admin_fariborz
خواندن 6 دقیقه
.
2 سال پیش
.
12 بازدید

تاریخچه‌ای مختصر از هیوندای موتورز

تاریخچه‌ای مختصر از هیوندای موتورز

هیوندای برای دهه‌ها، در طراحی و ساخت خودروهای مدرن پیشرو بوده است. واژه هیوندای از کلمه کره‌ای “HANJA” به معنی مدرنیته اقتباس شده است. شرکت هیوندای، با عبور از محدودیت‌ها، تاریخچه طولانی در نوآوری‌های مربوط به فناوری دارد. هدفِ “ساخت خودروهای باکیفیت بی‌نظیر” دلیل تکامل هیوندای بوده است. هیوندای این روزها بیشتر از همیشه، به خلق تجربه رانندگی آرمانی می‌پردازد.

هیوندای چگونه به جایگاه کنونی رسیده است؟

همه می‌دانیم که شرکت هیوندای موتورز به‌صورت رسمی نام و نشان تجاری خود را در سال 1967 راه‌اندازی کرد؛ ولی مبدأ  این غول خودرو به کمی قبل‌تر برمی‌گردد و مربوط به دوران پس از جنگ کره جنوبی است، زمانی که کارآفرینی به نام Chung Ju-Yung  در سال 1947 کسب‌وکار کوچکی به نام شرکت ساخت و مهندسی هیوندای را  تأسیس کرد. هدف این کسب‌وکار چیزی جز کمک به بازسازی و رونق صنعت کره جنوبی نبود.

متأسفانه، جنگ کره، برنامه‌ریزی و امیدهای او را به باد داد. Chung Ju-Yung  پس از جنگ، شرکت را رها کرد و در عوض در صنعت حمل‌ونقل کره به دنبال کار گشت. اگرچه بیش از یک دهه به شکل‌گیری شرکت هیوندای موتورز در اواخر دهه 1960، مانده بود؛ اما همان موقع و در صنعت حمل‌ونقل بذر پروژه بعدی در ذهنش کاشته شد. شرکت هیوندای موتورز به‌صورت رسمی در سال 1968 با معرفی اولین مدل خود با نام “Cortina” که با همکاری شرکت فورد تولید شده بود، سر از خاک درآورد. عرضه خودرو به بازار اولین قدم برای سفری طولانی و موفقیت‌آمیز بود.

درواقع پس از رونمایی از  Cortina بود که Chung Ju-Yung تصمیم گرفت کسب‌وکاری قدرتمند و مستقل در صنعت خودرو ایجاد کند. او به‌منظور شناخت رویای تولید انبوه خودروی باکیفیت برای مردم کره جنوبی تعدادی از مهندسان و مدیران اجرایی انگلیسی در این صنعت را به کشورش دعوت کرد و این موضوع با Goerge Turnball مدیر ارشد Austin-Morris آغاز شد. آنها با هم Pony را طراحی کردند که در سال 1976 از آن به‌عنوان اولین خودرو تولید انبوه کره جنوبی رونمایی شد.

Pony  در کره جنوبی تولید و با کمک مهندسان انگلیسی طراحی و توسط Giorgio Giugiaro ایتالیایی استایل و با موتور 1.2 لیتری میتسوبیشی ساخته شده بود و واقعاً یک محصول بین‌المللی بود.

صادرات با کشور اکوادور شروع شد و به‌سرعت به دیگر نقاط دنیا از آمریکای جنوبی تا اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت. در حقیقت در اواسط دهه 1980 Pony پرفروش‌ترین خودروی کانادا بود. درحالی‌که هیوندایی هنوز به بازار آمریکا راه نیافته بود؛ اما در خیلی از کشورهای دیگر به توسعه شهرت و هویت خود مشغول بود.

بحث کنترل کیفیت یکی از موضوعاتی است که با توسعه بروز پیدا می‌کند. فروش خودرو در بازار کره جنوبی نسبتاً ساده بود؛ اما فروش به مشتریان خارجی کمی سخت‌تر بود. مدیران ارشد سریع متوجه شدند که باید بر تعالی هم دقیقاً مانند توسعه تمرکز کنند و استراتژی بلندمدت ارتقای کیفیت هیوندای به وجود آمد.

طی دهه 80 میلادی، و بیشتر بعد از 1986 هیوندای با سرعتی زودگذر رشد کرد و تأثیر بزرگی بر بازارهای بین‌المللی گذاشت. قبل از 1986 هیوندای به یکی از اهداف بزرگش که همان ورود به بازار آمریکا بود رسید. در ابتدا باتوجه‌به استانداردهای آلایندگی سختگیرانه، دشوار بود، اما مدت‌ها قبل هیوندای با این چالش روبرو شده بود و توانست با موفقیت آن را پشت سر بگذارد.

این موفقیت با مدل Excel که نسخه بروز شده‌ای از Pony با دیفرانسیل جلو و آلایندگی پایین بود به دست آمد. اولین پیشنهاد کره جنوبی برای کشور آمریکا به دو شکل به بازار آمریکا رسید: اول یک سدان 4 درب و دوم یک مدل هاچ‌بک 5 درب که هر دو از موتور 4 سیلندر بهره می‎بردند و سرانجام خودروهای هیوندای ثابت کردند که در سطح بین‌المللی یک رقیب هشداردهنده هستند.

Pony excel با طراحی Giorgio Giugiaro برای بازارهای خارجی در نظر گرفنه شده بود و به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای خیلی از خودروهای داخلی، نظر مصرف‌کنندگان و منتقدان را به خودش جلب کرد (پرفروش ترین خودروی وارداتی سال 1986 و در لیست بهترین محصولات فوربس).  مدل Excel چنان موفقیتی کسب کرد که هیوندای تا سال 1994 به تولید آن ادامه داد، تا زمانی که مدل شیک Accent به بازار عرضه شد.

هیوندای برخلاف نمایش قدرتمند اولیه، در کل از اوضاع راضی نبود. تحت رهبری بنیان‌گذار کسب‌وکار، Chung Ju-Yung، یک‌بار دیگر عزمشان جزم شد تا جهت بهبود کیفیت و تقویت استانداردها، با نوآوری پا فراتر از محدودیت‌ها و مرزها گذارند. در طی چند سال بعد، شرکت شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه طراحی و فناوری بود و در اوایل قرن 21، هیوندای به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا تبدیل شد.

این روزها درحالی‌که خیلی از چیزها تغییر کرده‌اند، اما چیزهای زیادی هم به همان صورت باقی‌مانده‌اند. مکان اصلی شرکت هیوندای هنوز همان شهری است که اولین مدل خودروی خود را تولید کرد فقط اکنون بزرگ‌ترین مرکز یکپارچه تولید خودرو در جهان است.

 ظرفیت تولید سالانه 1.6 میلیون دستگاه می‌تواند شاهد این پیشرفت باشد؛ اما همه چیز درباره کمیت و تعداد نیست، امروز شرکت بیشتر از هر زمان دیگر به افزودن ارزش برتر به زندگی روزمره مشتریان خود، متعهد است. مدل‌هایی که هیوندایی تحت اختیار خود دارد از  Santa Fe تا Sonata ،به‌عنوان نسل جدیدی از وسیله حمل‌ونقل تولید شده‌اند که بر طراحی استثنایی و فناوری برتر تأکید می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال Sonata قابل‌توجه است نه فقط به‌خاطر اینکه یک سدان با اندازه متوسط و گل سرسبد تولیدکننده است؛ بلکه برای پیش‌گامی فلسفه مجسمه سیال که زبان طراحی جدید هیوندای است. با تأکید بر فرم‌های طبیعی و منحنی‌های پویا و نظریه آرمانی هیوندای، در خط مقدم طراحی خودرو قرار گرفته است.

 هیوندای در چند دهه گذشته، نه‌تنها به تولید خودروی عالی برای استفاده روزمره ادامه داده؛ بلکه وسائل حمل‌ونقل خاص و سطح بالا نیز تولید می‌کند. با قرارگرفتن در ردیف برتر در رتبه‎‌بندی مسابقات بین‌المللی رالی، شرکت به طور منظم تعهد خود به مهندسی برتر و فناوری مدرن را نشان داده است. هیوندای امروز نیز یک‌بار دیگر فراتر از انتظارات، در حال بهبود کیفیت و برقراری رابطه با مشتریان و حرکت به سمت بخش لوکس بازار با یک برند جدید به نام Genesis است.

اگرچه هیوندای از دیرباز سواری شگفت‌انگیزی داشته است؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز بهترین در راه است. همان‌طور که شرکت به بازار جدیدی وارد می‌شود، خط محصولاتش را گسترش می‌دهد و بار دیگر در نبوغ و کیفیت پا را فراتر از مرزها می‌گذارد و مردم بیشتر شگفت‌زده می‌شوند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0