ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
212 بازدید

بهترین ماشین ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتور

بهترین ماشین ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتور

قیمت خودرو همواره روبه‌افزایش است و این گرانی روی قطعات و خدمات مربوط به خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. باتوجه‌به هزینه سرسام‌آور تعمیرات، متقاضیان واقعی خودرو معمولاً به سراغ مدل‌هایی می‌روند که دیرتر از سایرین خراب شوند. بدیهی است که در حین انتخاب خودروی ماندگار، مواردی همچون ظاهر و حتی تجهیزات پیشرفته چندان حائز اهمیت نیستند، بلکه معیارهای مهم‌تری همچون دوام موتور، مصرف سوخت کم و هزینه نگهداری پایین وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. در این مقاله، چند مورد از بهترین ماشین‌های ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتور را معرفی می‌کنیم. این ماشین‌ها شاید در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشند، ولی در بین تنوع پایین محصولات داخلی، از استهلاک و هزینه نگهداری کمتری برخوردار بوده و ماندگاری فنی بیشتری دارند.

خودروهای مجهز به موتور TU5

موتور TU5 هم‌زمان باعرضه پژو ۲۰۶ وارد صنعت خودروسازی کشور شد. تیو فایو در آن زمان جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های بازار ایران بود و استهلاک نسبتاً پایینی داشت. باتوجه‌به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم‌ها، صنعت خودروی کشور هنوز هم در همان سطح باقی‌مانده و ارتقای چندانی پیدا نکرده است، موتورهای TU5 کماکان جزو قطعات کم استهلاک و کارآمد به‌حساب می‌آیند و ماشین‌های مجهز به این نوع موتور، دارای دوام فنی و موتوری هستند. در صورت نگهداری مناسب و رانندگی بی‌خطر، موتورهای تیوفایو تا کارکرد ۲۰۰ هزارکیلومتری به هیچ تعمیر اساسی احتیاج پیدا نخواهند کرد. پژو ۲۰۶ و پژو پارس جزو خودروهایی هستند که از TU5 استفاده می‌کنند.

محصولات رنو؛ تندر ۹۰ و ساندرو

تا پیش از تحریم‌های سال ۱۳۹۶، شرکت رنو همکاری مستقیم با تولیدکنندگان داخلی داشت. دو محصول پرطرف‌دار این شرکت، یعنی خانواده تندر ۹۰ و ساندرو جزو بهترین ماشین‌های ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتوری به‌حساب می‌آیند، چون رنو حین فرایند ساخت، نظارت کامل بر سطح کیفیت آن‌ها داشت. این ماشین‌ها به پیشرانه بادوام و کم استهلاک K4M مجهز است که به شرکت فرانسوی تعلق دارد. این موتور در صورت نگهداری مناسب، استفاده از روغن‌های باکیفیت و پیروی از اصول رانندگی محتاطانه، تا کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر نیز بدون مواجهه با مشکل خاصی به کار خود ادامه می‌دهد. البته بدیهی است که در این میان، قطعات مصرفی کم‌دوام‌تر مثل تسمه دینام نیاز به تعویض دارند.

سراتو سایپا

سایپا، کیا سراتو را به ایران آورد و به مدت ۴ سال به مونتاژ این خودروی پرطرف‌دار مشغول بود. سراتوهای سایپا با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری عرضه شده‌اند که هر یک مزایای خاص خود را دارند. پیشرانه ۲ لیتری از کیفیت بالاتری برخوردار است، ولی پیشرانه ۱.۶ لیتری عملکرد بهتری را از لحاظ استهلاک نشان می‌دهد. هر دو موتور در صورت رسیدگی دوره‌ای و نگهداری مناسب، تا مدت‌ها بدون نیاز به تعمیرات اساسی به خودرو و صاحب آن خدمت می‌کنند.

نیسان ماکسیما

ماکسیمای ژاپنی به‌محض ورود و مونتاژ در ایران مورد استقبال خریداران قرار گرفت. این سدان زیبا به موتور ۶ سیلندر مجهز بوده که دوام و ماندگاری خود را در طول سال‌ها به اثبات رسانده است. البته ماکسیماهای موجود در بازار دست‌دوم فعلی، دیگر قدیمی و خرج‌تراش شده‌اند، ولی اگر بتوانید مدل‌های کم کارکرد آن‌ها را پیدا کنید، به‌احتمال زیاد تا چندین سال از تعمیرات اساسی و پرهزینه موتور در امان خواهید بود، علی‌الخصوص اگر سرویس‌های دوره‌ای را به طور منظم انجام داده و از فیلترها و روغن‌های باکیفیت استفاده کنید. قطعات یدکی ماکسیما هنوز هم به‌وفور در فروشگاه‌های مختلف کشور یافت می‌شوند.

تیبا، کوییک و ساینا سایپا

خودروهای تیبا، کوییک و ساینای سایپا نه‌تنها پایین‌ترین قیمت را در بازار داخلی دارند، بلکه از یک مزیت مهم بهره‌مند هستند که فروش بالای آن‌ها را توجیه می‌کند. موتور M15 سایپا از کیفیت نسبی و استهلاک فنی پایین برخوردار بوده و ماندگاری آن از پیشرانه‌های به‌کاررفته در پراید و پژو ۴۰۵ بیشتر است. به‌علاوه، لوازم‌یدکی این دو خودرو به‌وفور در بازار پیدا می‌شوند و قیمت پایینی دارند؛ بنابراین حتی در صورت بروز مشکلات فنی، هزینه چندان قابل‌ملاحظه‌ای برای تعمیرات بر دوش مالک خودرو تحمیل نمی‌شود. به همین خاطر اگر بودجه کمی در اختیار داشته و درعین‌حال به دنبال یک خودروی به‌صرفه از لحاظ ماندگاری موتور هستید، می‌توانید روی ساینا، کوییک و تیبا نیز حساب کنید. در صورت نگهداری مناسب و توجه به سرویس‌های دوره‌ای و کیفیت روغن‌های کاربردی، این ماشین‌ها تا کارکرد ۲۰۰ کیلومتر نیز خرج خاصی روی دست شما نمی‌گذارند.

رنو مگان

مگان‌های حاضر در بازار کشور هرچند قدیمی هستند، ولی تحت لیسانس رنو ساخته شده‌اند. این خودروها از همان موتور ۱.۶ لیتری به‌کاررفته در تندر ۹۰ استفاده می‌کنند و مدل‌های سال ۲۰۰۰ دارای موتور حجیم‌تری هستند. مگان جزو بهترین ماشین‌های مونتاژی ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتور به‌حساب می‌آید که استهلاک پایین آن، تا مدت‌ها شما را از پرداخت هزینه گزاف تعمیرات مصون می‌دارد؛ بنابراین اگر حین تماشای آگهی‌های فروش با نسخه کم کارکرد مگان، مخصوصاً مدل‌های قدیمی‌تر مواجه شدید، هر چه سریع‌تر با فروشنده آن تماس بگیرید.

جمع‌بندی

صنعت خودروسازی ایران به دلایل متعدد، همگام با فناوری‌های روز پیشرفت نمی‌کند و به همین خاطر محصولات متنوعی در سبد محصولات خودروسازان به چشم نمی‌خورد. اکثر خودروهای داخلی قیمت پایینی دارند و مشتریان در خرید آن‌ها به‌شدت دودل هستند. مسلماً متقاضیانی که نه به‌منظور سرمایه‌گذاری، بلکه برای کاربرد روزمره به دنبال خرید خودرو هستند، به سراغ گزینه‌هایی می‌روند که اصلی‌ترین قطعه آن‌ها، یعنی موتور، دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد. بر خلاف باور عموم، برای داشتن خودروی ماندگار و کم‌خرج لزوماً نباید بودجه کلانی را در نظر گرفت. هر یک از خودروهای معرفی‌شده در این مقاله می‌توانند تا مدت‌ها شما را از پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات محفوظ بدارند، البته به شرطی که مالک به اصولی همچون رانندگی محتاطانه، سرویس‌های دوره‌ای و خرید قطعات مرغوب پایبند باشد و به‌خوبی از خودرو نگهداری کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0