میتسوبیشی بهواسطه سابقه خود در رالی کراس جهان به شهرت رسیده است. اکثر خودروهای این شرکت از نوع دو دیفرانسیل و آماده شرکت در مسابقات بودند و به طور خاص مدلهای لنسر اوولوشن عرصه رقابت را برای حریفان تنگ میکردند. بااینحال، با توقف تولید این مدل در سال ۲۰۱۵، دوران طلایی شرکت در مسابقات نیز به پایان رسید. در حال حاضر، میتسوبیشی تمرکز خود را روی ساخت مدلهای پرطرفدارتر، یعنی انواع و اقسام شاسیبلندها و کراساوورها معطوف ساخته است. به بیان بهتر، جهان دیگر یک خودروی اسپرت فوقالعاده را با برند میتسوبیشی نخواهد دید. زمانی شرکتهای مطرح در تلاش بودند تا با تولید مدلهای قدرتمند و پرسرعت، خودروهای اسپرت میتسوبیشی را به چالش بکشانند. برای تجلیل از فعالیتهای شرکت ژاپنی در ایجاد هیجان وصفناپذیر در مسابقات اتومبیلرانی، ما در این مقاله به معرفی بهترین خودروهای اسپرت میتسوبیشی در تمام ادوار میپردازیم.
متسوبیشی Eclipse
فهرست بهترین خودروهای اسپرت میتسوبیشی را با مدل اکلیپس آغاز میکنیم. کوپه اکلیپس پرسابقهترین خودروی اسپرت میتسوبیشی بهحساب میآید. این ماشین از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت و تحت برندهای میتسوبیشی، ایگل و پلیموث به فروش میرسید. البته اکلیپس در فرم کانورتیبل نیز عرضه شده است. نسل چهارم اکلیپس با دو پیشرانه متفاوت ۲.۴ لیتری و ۳.۸ لیتری روانه بازار شد. موتور اول قادر به تولید ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور بوده و از سیستم انتقال قدرت FWD بهره میگیرد. موتور دوم ۲۶۳ اسب بخار قدرت داشته و به سیستم انتقال قدرت FWD و یا AWD متصل است. اکلیپس بهعنوان یکی از خودروهای آیکونیک و نمادین میتسوبیشی، در فیلم «سریع و خشمگین» ایفای نقش کرده است.
میتسوبیشی Eclipse Ralliart
صرفنظر از فقدان سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک و موتور توربوشارژ ۴ سیلندر، نسل چهارم اکلیپس یک خودروی اسپرت عالی و تحسینبرانگیز به شمار میآمد. این ماشین در ابتدا از موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر استفاده میکرد، ولی به دلیل حفظ فروش و محبوبیت، تصمیم بر این شد تا اندکی تغییرات روی بخش فنی آن اعمال شود. بدین ترتیب، اکلیپس در نسخه رالیارت با ظاهری جذابتر، موتور توربوشارژ ۴ سیلندر و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک روانه بازار شد. این موتور ۲ لیتری توئین توربو به گیربکس ۶سرعته دستی متصل بوده و ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۱ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد اکلیپس رالیارت در مدتزمان ۴ ثانیه رخ میدهد.
میتسوبیشی Lancer Evolution Wagon
لنسر اوولوشن همیشه یک سدان چهارچرخ متحرک و مناسب برای مسابقات رالی بود، ولی نسل نهم این خودرو چنین مشخصاتی نداشت. همانطور که سوبارو نسل دوم ایمپرزا WRX را متفاوت با نسل اول ساخت، میتسوبیشی نیز تصمیم گرفت اوولوشن IX را در قالب یک واگن با کاربردپذیری بیشتر به عرضه درآورد. این ماشین نیز جزو بهترین خودروهای اسپرت میتسوبیشی در تمام ادوار بهحساب میآید. واگون سنتشکن به موتور ۲ لیتری توئین توربوی ۴ سیلندر 4G63T مجهز است که ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۹۱ اسب بخار را از طریق گیربکس به چهارچرخ وارد میکند. این خودرو جعبهدنده ۶سرعته دستی و همینطور گیربکس ۵سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده است. حدود ۵.۳ ثانیه طول میکشد تا اوولوشن واگن از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
میتسوبیشی Lancer Evolution VII Xtreme SC
مدل لنسر اوولوشن ۷ اکستریم SC تنها نسخه بهبودیافتهای از EVO نیست، بلکه توسط شرکتی عرضه شده که رابطه قوی و محکمی با میتسوبیشی دارد. رالیارت انگلستان، مدلهای اوولوشن را وارد بازار بریتانیا میکرد. البته نام رالیارت در سال ۲۰۰۲ به شرکت Colt Car فروخته شد. در آن زمان، اوولوشن ۷ قدرتمندترین محصول در سبد خودروهای رالیارت بود. موتور ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر این خودرو علاوه بر میل بادامک هایلیفت و پیستونهای آلیاژی، به انژکتورهای ۱۰۰۰ سیسی و توربوشارژ Apexi مجهز است. این موتور ۴۵۸ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور به وجود میآورد و شتاب صفر تا صد ۳.۵ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند.
میتسوبیشی Lancer Evolution VIII FQ 400
سری FQ 400 جزو پرسرعتترین سدانهای میتسوبیشی هستند که تاکنون ساخته شدهاند. لنسر اوولوشن ۸ به موتور ۲ لیتری توربوشارژ 4G63 مجهز بوده که به طور اختصاصی توسط شرکت تیونینگ رمپیج، فلو ریس انجین و اوون دستکاری شده و بهبودیافته است. این موتور ۴۰۵ اسب بخار دارد و گشتاور آن به ۴۸۱ نیوتن متر میرسد. این ماشین تا بیش از ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتاب صفر تا صد آن در مدتزمان ۳.۴ ثانیه اتفاق میافتد. لنسر توسط شرکت رالیارت در انگلستان تولید شده و به طور انحصاری به فروش رسید. اوولوشن ۸ نخستین مدل لنسری بود که رسما روانه بازار انگلستان شد.
میتسوبیشی Lancer Evolution X FQ 360
مدل FQ 360 قدرتمندترین نسخه EVO IX است که از موتور ۲ لیتری توئین توربوشارژ ۴ سیلندر بهره میبرد. این موتور ۳۳۶ اسب بخار قدرت و ۴۹۲ نیوتن متر گشتاور داشته و شتاب صفر تا صد ۳.۹ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند. لنسر اوولوشن ایکس FQ360 میتواند به حداقل سرعت ۲۵۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این سدان ژاپنی در نسخه استاندارد با گیربکس دستی ۶سرعته عرضه شده و دارای سیستم تعلیق مجهز به فنرهای تک لولهای Bilstein است. تجهیزات ارتقادهنده این ماشین شامل کیت متر رالیارت اسپرت، رینگهای آلومینیومی اسپیدلاین و اسپلیتر فیبر کربنی جلو میشود. مدل FQ 360 تنها از بنزین سوپر بدونسرب استفاده میکند.
میتسوبیشی Lancer Evolution X
سدان لنسر اوولوشن ایکس (FQ 440) یکی از سریعترین و بهترین خودروهای اسپرت میتسوبیشی در تمام ادوار است. این ماشین در عرض ۳.۶ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و این رقم را تا بیش از ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. مدل FQ 440 به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس میتسوبیشی در بریتانیا به تولید رسید. موتور ۲ لیتری توئین توربوشارژ ۴ سیلندر این ماشین با گیربکس ۶سرعته جفت شده و ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۹ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. تنها ۴۰ نمونه از این خودرو ساخته شد که در جشن چهلسالگی با قیمت ۸۲.۹ هزار دلار به فروش رسیدند.
میتسوبیشی 3000GT
میتسوبیشی 3000GT یکی از بهترین خودروهای ژاپنی بهحساب میآید که مورد کملطفی صنعت خودرو قرار گرفته است. این کوپه VR-4 حدود ۱۶۹۵ کیلوگرم وزن داشته و موتور توئین توربوی آن قوای محرکه خود را روی هر چهارچرخ اعمال میکند. میتسوبیشی GT3000 حدود ۲.۵ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به شورولت کوروت دارد، ولی درعینحال حدود ۲۲۵ کیلوگرم سبکتر از خودروی آمریکایی است. موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ خودرو ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور داشته و به گیربکس ۶سرعته دستی متصل است. به لطف قوای موتور، حداکثر سرعت GT3000 به ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا صد آن در مدتزمان ۵.۲ ثانیه اتفاق میافتد.
دیدگاهتان را بنویسید