بررسی بیشتر EFI، اجزا و نحوه عملکرد آن آشنا می‌شویم.

تزریق سوخت الکترونیکی چیست؟

تزریق سوخت الکترونیکی یا همان EFI مخفف عبارت Electronic Fuel Injection است که به سیستم اسپری سوخت به شیوه الکترونیکی اشاره می‌کند. این فناوری بیشتر در خودروهای جدید مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابل‌اجرا در ماشین‌های قدیمی و سیستم‌های کاربراتوری نیست.

به طور خاص، EFI یک سیستم الکترونیکی ایده‌آل برای ایجاد ترکیب متناسب سوخت و هوا است. با تولید ترکیب مناسب سوخت و هوا توسط سیستم EFI، موتور خودرو می‌تواند به‌صورت مؤثرتری کار کند و بهره‌وری خود را به حداکثر برساند.

سیستم EFI چه اجزایی دارد؟

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی دارای اجزای متعددی است که با پشتیبانی از یکدیگر موجب حرکت ماشین می‌شوند. مهم‌ترین اجزای سیستم EFI را در ادامه معرفی می‌کنیم.

– باک بنزین

باک بنزین (Fuel Tank) محفظه‌ای برای نگهداری سوخت خودرو است. این سوخت وارد محفظه احتراق می‌شود.

– پمپ‌بنزین

پمپ‌بنزین (Gas Pump)، بنزین را از باک به انژکتورها پمپاژ می‌کند.

– انژکتور

انژکتور (Injector) با کمک یک شیر برقی کار می‌کند. بنزین را از لوله تحویل می‌گیرد و میزان سوخت ورودی را کنترل می‌کند.

– لوله تحویل

همان‌طور که از نامش پیداست، لوله تحویل (Delivery Pipe) رابط میان باک بنزین و انژکتور بوده و به‌عنوان محفظه‌ای برای نگهداری از بنزین پمپ شده توسط پمپ‌بنزین عمل می‌کند.

– ایسیو

ایسیو (ECU) فرایند تزریق سوخت را کنترل می‌کند. ایسیو برای تشخیص میزان مناسب سوخت، به سنسورهای متعددی مجهز است.

– فیلتر سوخت

فیلتر سوخت (Fuel Filter) هرگونه آلودگی را از سوخت حذف کرده و آن را پالایش می‌کند. در این فرایند، سوخت ورودی به محفظه احتراق به‌وسیله دو نوع فیلتر، تصفیه می‌شود؛ یک فیلتر با روزنه‌های درشت و فیلتر دیگر با روزنه‌های ریز. بدین ترتیب، سوخت ورودی به محفظه تمیز و باکیفیت است و احتراق به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد.

– سنسورها

سیستم EFI با پنج نوع سنسور همکاری می‌کند که عبارت‌اند از MAF، IAT، TPS، CKP و MAP. این سنسورها روی عملکرد هر مؤلفه نظارت می‌کنند و نقش مهمی در تعیین دوره‌های باز و بسته‌شدن انژکتورها دارند.

– باتری

باتری، جریان و ولتاژ لازم برای عملکرد ECU را تأمین می‌کند.

سیستم EFI چگونه کار می‌کند؟

تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) یک نوع سیستم تزریق سوخت با کنترل الکترونیکی است که شرایط موتور را سنجیده و طبق دستور ECU، میزان لازم از سوخت را به داخل محفظه احتراق اسپری می‌کند. عملکرد سیستم IFE وابسته به ECU است که مغز سیستم در نظر گرفته می‌شود.

اما ایسیو به‌تنهایی قادر به تشخیص وضعیت نیست. سنسورهای پنج‌گانه MAF، IAT، TPS، CKP و MAP به کمک ایسیو می‌آیند و اطلاعات موردنیاز را در اختیار این واحد قرار می‌دهند. هر چه این اطلاعات از سمت سنسورهای بیشتری باشد، ایسیو محاسبات دقیق‌تری را انجام می‌دهد و سیستم EFI بهتر عمل می‌کند. سایر اجزای سیستم نیز به طور خودکار از طریق جریان انرژی الکترونیکی ایجادشده توسط باتری وظایف خود را انجام می‌دهند.

عملکرد سیستم EFI در مراحل زیر خلاصه می‌شود.

۱- سیستم EFI به‌وسیله سنسورها، شرایط محفظه احتراق موتور را تحلیل می‌کند.

۲- سپس داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورها به سمت ECU منتقل می‌شوند. ایسیو مسئول کنترل فعالیت تمام مؤلفه‌های محفظه احتراق است.

۳- ایسیو داده‌های ورودی را دریافت کرده و مورد پردازش قرار می‌دهد. سپس میزان سوخت مناسب جهت ورود به محفظه احتراق را مشخص می‌کند. میزان سوخت مناسب از طریق انژکتورها به داخل محفظه اسپری می‌شود.

مزایای سیستم EFI چیست؟

سیستم EFI مزایای متعددی برای خودرو به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

– راندمان بیشتر موتور

موتورهای مجهز به EFI قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای کاربراتوری دارند. آن‌ها نسبت سوخت به هوا و زمان‌بندی احتراق را بهینه‌سازی کرده و فاکتورهای دیگر را جهت حفظ پرفورمنس بهینه متعادل نگه می‌دارند.

– مصرف سوخت و آلایندگی کمتر

ایسیو به طور پیوسته روی نسبت هوا و سوخت ناظر بوده و با تنظیم میزان مناسب سوختی که قرار است از طریق انژکتور وارد سیلندرها شود، شرایط احتراق را در حالت بهینه نگه دارد. بدین ترتیب، مصرف سوخت نسبت به موتورهای کاربراتوری کاهش پیدا می‌کند. هر چه سوخت به نحو بهتری بسوزد، میزان آلایندگی خودرو نیز کمتر خواهد بود.

– افزایش دوام و اطمینان‌پذیری

سیستم EFI نسبت سوخت و هوا را در حد بهینه نگه می‌دارد و مشکلات مربوط به وقفه‌های تصادفی موتور و جرقه‌زنی را برطرف می‌کند. برخلاف موتورهای کاربراتوری، موتورهای EFI به تنظیمات پیوسته نیازی ندارند. این موضوع باعث افزایش قابلیت اطمینان و کاهش زمان و هزینه نگهداری می‌شود.

– بهبود استارت خوردن

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم EFI بهبود قابل‌توجه استارت سردوگرم است. این سیستم می‌تواند ترکیب بهینه از سوخت و هوا را برای استارت بهینه در شرایط آب‌وهوایی مختلف اندازه‌گیری کند.

– هزینه نگهداری کمتر

موتورهای EFI در صورت رعایت سرویس‌های دوره‌ای کمتر از موتورهای کاربراتوری در معرض آسیب و خرابی قرار می‌گیرند. اجزای سیستم EFI به نحوی با یکدیگر همکاری می‌کنند که سوخت تصفیه‌شده به‌اندازه کافی و بهینه وارد سیلندر شود و ترکیب سوخت و هوا به‌صورت کامل منفجر شود. احتراق کامل یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش طول عمر موتور و کاهش هزینه نگهداری است.

جمع‌بندی

فناوری EFI در موتورهای تک انژکتوری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع موتورها به سنسورهای متعدد برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به احتراق مجهز هستند. داده‌ها به سمت ایسیو فرستاده شده و ایسیو با پردازش آن‌ها، میزان و زمان پاشش سوخت را به طور دقیق مشخص می‌کند تا بدین ترتیب، موتور بیشترین بازده را داشته باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0