خودروهای سانگ یانگ در ایران با برند رامک خودرو شناخته شدهاند، شرکتی که برای مدتی طولانی واردات و عرضه آنها را برعهده داشت و پس از توقف واردات نیز به مونتاژ خودروهای سانگ یانگ رکستون امپرور و تیوولی توربوشارژر روی آورد.
یکی از آخرین محصولات رامک خودرو برای بازار ایران، سانگ یانگ رکستون G4 بود که یک شاسیبلند آفرودی و نیمه لوکس محسوب میشود. رکستون G4 بهعنوان یکی از آخرین خودروهایی شناخته میشود که مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کرد. تعداد محدودی از نسخههای سانگ یانگ رکستون G4 با مدل 2019 موفق شدند به بازار ایران راه پیدا کنند؛ اما پس از آن واردات خودرو متوقف شد. رامک خودرو نیز برای تأمین تعهدات باقیمانده خود، تصمیم گرفت تا نسخههای مختلفی از تیوولی یا رکستون را از طریق مونتاژ به بازار ایران عرضه کند.
سانگ یانگ رکستون امپرور (SsangYong Rexton Emperor) در واقع نسخه فیس لیفت نسل دوم این خودرو است که سال 2020 رونمایی شد و با اندکی تأخیر در سال 2021 میلادی به ایران رسید. این خودرو در مقایسه با نسخه اصلی سانگ یانگ رکستون G4، از چهرهای جدید و امکاناتی بیشتر بهره میبرد. تولید و عرضه سانگ یانگ رکستون امپرور به بازار ایران از سال 1400 آغاز شد تا یکی از قویترین محصولات مونتاژی بازار ایران توسط رامک خودرو به دست مشتریان برسد.
بهروزرسانیهای ظاهری
مسئله اصلی در اکثر خودروهای فیس لیفت، تغییر ظاهری نمای جلو خودرو است. این مسئله در سانگ یانگ رکستون امپرور نیز بهوضوح مشاهده میشود، چرا که قسمت جلو این خودرو در مقایسه با رکستون G4 کاملاً تغییر کرده است.
در رکستون امپرور با یک جلوپنجره بزرگ و هشتضلعی مواجه هستیم که از قطعات کرومی شکلگرفته است و درون آن نیز ساختار شبکهای با گرههای کرومی قرار دارد، گویا که طراحان سانگ یانگ و چری پیش از خلق رکستون امپرور با یکدیگر مشورت کردهاند! طراحی چراغها نیز تغییر کرده است و درون هرکدام از آنها چهار لامپ کوچک مکعبشکل قرار گرفته است. دو عدد از این لامپها برای روشنایی با نورپایین و دو عدد دیگر نیز بهعنوان لامپهای اصلی مورداستفاده قرار میگیرند. چراغهای روشنایی در روز نیز بهمانند یک نوار قسمت بالایی چراغها را به خودشان اختصاص دادهاند. چراغهای مهشکن جلو نیز بهصورت کاملاً کوچک در قطعات پلاستیکی و مشکی رنگ سپر جای گرفتهاند و در نگاه اول قابلتمایز نیستند. در مرکز جلوپنجره کرومی نیز لوگو بزرگ سانگ یانگ قرار گرفته است.
در نمای جانبی و عقب رکستون امپرور، تغییرات کمتری مشاهده میشود که این مسئله در فیسلیفتها مرسوم است. در بخش جانبی رینگهای جدید خودنمایی میکنند درحالیکه برای قسمت عقب شاهد یک سپر جدید به همراه گرافیک جدید کاسهچراغ عقب هستیم.
تغییرات عمده در کابین
با واردشدن به فضای داخلی سانگ یانگ رکستون امپرور، تغییرات واقعی را احساس خواهید کرد. بدیهی است که راننده نخستین شخصی است که متوجه تغییرات میشود، چرا که مجموعه نشانگرهای این خودرو اکنون تمام دیجیتالی شدهاند و فرمان خودرو نیز به نوع دی کات تغییریافته است. کنسول مرکزی خودرو نیز ظاهر جدیدی دارد و اهرم دنده اکنون زیباتر از گذشته به نظر میرسد. سایر قسمتهای کابین رکستون امپرور همچون صفحهنمایش سیستم سرگرمی و کنترلرهای سیستم تهویه نیز بدون تغییر باقیماندهاند.
مشخصات فنی رکستون امپرور
در بحث قوای فنی، تغییر خاصی در رکستون امپرور نسبت به رکستون G4 رخ نداده است و تنها قسمت بروز شده آن استاندارد عدم آلایندگی این پیشرانه بهحساب میآید که به یورو 6 ارتقا یافته است.
موتور دو لیتری چهارسیلندر توربوشارژر وظیفه تأمین قدرت رکستون امپرور را برعهده دارد که حداکثر 222 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس ششسرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در این خودرو برعهده دارد.
سانگ یانگ رکستون یک شاسیبلند واقعی است و چنین خودروهایی برای شتابگیری ساخته نشدهاند. بااینحال رکستون امپرور قادر است تا در 11.5 ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت قابلدستیابی با این شاسیبلند کرهای نیز 185 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. البته سانگ یانگ رکستون با پیشرانه 2.2 لیتری توربو دیزل نیز به تولید میرسد که این نسخه در بازار ایران حضور ندارد.
وزن خالص رکستون امپرور 2110 کیلوگرم است که رقم بالایی محسوب میشود. بااینحال مصرف سوخت ترکیبی سانگ یانگ رکستون امپرور بهازای صد کیلومتر پیمایش، 10.4 لیتر اعلام شده است که میتوان به آن نمره قبولی داد. باک خودرو نیز 70 لیتر فضا دارد و بنابراین برای مسافرت با رکستون به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد.
بزرگترین مزیت رکستون G4 که در رکستون امپرور نیز قابلمشاهده است، توانایی بالای آفرود این خودرو محسوب میشود. رکستون امپرور همچنان بر یک شاسی نردبانی فولادی استوار است و سیستم انتقال قدرت آن نیز از نوع 4WD یا چهارچرخ محرک است. این سیستم بهصورت هوشمند و پارهوقت عمل میکند. در اکثر مواقع قدرت و گشتاور به دیفرانسیلعقب رکستون امپرور منتقل میشود؛ اما راننده میتواند حالتهای دو دیفرانسیل سنگین یا دو دیفرانسیل سبک را نیز برای این خودرو انتخاب کند.
امکانات رکستون امپرور
سانگ یانگ رکستون امپرور بهعنوان نسخه فیس لیفت، از نظر امکانات و تجهیزات در سطح مطلوبی قرار دارد. امکانات ایمنی این خودرو بهصورت ویژه موردتوجه کاربران قرار گرفتهاند، جایی که 9 کیسه هوا در این خودرو وظیفه محافظت از کاربران را برعهده دارند. سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر خط و رادارهای تصادف جلو و عقب بخش دیگری از امکانات ایمنی استاندارد این خودرو هستند.
در زمینه امکانات رفاهی نیز رکستون امپرور قدرتمند ظاهر میشود. فرمان برقی به همراه پدال شیفتر و گرمکن، سیستم چندرسانهای به همراه شش بلندگو و نمایشگر 8 اینچی لمسی، دوربین عقب، جانبی و 360 درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه برای ردیف عقب، صندلیهای تنظیم شونده برقی به همراه گرمکن و سردکن، روکش چرم ناپا، صندوق پران هوشمند، اینورتر 220 ولت، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و سانروف امکانات رفاهی رکستون امپرور را تشکیل میدهند.
قیمت و رقبا
در حال حاضر یعنی زمستان 1401، قیمت رکستون امپرور در بازار آزاد حدود 4.5 میلیارد تومان اعلام شده است. در واقع رکستون یکی از معدود خودروهای دو دیفرانسیل واقعی بازار ایران با قابلیت آفرود بهحساب میآید. این مسئله در کنار عرضه محدود رکستون امپرور به بازار سبب شده است تا قیمت این خودرو به سطح بسیار بالایی افزایش پیدا کند.
نزدیکترین رقبای رکستون امپرور در بازار ایران دو شاسیبلند کوچکتر کرهای یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه هستند. این دو خودرو نسبت به رکستون امپرور اندازه کوچکتری دارند و همچنین به دلیل ساختار یکپارچه شاسی، قابلیت آفرود ندارند. در نهایت قیمت سانتافه و سورنتو حدود یک میلیارد تومان نسبت به رکستون امپرور بیشتر است، آنهم درحالیکه از واردات این دو خودرو به بازار ایران حدود 5 سال میگذرد؛ اما سانگ یانگ رکستون در نسخه 2021 و با کارکرد صفرکیلومتر قابلدسترسی است؛ بنابراین میتوان گفت که با وجود قیمتهای عجیب بازار ایران خرید رکستون امپرور برای مشتریانی که به دنبال یک شاسیبلند آفرودی و قدرتمند هستند، انتخابی معقول و منطقی محسوب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید