ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
23 بازدید

برنامه ساخت خودروهای لوکس چینی، رویکرد جدید صنعت خودروسازی چین

برنامه ساخت خودروهای لوکس چینی، رویکرد جدید صنعت خودروسازی چین

مقدمه

در حال حاضر چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا و دومین صادرکننده خودرو دنیا شناخته می‌شود. اگرچه درگذشته محصولات چینی به‌عنوان محصولاتی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت و در واقع به‌عنوان کپی و جایگزینی برای کالاهای گران‌قیمت روانه بازار می‌شدند، ولی حالا وضعیت فرق کرده و چینی‌ها در حوزه‌ها و صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی از بسیاری شرکت‌های مطرح آسیایی، اروپایی و آمریکایی پیشی گرفته‌اند.

البته در حال حاضر نیز خودروهای چینی ارزان‌قیمت در بازار یافت می‌شوند، ولی این موضوع برای برندهای دیگر نیز صادق است. همان‌طور که شرکت‌هایی مثل رنو و فیات خودروی اقتصادی عرضه می‌کنند، شرکت‌های چینی نیز سهم قابل‌توجهی در بازار خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت دارند. ولی نباید فراموش کرد که چینی‌ها دارای برندهای لوکس و گران‌قیمت نیز هستند و این‌طور که به نظر می‌رسد، به‌تدریج عرصه را بر لوکس سازان مطرح جهان  تنگ‌تر خواهند کرد.

فروش خودروهای چینی در چند سال اخیرHiPhi

کمبود تراشه به‌عنوان یکی از پیامدهای پاندمی کرونا، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ موجب کاهش شدید تیراژ و فروش بسیاری از برندهای خودروسازی جهان شد، ولی چینی‌ها به هر دلیلی از این قاعده مستثنی بودند. البته چین تا پیش از آغاز کرونا نیز وارد مسیر موفقی در صادرات خودرو شده بود.

شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۹۱ هزار دستگاه خودرو به کشورهای خارجی صادر کردند. این رقم در سال بعد، به ۱ میلیارد و ۴۱ میلیون دستگاه رسید. کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ به یک اپیدمی تبدیل شد، ولی چینی‌ها در آن سال به صادرات ۱ میلیارد و ۲۴ میلیون دستگاه اکتفا کردند. در سال ۲۰۲۰ و درست در هنگامی‌که اکثر خودروسازان به سبب انتشار ویروس منحوس کرونا و کمبود شدید تراشه، حتی تا تعطیلی کارخانه‌های خود پیشروی کرده بودند، چین صادرات خودرو را به ۹۹۵ میلیون دستگاه رساند. تاب‌آوری شرکت‌های چینی در این دوران، تعجب و شگفتی کارشناسان حوزه را به همراه داشت. در حقیقت چینی‌ها در این برهه دوساله توانستند به‌خوبی در بازارهای جهانی جولان داده و شبکه توزیع محصولات خود را گسترش دهند.

با کم‌رنگ‌شدن کرونا در سال ۲۰۲۱، چینی‌ها کماکان در اوج باقی ماندند. رکورد صادرات خودروهای چینی در این سال شکست و به ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون دستگاه رسید. البته رکوردشکنی چینی‌ها در سال بعد نیز ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۲۲ صادرات خودرو حدود ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دستگاه رسید!

بر خلاف تصوری که با خواندن پاراگراف بالا در ذهن شما به وجود آمده، بازار ایران به‌هیچ‌وجه نقش قابل‌توجهی در این ارقام نداشته است. کشورهایی که بیشترین سهم صادرات را از آن خود کرده‌اند شامل شیلی، مکزیک، عربستان، فیلیپین، مالزی، تایلند، روسیه و حتی بلژیک، استرالیا و بریتانیا می‌شوند.

البته صادرات خودروهای چینی تنها محدود به محصولات معمولی نیست، بلکه خودروهای لوکس نیز سهمی از این رکوردشکنی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

برنامه عرضه خودروهای لوکس چینی

Zeekr

چینی‌ها در سال‌های اخیر و با پشتوانه دولت خود توانسته‌اند به رشد قابل‌توجهی در فناوری و تولید خودروهای لوکس و گران‌قیمت دست پیدا کنند. چین با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه خودرو و فراهم‌آوردن زمینه خلاقیت و ابتکار برای آن‌ها، موفق به ساخت برندهای لوکسی شده که در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار می‌گیرند. برندهایی نظیر اکسید (Exeed)، های‌فای (HiPhi) و زیکر (Zeekr) از جمله تولیدکنندگان خودروهای گران‌قیمت و تجملاتی هستند که لوکس سازان مطرح جهان را به چالش کشیده‌اند.

اکسید، برند لوکس گروه چری به‌حساب می‌آید که به‌تازگی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت، از شاسی‌بلند Exeed TX رونمایی کرده است. این خودرو با درنظرگرفتن سلیقه مشتریان اروپایی ساخته شده و در سه مدل هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی روانه بازار اروپا خواهد شد. با اینکه اکسید در حال حاضر نیز یک برند موفق لوکس به‌حساب می‌آید، ولی این شرکت قصد دارد با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان در بخش R&D خود، تا پنج سال آینده خود را به جایگاه بالاتری در سطح بین‌المللی برساند.

رقیب وطنی چری، یعنی جیلی نیز از قافله عقب نمانده و برند زیکر را برای بازار اروپا در نظر گرفته است. با اینکه زیکر در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده، ولی تاکنون توانسته فروش خود را به بیش از ۹۳ هزار دستگاه برساند. زیکر در بازار چین رقیب اصلی خودروهای تسلا است و در فوریه سال گذشته، سرمایه خود برای عرضه محصولات در بازار اروپا را به ۱۳ میلیارد دلار رساند. این برند به‌سرعت در حال گسترش قلمرو خود در نقاط مختلف جهان بوده و به‌تازگی مرکز R&D جدیدی را در شهر گوتنبرگ سوئد راه‌اندازی کرده است. تیم اروپایی جدید زیکر بیش از ۱۵۰۰ مهندس و طراح خبره و خلاق دارد!

برند چینی دیگری که به‌تازگی موجب تشویش شرکت‌های لوکس اروپایی و آمریکایی شده، های‌فای نام دارد که متعلق به کمپانی تکنولوژیکی Human Horizons است. این شرکت در تولید خودروهای لوکس و همین‌طور توسعه فناوری رانندگی خودمختار فعالیت می‌کند و قصد دارد تا پایان سال جاری، محصولات خود را روانه بازار اروپا کند. خودروهای برقی متصل HiPhi دارای تکنولوژی‌های پیشرفته بوده و مشتریان جوان و عاشق فناوری را مورد هدف قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

چین دیگر به‌عنوان یک تولیدکننده محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت شناخته نمی‌شود و این واقعیت در سال‌های اخیر به اثبات رسیده است. به طور خاص صنعت خودرو این کشور پیش‌گام در عرصه برقی‌سازی بوده و شبکه توزیع محصولات گران‌قیمت و لوکس چینی در نقاط مختلف جهان مخصوصاً اروپا روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. چینی‌ها در حال حاضر دومین تولیدکننده بزرگ خودرو به‌حساب می‌آیند و بدون شک آینده روشن منحصربه‌فردی در صنعت خودروسازی دارند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0