مقدمه
شرکتهای خودروسازی اغلب به طرحها و اجزای منحصربهفرد محصول خود افتخار میکنند. اما حقیقت این است که اگر بادقت به صنعت خودروسازی جهان نگاه کنید، مدلهای بسیاری را مییابید که از نظر پلتفرم، نوع موتور، قطعات و حتی شکل ظاهری شبیه به یکدیگر هستند. بهعنوانمثال، تویوتا سوپرای جدید در واقع همان بامو Z4 است که با بدنه و لوگوی متفاوتی به فروش میرسد.
تبادل قطعات مکانیکی و الکتریکی بین شرکتها و اعمال تنها چند تغییر جزئی روی محصولات باعث بهوجودآمدن خودروهای همسان یا بهاصطلاح دوقلو بسیاری شده است. جالبتر آنکه صاحبان خودرو بهندرت متوجه این شباهتهای باورنکردنی میشوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۰ مورد از جالبترین خودروهای دوقلوی جهان را به شما معرفی کنیم.
کرایسلر 300C و لانچیا تما
کرایسلر 300C از سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده و به لطف عملکرد راضیکنندهاش همچنان فروش بالایی در بازار دارد. این محصول همزمان با آغاز همکاری کرایسلر و فیات، یعنی بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، یک همتای سدان به نام لانچیا تما پیدا کرد. تما با موتور دیزلی ۳ لیتری وارد بازار شد و توانست در ایتالیا و چند بازار منتخب دیگر در اروپا بدرخشد.
اوپل امگا و کادیلاک کاترا
ظهور برندهای آلمانی و ژاپنی جدید در دهه ۹۰ جایگاه کادیلاک را در بازار دستخوش تغییر کرد. پیش از آن هیچ شرکتی نبود که بتواند در بخش خودروی سایز متوسط با خودروساز آمریکایی رقابت کند. بااینحال یک خودرو در آلمان وجود داشت که کادیلاک میتوانست از آن الگوبرداری کند و آن اوپل امگا بود؛ خودرویی با پیشرانه عقب که تنها فرق آن با کادیلاک کانترا در فرم جلوپنجره و چراغهای پشتی است.
آکورا SLX و ایسوزو تروپر
نسل دوم ایسوزو تروپر به لطف سواری راحت و آفرودی خود توانست عنوان یکی از بهترین مدلهای شاسیبلند دهه ۹۰ را به خود اختصاص دهد. این امر نظر آکورا را به خود جلب کرد. این شرکت میخواست مدلی مشابه تروپر را به خط تولید خود اضافه کند؛ اما زمان و هزینه لازم برای توسعه آن را نداشت. بدین ترتیب ایسوزو تروپر به آکورا SLX تبدیل شد و راه خود را بهسوی بازار آمریکا پیدا کرد.
شورولت سابربن و هولدن سابربن
اگر علاقهمند به دنیای شاسیبلندها باشید حتماً نام شورولت سابربن افسانهای را شنیدهاید. اما آیا میدانستید این محصول یک برادر دوقلو به نام هولدن سابربن در استرالیا دارد؟ خودروی هولدن در مکزیک و با فرمان راست تولید شد و تنها ۷۵۰ دستگاه از آن در استرالیا و نیوزلند به فروش رفت.
هولدن مونارو و پونتیاک GTO
شرکت پونتیاک طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ نسخه بازطراحی شده GTO را روانه بازار کرد. این مدل که تمام ویژگیهای یک خودروی اسپرت از جمله بدنه دودر، موتور قدرتمند و حداکثر سرعت قابلقبول را به طور یکجا ارائه میدهد، یک همتای استرالیایی به نام هولدن مونارو دارد. متأسفانه هر دو مدل طراحی معمولی و خستهکنندهای دارند و هیچ اثری از ویژگیهای جذاب و محبوب قرن ۲۱ در آنها دیده نمیشود.
سوبارو BRZ و تویوتا GT86
تویوتا GT86 و سوبارو BRZ دو خودروی اسپرت جذاب و مقرونبهصرفه هستند که با تأکید زیاد بر راندمان و نه صرفت عملکرد قدرتمند طراحی شدهاند. ظاهراً آمادهسازی موتور بر عهده سوبارو بوده و تویوتا نیز وظیفه طراحی بدنه و شاسی را گردن گرفته است. جالب آنکه این محصولات بهجز چند تفاوت کوچک در داخل کابین و البته لوگوی شرکتها، هیچ وجه تمایز دیگری ندارند.
ساترن اسکای و اوپل GT
ساترن اسکای یک پروژه جاهطلبانه برای جنرال موتورز محسوب میشد؛ زیرا این نخستین باری بود که شرکت آمریکایی میخواست با معرفی یک رودستر کوچک به رقابت با ماشینهای اسپرت اروپایی و ژاپنی برخیزد. اسکای به لطف بهرهمندی از موتور توربوشارژ قدرتمند تمام استانداردهای کلاس خود را برآورده کرد و سرعت بسیار بالایی داشت. بااینحال کمتر کسی متوجه شد که برادر دوقلوی این خودرو یعنی اوپل GT همزمان در حال جولاندادن در جادههای آلمان بود.
اوپل اینسیگنیا GS و بیوک رگال GS
نسخه GS اوپل اینسیگنیا توانست بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ نام بیوک را دوباره بر سر زبانها بیندازد. این محصول از موتور توربو ۲ لیتری با قدرتی معادل ۲۷۰ اسب بخار، سیستم چهارچرخ محرک و سیستم تعلیق اسپرت استفاده میکرد و یک سدان لوکس جمعوجور بود. اما نکته اینجاست که رگال GS هیچیک از ویژگیهای اصلی بیوک را نداشت. این خودرو در آلمان تولید شد و در ابتدا نام اوپل اینسیگنیا GS به دوش میکشید. بعدها و با راهیافتن به بازار آمریکا نام آن نیز تغییر کرد.
فورد اکسپلورر اسپرت و مزدا ناواجو
فورد اکسپلورر اوایل دهه ۹۰ قهرمان بیچون و چرای کلاس اسیووی در آمریکا به شمار میرفت. با اینکه این محصول تنها شاسیبلند آن زمان نبود؛ اما طرفداران بسیاری بین اقشار مختلف داشت. جالب آنکه همکاری گسترده فورد با مزدا باعث شد تا همتای اکسپلورر یعنی ناواجو نیز راهی جادههای ژاپن شود.
فورد تورینو تالادگا و مرکوری سایکلون اسپویلر نسخه ۲
آخرین خودروهای فهرست ما هر دو از اسطورههای مسابقات نسکار هستند که ساخت آنها به سال ۱۹۶۹ بازمیگردد. این محصولات دارای مشخصات فنی و ظاهری یکسانی بودند و اساساً بهعنوان نمونه برای حضور در پیست اتومبیلرانی به بازار معرفی شدند. تنها وجه تمایز این دو خودرو طرح رنگ و نشان آنها است.
دیدگاهتان را بنویسید