ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
8 ماه پیش
.
67 بازدید

بزرگ‌ترین موتورهایی که تاکنون در خودروهای تولیدی آمریکایی جاسازی شده‌اند

بزرگ‌ترین موتورهایی که تاکنون در خودروهای تولیدی آمریکایی جاسازی شده‌اند

مقدمه

نخستین خودرو تولیدی آمریکایی، فورد مدل T بود که از موتور ۲.۹ لیتری استفاده می‌کرد. این موتور ۲۰ اسب بخار قدرت داشت و توانست سرعت مدل T را به ۷۲ کیلومتر بر ساعت برساند. باگذشت زمان، تکنولوژی ساخت پیشرانه به طور قابل‌توجهی ارتقا یافته و حالا موتورهای درون‌سوزی در مدل‌های تولیدی قرار می‌گیرند که حجم آن‌ها به ۸.۴ لیتر می‌رسد، می‌توانند ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت تولید کنند، و سرعت آن‌ها از ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود. در سرزمینی که حجم موتور فرمانروایی می‌کند، خودروهای معرفی‌شده در این مقاله پادشاه مدل‌های تولیدی آمریکایی با بزرگ‌ترین موتورها هستند.

مدل ۱۹۷۰ دوج Challenger R/T SE با موتور ۷.۲ لیتری

مدل ۱۹۷۰ دوج Challenger

خودروهای عضلانی موپار با موتورهای ۷ لیتری و موتورهای ۷.۲ لیتری هِمی (Hemi) شناخته می‌شوند. اگرچه قدرت موتور ۷.۲ لیتری معمولاً کمتر از موتور ۷ لیتری بوده، ولی بعضی از پرسرعت‌ترین خودروهای کلاسیک به موتور ۷.۲ لیتری مجهز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دوج چلنجر R/T SE اشاره کرد. موتور ۷.۲ لیتری ۸ سیلندر Magnum با ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور، به چلنجر اجازه داده تا به‌سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز در عرض ۵.۸ ثانیه اتفاق می‌افتد. بد نیست بدانید این موتور در حقیقت جزوی از مجموعه پیشرانه‌های سری RB کرایسلر بوده که قوی‌ترین آن‌ها با سه کاربراتور دو بشکه‌ای مجهز بودند. کرایسلر این موتور را با نام TNT خطاب می‌کرد، دوج نام Magnum و پلیموت نام Super Commando را برای آن برگزید.

مدل ۱۹۷۰ شورولت Chevelle SS با موتور ۷.۴۵ لیتری

مدل ۱۹۷۰ شورولت Chevelle SS با موتور ۷.۴۵ لیتری

 

موتورهای کوچک محبوب شورولت با نام «موتورهای موشی» شناخته می‌شوند. به همین خاطر زمانی که موتورهای حجیم روانه بازار شدند، مردم آن‌ها را با نام «موتورهای موش صحرایی» خطاب کردند، چون درشت‌تر از موتور موشی بودند. یکی از بزرگ‌ترین موتورهای به‌کاررفته در خودرو آمریکایی، LS-6 V-8 با حجم ۷.۴۵ لیتر است که به گیربکس ۴سرعته دستی متصل بوده و با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور، چرخ‌های یک خودرو جذاب و اسرارآمیز به نام شول SS را به حرکت می‌اندازد. شول با شتاب‌گیری صفر تا صد ۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت، به یکی از چابک‌ترین و سریع‌ترین سواری‌های آمریکایی در آن دوران تبدیل شد.

مدل ۱۹۷۰ بیوک GSK Stage 1 با موتور ۷.۵ لیتریمدل ۱۹۷۰ بیوک GSK Stage 1 با موتور ۷.۵ لیتری

پیشرانه Big Block V-8 جزو بزرگ‌ترین موتورهای موجود در خودروهای تولیدی آمریکا است. بیوک در سال ۱۹۷۰، بیگ بلاک را برای رقابت با موتور ۷.۴۵ لیتری شورولت معرفی کرد که علی‌رغم حجم بیشتر، حدود ۶۸ کیلوگرم سبک‌تر از رقیب بود. این موتور حدود ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۱ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کرد و بیوک تصمیم گرفت آن را در مدل GSK Stage 1 جاسازی کند. به لطف این موتور و گیربکس ۴سرعته دستی، جی‌اس‌کی استیج ۱ توانست در مدت‌زمان ۶.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. سرعت این خودرو به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. مدل ۱۹۷۰ این خودرو نه‌تنها یکی از سریع‌ترین مدل‌های دوران بود، بلکه تا پیش از معرفی دوج وایپر در دهه ۲۰۰۰، بیشترین گشتاور را در خودروهای پرفورمنس آمریکایی داشت.

مدل ۱۹۶۸ لینکلن Continental Mark II با موتور ۷.۵۳ لیتری

پیشرانه‌های سری ۳۸۵ فورد با الهام از استروک میل‌لنگ ۳.۸۵ اینچی نام‌گذاری شده‌اند. بزرگ‌ترین موتور این مجموعه حدود ۷.۵۳ لیتر حجم دارد و لینکلن آن را در خودرو کانتیننتال مارک ۲ قرار داده است. البته حجم این موتور فریبنده بود، چون در مقایسه با موتورهای کوچک‌تر، عملکرد ضعیف‌تری را در ماشین‌های پونی از خود نشان داد. موتور ۸ سیلندر ۷.۵۳ لیتری سری ۳۸۵ فورد حداکثر ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور داشته و با گیربکس ۳سرعته اتوماتیک جفت شده است. کانتیننتال مارک ۲ باتکیه‌بر این موتور به‌شتاب صفر تا صد ۷.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت رسید.

مدل ۲۰۰۲ جی‌ام‌سی Sierra 2500 HD با موتور ۸.۱ لیتری

مدل ۲۰۰۲ جی‌ام‌سی Sierra 2500 HD با موتور ۸.۱ لیتری

پیشرانه ۸ سیلندر Vortec 8100 L18 در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت جی‌ام‌سی معرفی شد. این موتور، قلب تپنده سیرا 2500 HD شد و بعدها توانست راه خود را به زیر کاپوت خودرو زرهی T-98 Kombat ساخت روسیه باز کند. ولی Vortec 8100 L18 علی‌رغم حجیم بودن، قدرت و گشتاور چندان بالایی نداشت. در قوی‌ترین نسخه، این پیشرانه می‌توانست ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. با این قوای محرکه، سیرا به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و در عرض ۷.۱ ثانیه از مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت   می‌گذشت. بد نیست بدانید مدل ۲۰۲۳ سیرا نیز حدود ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور دارد، ولی با موتور ۵.۳ لیتری!

 

مدل ۱۹۷۰ کادیلاک Eldorado با موتور ۸.۲ لیتری

مدل ۱۹۷۰ کادیلاک Eldorado با موتور ۸.۲ لیتری

کادیلاک در دهه ۳۰ میلادی از موتور ۷.۴ لیتری ۱۶ سیلندر در برخی ماشین‌های خود استفاده کرد. ولی حدود چهل سال بعد، الدورادو با موتور ۸.۲ لیتری 472-Series V-8 وارد میدان شد و هیجان بسیاری به پا کرد. این موتور ۸ سیلندر حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور داشت و چرخ‌های سدان مجلل و لوکس آمریکایی را از طریق گیربکس ۳سرعته دستی به حرکت درمی‌آورد. الدورادو شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۸.۸ مدیریت کرده و حداکثر سرعت خود را به ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. شاید این اعداد چندان قابل‌ملاحظه نباشند، ولی برای یک خودرو لوکس متعلق به ۵۰ سال پیش، عالی و تحسین‌برانگیز هستند.

 

مدل ۲۰۱۳ دوج SRT Viper با موتور ۸.۴ لیتری

مدل ۲۰۱۳ دوج SRT Viper با موتور ۸.۴ لیتری

موتور ۸.۴ لیتری VXI V-10 در حال حاضر بزرگ‌ترین موتور جاسازی‌شده در خودرو آمریکایی با تولید انبوه است. این موتور بزرگ در زیر کاپوت دوج SRT Viper قرار گرفته که لقب‌های – ‌پرفورمنس‌ترین خودرو زیر ۱۰۰ هزار دلار را بر دوش می‌کشد. البته ۵ نسخه متفاوت از VXI V-10 وجود دارند که حجم موتور آن‌ها بین ۸ الی ۸.۴ لیتر بوده و در خودروهای دیگری مثل دوج رم SRT-10 و کانسپت دوج Tomahawk نیز به کار رفته‌اند. بااین‌حال، بزرگ‌ترین نسخه متعلق به اس‌آرتی وایپر است که می‌تواند ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به لطف این پیشرانه، افعی آمریکایی در عرض ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این رقم را تا ۳۳۱ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0