بوگاتی، معروفترین برند ساخت خودروهای لوکس در جهان است و کمتر کسی پیدا میشود که نام محصولات هزار اسب بخاری این خودروساز یعنی ویرون (Veyron) و شیرون (Chiron) را در سالهای اخیر نشنیده باشد. بهخصوص که لقب پرسرعتترین خودروی جهان به شیرون تعلق دارد. بااینحال، بوگاتی نیز همانند بسیاری از شرکتهای معروف دیگر، فراز و نشیبهای متعددی را در مسیر شهرت پشت سر گذاشته و ازاینرو قصد داریم تا در این مطلب تاریخچه بوگاتی را به شکل خلاصه مرور کنیم.
مروری بر تاریخچه بوگاتی
بنیانگذار برند لوکس Bugatti ، یک هنرمند مبتکر و منحصربهفرد ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی است. اتوره در سال ۱۸۸۱ در شهر میلان و در خانوادهای خوشذوق و هنرمند به دنیا آمد. پدر وی، کارلو بوگاتی نهتنها نقاش، بلکه نقرهساز، مجسمهساز و نجار نیز بود و بهطورکلی خاندان بوگاتی جزو خانوادههای سرشناس ایتالیا بودند.
اتوره اما برخلاف پدر هنرمندش به صنعت علاقه داشت و در سن نوزدهسالگی، کار طراحی و ساخت نخستین اتومبیل خود را به پایان رساند. خودروی او ظاهری آیندهنگرانه و فانتزی داشت و به یک گیربکس چهارسرعته و یک پیشرانه چهارسیلندر مجهز بود و پیشرفتهای مهندسی متعددی را به همراه داشت که از ذهن یک سازنده بااستعداد نشات میگرفت.
در سال ۱۹۰۹، اتوره بوگاتی با دریافت حمایت مالی از بانکداری به نام دویزکایا، ملک بزرگی در مولشایم فرانسه و در ناحیه آلمانیزبان آلزاس خریداری کرد. کمی پس از راهاندازی کارخانه جدید خود، اتوره در سال ۱۹۱۱ تصمیم گرفت یک گام به سمت جلو بردارد و با تصمیمی شجاعانه، ماشین مسابقهای کوچک و سبکوزنی را جهت شرکت در رقابتهای لمانز (Le Mans) راهی میدان مسابقه کرد. با اینکه اتومبیل جدید در مقایسه با خودروهای درشتهیکل رقبایی همچون فیات و دیتریچ بسیار کوچک به نظر میرسید، اما به سبب سرعت و قدرت باورنکردنی توانست به مقام دوم برسد و ثابت کند که اتوره از بسیاری از مهندسین و طراحان آن زمان، بااستعدادتر است.
حدود سه سال بعد، جنگ جهانی اول آغاز شد و اتوره همانند اکثر خودروسازان زمان خود، بهناچار تمرکز خود را روی ساخت موتورهای هواپیما معطوف کرد. ولی بهمحض اتمام جنگ، بوگاتی جوان فعالیت خود را از سر گرفت، به لقب «بارون» رسید و سبک زندگی باروکی را در پیش گرفت. این سبک زندگی، لقب «پاترون» را برای او به ارمغان آورد.
در سال ۱۹۲۲، بوگاتی یک ماشین انقلابی و جدید دوکیشکل شبیه به سیگار تولید کرد (تیپ ۲۹/۳۰) که دارای ترمزهای هیدرولیک و نخستین موتور ۸ سیلندر انحصاری سازنده بود. این خودرو، سیگار لقب گرفت. سیگار در سال ۱۹۲۲ برای اولینبار در مسابقات بزرگ گرندپری AFC شرکت کرد و توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. حدود یک سال بعد، بوگاتی تیپ ۳۲ را معرفی کرد که به سبب طراحی حبابی و فاصله محوری کوتاه نظر هر بینندهای را به خود جلب میکرد. تیپ ۳۲، تانک نام گرفت و به نسخه بهبودیافته موتور ۸ سیلندر مورداستفاده در سیگار مجهز بود.
در سال ۱۹۲۴، تیپ ۳۵ بوگاتی وارد مسابقات گرندپری فرانسه شد. این خودرو اگرچه به سبک سنتی چرخ باز طراحی شده بود، اما به سبب استفاده از موتور ۸ سیلندر، توانست بهعنوان یکی از پرافتخارترین خودروهای دنیا تا یک دهه در میادین باقیمانده و الگوی ساخت خودروهای آینده باشد.
اولین خودروی خانوادگی بوگاتی با نام تیپ ۴۰ شناخته میشود. این خودرو روی شاسی تیپ ۳۵ سوار شده و به موتور ۵.۱ لیتری مجهز بود. پس از آن تیپهای ۴۳، ۴۴ و ۴۹ نیز بر اساس پلتفرم قدیمی تیپ ۳۰ ساخته شد و به فروش عالی دست پیدا کردند.
بوگاتی به غیر تولید خودرو، در سال ۱۹۳۳ با عقد یک قرارداد با کشور فرانسه، پروژه اتو ریل را آغاز کرد و قطار سریعالسیر خود را روی ریل فرستاد. پس از بهبودهای متعدد، سرعت قطار در مسافتهای طولانی به ۱۶۶ کیلومتر بر ساعت رسید.
حدود شش سال بعد، جنگ جهانی دوم آغاز شد و بوگاتی فعالیت خود را به طور موقت متوقف کرد. پس از پایان جنگ تیپ ۵۹ ساخته شد و توانست در مسابقه جایزه بزرگ فرانسه به رتبه اول دست پیدا کند. این کمپانی با شوروشوق مشغول ساخت خودروی تکصندلی تیپ ۷۳ بود. اما مرگ ناگهانی اتوره در سال ۱۹۴۷ شوک بزرگی را به شرکت وارد کرد و فعالیت بوگاتی برای قریب به پنج سال بهکلی متوقف شد. بااینحال شرکت توانست تا سال ۱۹۵۲ روی پا بایستد، ولی پس از شرکت در نمایشگاه اتومبیل پاریس و سپس افت شدید بخش تولید، رسماً تعطیل شد.
خاموشی بوگاتی حدود ۳۵ سال طول کشید. اما بالاخره یک کارآفرین ایتالیایی به نام رومانو آرتی ولی برند بوگاتی را خریداری کرد و فعالیت شرکت مجدداً آغاز شد. کارخانه جدید بوگاتی به ایتالیا انتقال یافت و نخستین محصول این شرکت به نام ای بی ۱۱۰ توانست نظر فعالان و علاقهمندان حوزه خودرو را به خود جلب کند. بااینحال شرایط بد اقتصادی حاکم در بازارهای اروپا و آمریکا در دهه ۹۰ میلادی٬ موجب شکست دوباره بوگاتی شد و این شرکت در سال ۱۹۹۵ از فعالیت باز ایستاد.
زمان زیادی طول نکشید که فولکسواگن از فرصت استفاده کرده و با تصاحب حق تولید محصول با برند بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توانست این نام معروف را دوباره زنده کند. نسل جدید خودروهای بوگاتی باقدرت و سرعت فوقالعاده و ظاهر دلفریب امروزی، پس از تأسیس یک شرکت انحصاری توسط فولکسواگن از سال ۲۰۰۰ به بعد تولید شدند.
نسل جدید محصولات بوگاتی با ظاهر آشنای امروزی
اولین خودروی بوگاتی پس از سکوت سهساله، Veyron بود که از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده میکرد. این خودرو در زمان خود رکورد سرعت ۴۱۸.۸۸ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند. این بازگشت پرافتخار مورد استقبال خودرو دوستان قرار گرفت و بوگاتی را ترغیب به ساخت مدلهای بیشتری کرد که امروزه از لحاظ سرعت، قدرت و زیبایی رقبای بسیار کمی دارند.
آخرین نسخه ویرون با پسوند سوپر اسپرت در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی شد که همانند مدل قبلی، حرف اول را در سرعت میزد. موتور توربوشارژ این ماشین قادر به تولید ۱۱۸۴ اسب بخار قدرت است و شتاب صفر تا صد آن تنها ۲.۵ ثانیه به طول میانجامد. رقمی که تا آن زمان سریعترین رکورد برای خودروهای مجاز خیابانی محسوب میشد.
پس از تولید آخرین مدل ویرون، بوگاتی شیرون در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و نام آن خیلی زود بر سر زبانها افتاد. موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر بینظیر این خودرو میتواند ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت شیرون حدود ۴۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و تنها در عرض ۲.۲ ثانیه از حالت سکون بهشتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. بدین ترتیب، شیرون بار دیگر رکورد پرشتابترین خودرو غیر مسابقهای جهان را شکست.
کمی بعد نیز در سال ۲۰۱۸ نسخه اسپرت شیرون موج جدیدی از تحسین را به وجود آورد. این ماشین با موتور ۸ لیتری ۱۵۷۸ اسب بخاری خود توانست رکورد مدل قبلی را شکسته و بهسرعت ۴۹۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. رکوردی که همچنان به قوت خود باقی است.
دیدگاهتان را بنویسید