ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
15 بازدید

بررسی و مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی

بررسی و مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی

فیدلیتی و دیگنیتی دو خودروی چینی پرطرف‌دار در بازار ایران هستند که گروه صنعتی بهمن موتور، تولید و مونتاژ آن‌ها را بر عهده گرفته است. فیدلیتی(Fidelity) با نام جتور X70 (متعلق به کمپانی چری) و دیگنیتی (Dignity) با نام دانگ فنگ ix5 در بازار چین شناخته می‌شوند. کراس‌اوورهای چینی بهمن موتور به‌غیراز ظاهر، تفاوت‌های چندانی با یکدیگر نداشته و در محدوده قیمت مشابهی قرار دارند. بااین‌حال اگر درصدد خرید یک خودروی شاسی‌بلند جذاب هستید و نام فیدلیتی یا دیگنیتی به گوشی شما خورده، بد نیست این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده تا تصمیم بهتری برای خرید اتخاذ کنید.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از لحاظ ظاهر

دیگنیتی یا همان دانگ فنگ iX5 یک کراس‌اوور کوپه است که به لطف جلوپنجره بزرگ بدون حاشیه با الگوی کهکشانی و چراغ‌های کشیده، رینگ‌های چند پر، سقف شیب‌دار، اسپویلر، آنتن دم کوسه‌ای و دو خروجی اگزوز مستطیلی شکل با حاشیه کرومی، ظاهری تهاجمی، اسپرت و جوان‌پسند دارد.

بر خلاف دیگنیتی، فیدلیتی ظاهر باوقارتری داشته و نه‌تنها موردپسند جوانان، بلکه سازگار با تمامی سنین و سلایق است. فیدلیتی بهمن موتور نیز در نمای مقابل شامل یک جلوپنجره نسبتاً بزرگ می‌شود که با نوار کرومی به چراغ‌های جلو متصل شده است. سپر این خودرو و چراغ‌های مه‌شکن آن از طراحی مبتکرانه‌تری برخوردار بوده و نمای اسپرت ماشین را تشدید می‌کنند. رینگ‌های چند پر، اسپویلر، آنتن دم کوسه‌ای و دو خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای شکل با حاشیه کرومی از جمله مشخصات ظاهری فیدلیتی به‌حساب می‌آیند.

از لحاظ ابعاد، فیدلیتی هم در نسخه ۵ صندلی و هم در نسخه ۷ صندلی عرضه شده که برای مقایسه با دیگنیتی، نسخه ۵ نفره آن را در نظر می‌گیریم. این خودرو با ۴.۷۳۵ متر طول، ۱.۹ متر عرض و ۱.۷۱ متر ارتفاع ساخته شده و فاصله بین محورهای آن ۲.۷۲ متر است. ولی دیگنیتی دارای ۴.۶۸۵ متر طول، ۱.۸۶۵ متر عرض و ۱.۶۴۵ متر ارتفاع بوده و فاصله بین محورهای آن ۲.۷۹ متر است؛ بنابراین می‌توان گفت علیرغم بدنه درشت و کشیده‌تر، فضای داخل کابین فیدلیتی به طور جزئی کوچک‌تر از دیگنیتی است.

مقایسه کابین فیدلیتی و دیگنیتی

کابین خودرو دیگنیتی در عین سادگی با طراحی‌های مدرن و پیشرفته امروزی مطابقت دارد. بهمن موتور سعی کرده تا با کاربرد چرم و متریال باکیفیت در بخش‌های مختلف کابین، حس نشستن در یک خودروی لوکس را به سرنشینان القا کند. فرمان خودرو از نوع دی – کات بوده و دکمه‌های کنترلی روی آن تعبیه شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی شامل نمایشگر لمسی نسبتاً بزرگ می‌شود که در وسط کنسول قرار گرفته، ولی نمایشگر پشت فرمان حالت دیجیتالی دارد. شیب سقف در قسمت عقب خودرو باعث محدودیت ناحیه سر شده، مخصوصاً اگر سرنشین ردیف عقب، قد بلندی داشته باشد. هرچند این ایراد به لطف فضای پای کافی قابل‌چشم‌پوشی است.

فیدلیتی نیز به‌عنوان خودروی جدیدتر، از یک کابین زیبا و جادار برخوردار بوده و تا حدی به تقلید از خودروهای آلمانی طراحی شده است. همانند دیگنیتی، کابین فیدلیتی نیز شامل فرمان دی – کات، نمایشگر پشت فرمان دیجیتالی، نمایشگر لمسی اطلاعات سرگرمی و کاربرد ترکیبی چرم و متریال باکیفیت می‌شود. البته بر خلاف دیگنیتی، نمایشگر لمسی همانند تبلت روی کنسول جاسازی شده و تریم دورنگ، حس اسپرت بودن را به درون کابین نیز انتقال داده است.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از لحاظ مشخصات فنی dignity

شاید برای برخی افراد، مهم‌ترین جنبه مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی به مشخصات فنی مربوط شود، اما بد نیست بدانید هر دو خودرو از توان و قوای محرکه تقریباً یکسانی برخوردار هستند.

خودروی دیگنیتی مونتاژی بهمن موتور با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ روانه بازار شده که از طریق گیربکس CVT اتوماتیک قدرت ۱۴۸ اسب بخاری و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری را به محور جلو وارد می‌کند. این خودرو حداکثر در ۱۲ ثانیه از حالت سکون به‌شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. موتور دیگنیتی از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر است.

خودروی فیدلیتی بهمن موتور نیز از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. این قدرت از طریق گیربکس ۶سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. این موتور نیز از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۶ لیتر است. حداکثر سرعت فیدلیتی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن بسته به شرایط در مدت‌زمان ۱۱ الی ۱۲ ثانیه اتفاق می‌افتد.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی در دیگنیتی و فیدلیتی

بهمن موتور تلاش کرده تا با تنوع تجهیزات و امکانات رفاهی، شاسی‌بلندهای جذاب خود را از سایر رقبای چینی موجود در بازار متمایز کند.

در بخش ایمنی، هر دو خودرو دارای کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو و همین‌طور ایربگ‌های جانبی می‌شود. ترمز و پایداری شامل سیستم‌های متعدد از جمله پکیج سیستم‌های ABS، BA، EBD، EBA، کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهُلد می‌شود. البته دیگنیتی به سیستم‌های BAS، EVA‌، ASR، TRC، ATC و کنترل حرکت در سرپایینی DAC ‌ نیز مجهز شده است.

از جمله آپشن‌های مشترک میان دو خودرو می‌توان به کروز کنترل، سیستم هشدار برخورد بامانع، سانروف، اتولایت، سیستم پایش باد تایرها، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، سیستم مشایعت تا درب منزل، برف‌پاک‌کن با سنسور باران و … اشاره کرد.

بر خلاف خودروی فیدلیتی، دیگنیتی فاقد صندلی برقی سرنشین‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تشخیص نقاط کور و رادار تغییر لاین است. در عوض امکاناتی نظیر سیستم ضد سرقت ایموبالایزر و صندلی کودک ایزوفیکس در دیگنیتی مشاهده می‌شود.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از لحاظ قیمت

فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور در محدوده قیمت مشابهی قرار دارند. در بازار امروز (اواخر آبان‌ماه ۱۴۰۱) فیدلیتی ۵ نفره و دیگنیتی در محدوده قیمت ۱.۳ میلیارد تومان معامله می‌شوند. دیگنیتی و فیدلیتی اگرچه متعلق به یک کمپانی هستند، اما رقبای سرسخت یکدیگر به‌حساب می‌آیند. البته شاسی‌بلندهای دیگری مثل KMC K7 ‌ و چری تیگو ۷ نیز عرضه رقابت را بر این دو تنگ می‌کنند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0