مقدمه
رویال انفیلد (Royal Enfield) نامی باسابقه طولانی و درخشان در صنعت موتورسیکلتسازی بهحساب میآید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که رویال انفیلد، نام دو شرکت موتورسیکلتسازی مختلف است که میراث مشترکی دارند. یکی از شرکتها هندی و دیگری بریتانیایی است که نخستین موتورسیکلت رویال انفیلد را در سال ۱۹۰۱ روانه بازار کرد. در برههای از تاریخچه شرکت، رویال انفیلد توسط سرمایهگذاران و شرکتهای مختلف خریدوفروش میشد، اما تغییر بزرگ در نهایت در سال ۱۹۵۵ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که شرکت انفیلد سایکل توافقی را با مادراس موتور مبنی بر مونتاژ رویال انفیلد بولت در چنای هندوستان به امضا رساند.
هفت سال بعد، مادراس موتور وظیفه تولید تمام قطعات اصلی برای ساخت بولت را بر عهده گرفت. گروه ایچر در سال ۱۹۹۴ رویال انفیلد را خریداری کرد و قانونا حقوق استفاده از این برند را به دست آورد. در حال حاضر رویال انفیلد بهعنوان یکی از سازندگان مدرن موتورسیکلتهای جذاب و ارزانقیمت شناخته میشود، اما در طول صدسال سابقه فعالیت خود، محصولات آیکونیک و نمادین متعددی را تولید کرده است. ما در این مقاله شما را با تحسینبرانگیزترین موتورسیکلتهای رویال انفیلد در تمام ادوار آشنا میکنیم.
مدل Himalayan تولید از سال ۲۰۱۶ به بعد
هیمالیا، نخستین تهاجم رویال انفیلد به سگمنتهای آفرود و ادونچر بهحساب میآید. اینطور نیست که تا پیش از سال ۲۰۱۶ شرکت هندی نمیتوانست محصول آفرودی تولید کند. رویال انفیلد از سال ۱۹۳۵ در بسیاری از مسابقات آزمایشی شرکت کرد و در آنها به پیروزی رسید. بااینحال هیمالیا گزینه بهتر و مدرنتری برای یک موتورسیکلت ارزانقیمت و هیجانانگیز بود تا ورود شکوهمندانه RE را به سگمنت ماجراجویانه اعلام کند. این موتور توسط پیر تربلانش طراحی شده که سابقه خلق مدلهایی همچون دوکاتی مولتیاسترادا و کاگیوا ۹۰۰ گرند کانیون را در کارنامه خود دارد. هیمالیا یک موتورسیکلت عالی و اقتصادی برای آن دسته افرادی است که تمایل دارند به همراه سرنشین دوم، وارد مسیرهای خارج از نقشه شوند.
مدل Machismo تولید از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹
ماچیزمو، نسخهای از موتورسیکلت بولت بهحساب میآید، ولی همانند الکترا، نقش عمدهای در بقای شرکت ایفا کرده است. پس از مالکیت ایچر موتورز، شرکت تصمیم گرفت تا خط تولید محصولات خود را مدرن کند و الکترا قدم اول در این راستا بود. سپس قدم بزرگ بعدی، یعنی ماچیزمو برداشته شد. این موتورسیکلت، اولین نمونه از طراحیهای موتور مدرن محسوب میشد و پیشرانه آن توسط متخصصین AVL اتریشی ساخته شده بود. مهندسان بهجای چدن، از آلیاژ برای ساخت پیشرانه استفاده کردند تا وزن آن را کاهش دهند. پیشرانه و گیربکس در یک محل قرار داشتند و رویال انفیلد نام «ساختار واحد» را به این چیدمان اختصاص داد. ماچیزمو موفقیت چندانی در بازار هندوستان نداشت، ولی به دلیل پرفورمنس بالا که ناشی از کاربرد فناوری پاشش سوخت بود و همینطور ترمز دیسکی جلو، در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفت.
مدل Flying Flea تولید از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵
فلایینگ فلی تاریخچه جالبی دارد. در طول جنگ جهانی دوم، آلمانیها باهدف بیکار کردن کارکنان یهودی، دستور توقف تولید موتورسیکلت DKW RT100 را صادر کردند. به دنبال این دستور، توزیعکننده هلندی نمونهای را برای رویال انفیلد فرستاد و از شرکت خواست تا با مهندسی معکوس، ادامه تولید موتورسیکلت را بر عهده بگیرد. رویال انفیلد بریتانیایی پیشرانه را به ۱۲۵ سیسی افزایش داد و یک موتورسیکلت آماده استفاده را تولید کرد. این موتورسیکلت به لطف وزن پایین، از طریق چتر نجات به پشت خطوط دشمن فرستاده شد. تنها کاری که سرباز باید انجام میداد، باز کردن پیچ چارچوب نگهدارنده موتور، تنظیم دستهفرمان و لگدزدن استارت بود تا موتورسیکلت روشن شود و به حرکت درآید. فلایینگ فلی همچنین سوار بر ناوهای نظامی وارد نبرد شد. نام اصلی موتورسیکلت رویال انفیلد WD/RD است، ولی غالباً با نام محبوب فلایینگ فلی شناخته میشود.
مدل Continental GT تولید از سال ۱۹۶۳ تا به امروز
رویال انفیلد تاکنون سه مدل مجزا از کانتیننتال جیتی را روانه بازار کرده است. نخستین مدل در سال ۱۹۶۳ عرضه شد. این موتورسیکلت از پیشرانه ۲۵۰ سیسی استفاده میکرد و به این دلیل نام کانتیننتال را به خود گرفت که قرار بود یک کافه ریسر قابلاطمینان در سطح قارهای باشد. مدل دوم به نام کانتیننتال جیتی ۵۳۵ در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. شرکت مهندسی هریس فریم این موتورسیکلت را طراحی کرد، پایولیس سازنده دوشاخ جلو بود و ترمزهای برمبو وظیفه متوقف سازی چرخها را بر عهده داشتند. بااینحال، مدل دوم نیز در سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج شد و رویال انفیلد از مدل سوم کانتیننتال جیتی با موتور دو سیلندر موازی ۶۵۰ سیسی رونمایی کرد. این موتورسیکلت تجهیزات و قطعات مشترک فراوانی با مدل اینترسپتور ۶۵۰ دارد. کانتیننتال جیتی ۶۵۰ به دلیل چراغهای جلوگرد و دایره شکل، تعلیق معمولی و سیستم خنکسازی بادی/ روغنی، ظاهری قدیمی و ریترو به خود گرفته، ولی در حقیقت یک موتورسیکلت مدرن با فناوری پاشش سوخت، کلاچ اسلیپر و ترمز ضد قفل روی چرخها است. مدل سوم کانتیننتال حس و حال سواری با یک موتورسیکلت دهه ۶۰ را به راننده انتقال میدهد.
مدل Fury تولید از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۵
رویال انفیلد از نام فیوری برای سه مدل مختلف استفاده کرد. نخستین مدل که در سال ۱۹۵۹ عرضه شده، ارزش چنین اسمی را داشت. این موتورسیکلت از نسخه بهبودیافته پلتفرم بولت استفاده میکرد که باعث شده بود قوای محرکه از ۲۷ به ۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کند. فیوری باهدف شرکت در رقابتهای آفرودی ساخته شد و دارای لیستی از آپشنهای جالب مثل چراغهای جانبی و تاکومتر بود و میتوانست از ترکیب رینگهای جلو و عقب ۱۹ و ۱۸ اینچی بهرهمند شود. مدل دوم فیوری در اصل، نسخه مونتاژی موتورسیکلت Zundapp KS175 با پیشرانه ۱۷۵ سیسی بود که در دهه ۸۰ در هندوستان ساخته شد. این دوچرخ ماشینی با تجهیزاتی به عرضه درآمد که برای هندیها تازگی داشت، مثل رینگهای آلیاژی، شماره دورموتور و ترمز دیسکی جلو. جدیدترین مدل فیوری یک مدل انحصاری برای بازار اروپا بود که در سال ۲۰۱۲ به تولید رسید. مدل سوم فیوری از موتور تکسیلندر ۵۰۰ سیسی با فناوری پاشش سوخت بهره میبرد و استایل جالب آن ترکیبی از اسکرامبلر و بولت بود. مدل سوم فیوری نخستین محصول رویال انفیلد بهحساب میآید که با لولههای اگزوز دوگانه تولید شد.
مدل Super Meteor تولید از سال ۱۹۵۳ تا کنون
در حال حاضر میتیور بهعنوان یک کروزر تکسیلندر، جایگزین تاندربرد ۳۵۰ است. اما سوپر میتیور بر اساس پلتفرم ۶۵۰ سیسی رویال انفیلد ساخته شده و در واقع سومین مدل پس از اینترسپتور و کانتیننتال جیتی است که از این پلتفرم بهره میگیرد. بااینحال، نخستین مدلهای میتیور و سوپر میتیور محصولات متعلق به ۷۰ سال پیش هستند. ایالات متحده عامل اصلی برکناری سوپر میتیور است. در دهه ۵۰ میلادی رویال انفیلد با کمبود مدلی روبهرو شد که سرعت آن به حداقل به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به همین خاطر با ترکیب پیشرانههای ولت ۳۵۰ موتوری را ساخت که این هدف را برآورده کند. این موتورسیکلت، میتیور نام داشت. سه سال پس از عرضه میتیور و اعمال برخی بهروزرسانیها، سوپر میتیور با شاسی متفاوتی به عرضه درآمد. مجدداً پس از گذشت سه سال، سوپر میتیور به یک آلترناتور جدید، کاربراتور بهتر و استارت برقی مجهز شد.
مدل Interceptor تولید از سال ۱۹۶۰ تا کنون
نام اینترسپتور به دو مدل متفاوت در خط تولید رویال انفیلد تعلق دارد. اینترسپتور اصلی در سال ۱۹۶۰ تولید و جایگزین سوپر میتیور در بازار ایالات متحده شد. این موتورسیکلت ابتدا با پیشرانه دو سیلندر موازی ۶۹۲ سیسی عرضه شد که خیلی زود جای خود را به نمونه ارتقاءیافته ۷۳۶ سیسی دارد و نام موتورسیکلت به ۷۵۰ اینترسپتور تغییر یافت. پیشرانه جدید دارای یک میللنگ متعادل از لحاظ دینامیکی بود که تجربه سواری نرم و راحتتری را به وجود میآورد. بااینحال، ۷۵۰ اینترسپتور در سال ۱۹۷۰ به پایان عمر خود رسید. پس از مدت بسیار طولانی، رویال انفیلد در سال ۲۰۱۸ به سراغ ساخت مدل دوم اینترسپتور رفت. این موتورسیکلت این بار توسط شرکت هندی تولید شد و نخستین تجربه شرکت در ساخت موتورسیکلت با پیشرانه چند سیلندر بود. هر رانندهای با قد و وزن مختلف میتوانست بهراحتی پشت فرمان اینترسپتور جدید بنشیند و از سواری خود لذت ببرید. مدل جدید، نهتنها از لحاظ پرفورمنس و حجم موتور، بلکه از جنبه کیفیت و قابلیت اطمینان، اینترسپتور را به سطح بالاتری ارتقا داد.
مدل Thunderbird/ Rumbler تولید از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰
تاندربرد رویال انفیلد را با محصول تریومف اشتباه نگیرید. تاندربرد پس از لایتنینگ ۵۳۵ دومین کروزر رویال انفیلد به شمار میآید که در سال ۲۰۰۲ و با موتور وارد بازار شد. این موتورسیکلت دارای موتور ماچیزمو و شیفتر دنده در سمت راست بود. بااینحال، موفقیت مدل الکترا در آن زمان شرکت را وادار کرد تا چیدمان کنترلگرها را به شیوه معمولی درآورد و دنده پنجم را به گیربکس اضافه کند. حدود یک دهه بعد، رویال انفیلد نسل جدید تاندربرد را با پیشرانه ۵۰۰ سیسی و باک ۲۰ لیتری به عرضه درآورد. به لطف گنجایش باک سوخت، تاندربرد میتوانست ۶۴۴ کیلومتر را بدون نیاز به توقف در ایستگاه سوخترسانی طی کند.
مدل Electra تولید از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹
الکترا نخستین موتورسیکلت مدرن رویال انفیلد بهحساب میآید. زمانی که ایچر موتور مالکیت شرکت را در دست گرفت، الکترا را بهعنوان اولین محصول روانه بازار کرد. الکترا نسخهای از بولت بود، ولی تجهیزاتی مثل اهرم ترمز در سمت راست و اهرم تعویض دنده در سمت چپ آن دیده نمیشد. البته که بسیاری از مشتریان با چیدمان جدید کنترلگرها مشکل داشتند. در حالی که از دید برخی افراد، این ابتکار عمل جای تحسین داشت، اما رویال انفیلد تصمیم گرفت برای جلب مشتریان بیشتر، چیدمان کنترلگرها را به شکل اول برگرداند. بدین ترتیب، اهرم ترمز عقب به سمت راست و اهرم تعویض دنده با الگوی تغییر «یکدنده پایین، باقی دندهها بالا» به سمت چپ منتقل شد. الکترا همچنین امکاناتی مثل دمپرهای عقب گازی و استارت برقی داشت. این موتورسیکلت اساس انفجار محبوبیت رویال انفیلد را پایهگذاری کرد، چون نشان داد که بولت ها سواری راحتتری دارند.
مدل Bullet تولید از سال ۱۹۳۱ تا کنون
بولت در سال ۱۹۳۱ روی خط تولید رفت. نام بولت به معنی «فشنگ» با تاریخچه تولید موتورسیکلتهای کوچک رویال انفیلد ارتباط تنگاتنگی دارد. بولت روی باک سوخت خود دارای برچسبی با عبارت «Made Like a Gun» بود که در فارسی به معنی «ساخته شده همچون یک تفنگ» است. در طول سالها، بولت در نسخههای مختلف با پیشرانههای متنوع در حجمهای متفاوت در دسترس مشتریان قرار گرفت، اما ظاهر اصلی آن که به موتورسیکلتهای بریتانیایی سبک ریترو شباهت داشت، هرگز دستخوش تغییر نشد. در حقیقت مشتریان عاشق این ظاهر ریترو بوده و هستند. بولت در نسخههای سفارشی دو سیلندر همچون Egli، Carberry و Musket نیز به عرضه درآمده است. اهمیت این موتورسیکلت بههیچوجه قابلانکار نیست. بولت بهتنهایی نهتنها شرکت هندی، بلکه شرکت بریتانیایی را از دردسرهای مختلف نجات داد. در حقیقت بولت به نام رویال انفیلد مترادف شده و تاکنون به حیات پرافتخار و موفق خود ادامه میدهد. جالب اینکه تمام مدلهای رویال انفیلد به طور پیشفرض با نام بولت توسط عموم مورد خطاب قرار میگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید