مقدمه
مرسدس S-Class غالباً بهعنوان برترین خودروی لوکس صنعت خودروسازی مورد خطاب قرار میگیرد. جادوی این سدان افسانهای در نام آن نهفته است که به کلمه Sonderklasse اشاره میکند. این کلمه آلمانی به معنی کلاس ویژه است، آنهم از نوع پیشگام و منحصربهفرد. اگرچه اصالت مدلهای S-Class به دهه ۵۰ میلادی بازمیگردد، اما نخستین نسل شاسی که با نام S-Class روانه بازار شد، نسل W116 نام داشت که محصول سال ۱۹۷۲ بود. از آن زمان تاکنون هفت نسل مختلف از این سدان لوکس در مدلهای متفاوت روانه بازار شده و این تنوع، انتخاب بین برترین مدلها را سختتر میکند. ما در این مقاله به معرفی بهترین مدلهای S-Class مرسدسبنز در تمام ادوار میپردازیم.
مدل ۱۹۷۷ مرسدسبنز 450 SEL 6.9 با حداکثر ۲۵۰ اسب بخار قدرت
نخستین مدل S-Class در لیست، نسخه پرفورمنس اولین نسل W116، یعنی مرسدسبنز ۴۵۰ اسایال ۶.۹ است. این خودرو به پیشرانه ۶.۸ لیتری سیلندر M100 مجهز بود که بزرگترین موتور ساختهشده توسط شرکت آلمانی بعد از دوران جنگ بهحساب میآمد. علاوه بر این موتور بزرگ که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت، بنز ۶.۹ همچنین از تعلیق هیدرو پنوماتیک بهره میگرفت. این تعلیق جدید خیلی زود به یکی از اجزای لاینفک ماشینهای S-Class بافاصله میان محوری کشیده (LWB) تبدیل شد. ماشین آلمانی همچنین با سیستم ABS پیشرفته متعلق به سال ۱۹۷۸ به عرضه درآمد. این سیستم کنترلی نیز نقش بسزایی در آینده باشکوه کلاس S ایفا کرد. مرسدسبنز ۶.۹ یک سدان دیفرانسیلعقب بود که به ۷.۴ ثانیه زمان برای رسیدن بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت احتیاج داشت و نهایتاً میتوانست بهسرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
مدل ۱۹۸۴ مرسدسبنز 500SEL با حداکثر ۲۲۸ اسب بخار قدرت
یکی دیگر از بهترین مدلهای S-Class مرسدسبنز به نسل W126 تعلیق دارد که محصول سال ۱۹۸۴ بوده و با نام 500SEL شناخته میشود. اگرچه هیچ جایگزینی را برای مدل ۶.۹ وجود نداشت، ولی مدل ۵۰۰ با پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر خود میتوانست پرفورمنس مشابهی را ارائه دهد و در ضمن، قابلیت دسترسی بیشتری داشت. مرسدسبنز 500SEL به لطف ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور که از طریق گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب وارد میشد، با ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت در جاده جولان میداد.
مدل ۱۹۹۰ مرسدسبنز 560SEL با حداکثر ۲۳۸ اسب بخار قدرت
مدل 560SEL از دومین سری نسل W126 نیز در دسته بهترین مدلهای کلاس S در تمام ادوار قرار میگیرد. این خودرو با موتور ۵.۵ لیتری ۸ سیلندر خود، پرفورمنس بهتری را نسبت به مدل 500SEL نشان میداد و حداکثر سرعت آن از غول مرحله آخر، یعنی مدل 450 SEL 6.9 بیشتر بود. حدود ۲۳۸ اسب بخار قدرت، ۳۸۹ نیوتن متر گشتاور، شتابگیری صفر تا صد ۷ ثانیهای و نهایت سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت، ارقام پرفورمنس این ماشین را تشکیل میدادند. خریداران سری دوم نیز میتوانستند ماشین خود را با تعلیق هیدرو پنوماتیک سفارش دهند، هرچند به دلیل هزینه بسیار بالا، معمولاً از این سیستم پیشرفته صرفنظر میکردند. نسل W126 موفقترین مجموعه S-Class به شمار میآید که به مدت ۱۲ سال در بازار باقی ماند و ۸۹۲۱۲۳ دستگاه از آن به فروش رسید.
مدل ۱۹۹۷ مرسدسبنز S600 با حداکثر ۳۸۹ اسب بخار قدرت
پس از نسل W126، مرسدسبنز از W140 رونمایی کرد و نخستین مدل کلاس S با پیشرانه ۱۲ سیلندر، یعنی S600 را به عرضه درآورد. این موتور بزرگ ۶ لیتری با گیربکس ۵سرعته اتوماتیک جفت شده بود و ۳۸۹ اسب بخار قدرت و ۵۶۹ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب وارد میکرد. مدل S00 در ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۶.۵ ثانیه اتفاق میافتاد. بد نیست بدانید مرسدسبنز موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر خود را در پاسخ به پیشرانه ۵ لیتری ۱۲ سیلندر بامو سری ۷ به تولید رساند که اصلیترین رقیب کلاس S بود. در این نقطه از تاریخ، جنگ قدرتها آغاز شد. مرسدسبنز با معرفی M 120 V-12 ضربه نخست را به بامو وارد کرد. این پیشرانه حتی در نسخه ضعیفتر نیز پیروز نبرد بر سر تسلط مهندسی پرفورمنس آلمان بود.
مدل ۲۰۰۵ مرسدسبنز S55 AMG با حداکثر ۴۹۳ اسب بخار قدرت
با معرفی W220، مرسدسبنز رسماً وارد دوران پرزرقوبرق و افراطی خود شد، البته با کمک واحد AMG. صرفنظر از این واقعیت که نسل W220 کوچکتر از نسل قبلی بود، اما S-Class با قدرتی بیسابقه پا به میدان گذاشت، بهطوریکه حتی نسخههای پایینتری همچون S55 AMG نیز در بازی قدرت پیروز میشدند. در واقع این ماشین با پیشرانه سوپر شارژ ۸ سیلندر خود، پرفورمنس قابلتوجهی داشت و یک S-Class خاص بهحساب میآمد. به سبب کاربرد این پیشرانه ۵.۴ لیتری و گیربکس ۵سرعته اتوماتیک، چرخهای عقب S55 AMG با ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور به حرکت درمیآمد و ماشین میتوانست تا ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. مرسدس S55 یکی از پرشتابترین خودروهای دوران بود و شتابگیری صفر تا صد آن در ۴.۶ ثانیه برآورده میشد. این سدان آلمانی همچنین به سبب داشتن تعلیق هیدرو پنوماتیک کنترل بدنه فعال، یک بازیکن تمامعیار بهحساب میآمد. این سیستم تعلیق عملکرد شگفتانگیزی داشت و البته که هزینه نگهداری آن نیز باعث شگفتی مالک میشد.
مدل ۲۰۰۶ مرسدسبنز S65 AMG با حداکثر ۶۰۴ اسب بخار قدرت
بهعنوان یکی از بهترین مدلهای S-Class مرسدسبنز در تمام ادوار، S65 AMG تولیدشده در سال ۲۰۰۶ تنها دو سال روی خط تولید قرار داشت. سدان آلمانی به موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر توربوشارژ مجهز بود که ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب انتقال میداد و میتوانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۴.۲ ثانیه برآورده سازد. حداکثر سرعت خودرو در ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. مرسدس S65 AMG در دوران خود بهعنوان قویترین مدل S-Class شناخته میشد و تقریباً تا یک دهه لقب قدرتمندترین سدان چهاردرب در جهان را یدک میکشید، تا زمانی که دوج با ۷۰۷ اسب بخار پا به میدان گذاشت.
مدل ۲۰۰۸ مرسدسبنز S63 AMG با حداکثر ۵۱۸ اسب بخار قدرت
پس از مدل ۲۰۰۶، نسل W221 برای S-Class معرفی شد که نقطه عطف بزرگی برای کل خط تولید ماشینهای مرسدس بهحساب میآمد. مدلهای S63 AMG ساختهشده بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ آخرین نمونههای مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی اصلاحشده توسط واحد AMG بودند. موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر M156 در آن زمان شکوه پلتفرم ۸ سیلندر تنفس طبیعی را به نمایش میگذاشت و بدون شک یکی از بهترین پیشرانههای AMG در تمام ادوار است. پیشرانه M156 برای این نسل قویتر و گرانتر شد، بدون اینکه تغییر خاصی در خودرو به وجود آید. به همین خاطر نسخه پیش از فیس لیفت S63 AMG جالبترین مدل W211 در نظر گرفته میشود. این ماشین دیفرانسیلعقب با ۵۱۸ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور تا حداقل ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتابگیری صفر تا صد آن در عرض ۴.۶ ثانیه اتفاق میافتد.
مدل ۲۰۱۵ مرسدسبنز S63 AMG 4Matic با حداکثر ۵۷۷ اسب بخار قدرت
از دیدگاه بسیاری افراد، S-Class در نسل W222 به فرم اصلی خود بازگشت و نسخه S63 AMG نمونه بارز این ادعا است. علیرغم داشتن حجم و تعداد سیلندرهای کمتر نسبت به مدل ۱۲ سیلندر توربوشارژ S600 (متعلق به همین نسل)، S63 AMG از لحاظ قدرت، گشتاور و مصرف سوخت در جایگاه بالاتری قرار میگیرد. این خودرو به موتور ۵.۵ لیتری توئین توربو ۸ سیلندر و گیربکس ۷سرعته اتوماتیک مجهز بوده و هر چهارچرخ آن با ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۸۷۳ نیوتن متر گشتاور تولیدی به حرکت درمیآیند. سدان آلمانی تنها به ۳.۸ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد، هرچند نهایت سرعت آن در ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اگر بهخاطر گیربکساتوماتیک نبود، W222 S63 AMG لقب بهترین مرسدسبنز S-Class مدرن را به خود اختصاص میداد.
مدل ۲۰۱۹ مرسدس آامگ S63 4Matic با حداکثر ۶۰۳ اسب بخار قدرت
در سال ۲۰۱۸، نسل W222 به طور عمده مورد بهروزرسانی قرار گرفت و پیشرانه جدیدی برای مدل S-Class معرفی شد. خودرو S63 AMG که تا آن زمان تنها از پیشرانه ۸ سیلندر AMG استفاده میکرد، حالا به یک موتور کوچکتر ۴ لیتری توئین توربوشارژ ۸ سیلندر مجهز شده بود. جالب اینکه این پیشرانه کوچک، قدرت و اثربخشی بیشتری نسبت به پیشرانه قبلی داشت. به لطف این موتور کوچک ۶۰۳ اسب بخاری باقابلیت تولید ۸۷۳ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ۹سرعته اتوماتیک و سیستم رانندگی چهارچرخ محرک، سدان S63 4Matic میتواند شتابگیری صفر تا صد را در مدتزمان ۳.۵ ثانیه انجام دهد. حداکثر سرعت خودرو نیز به ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مدل ۲۰۲۳ مرسدس آامگ S63 E Performance با حداکثر ۷۹۱ اسب بخار قدرت
جایگاه اول در لیست بهترین مدلهای مرسدسبنز S-Class در تمام ادوار متعلق به مرسدس آامگ S63 E Performance تولیدشده در سال ۲۰۲۳ است. زمانی که آامگ نخستین موتور ۱۲ سیلندر توئین توربوشارژ خود با بیش از ۹۴۹ نیوتن متر گشتاور را ساخت، هیچکس فکرش را نمیکرد که این واحد به سراغ تولید پیشرانه قدرتمندتری برود. بااینحال، نسل W223 از راه رسید و گونه جدیدی از ماشینهای پرفورمنس مرسدس را به نمایش گذاشت. جدیدترین مدل S63 E Performance بهعنوان برترین مدل S-Class از پیشرانه پلاگین هیبرید استفاده میکند که متشکل از موتور ۴ لیتری توئین توربوشارژ ۸ سیلندر و موتور الکتریکی بوده و مجموع قدرت و گشتاور آنها به ترتیب به ۷۹۱ اسب بخار و ۱۴۳۰ نیوتن متر میرسد. گیربکس ۹سرعته اتوماتیک، سیستم رانندگی چهارچرخ محرک، شتابگیری صفر تا صد ۳.۲ ثانیه و نهایت سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت، مشخصات دیگر S63 E Performance هستند. مرسدس باعرضه این خودرو ثابت کرد که کلاس S پیوسته در حال ارتقا است و هیچ تعهدی نسبت به چارچوبها و محدودیتها ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید