محدودیتهای اعمال شده در دور جدید واردات خودرو سبب شده است تا این بار خودروهای چینی سهم پررنگی از سبد خودروهای وارداتی را به خود اختصاص دهند. یکی از خودروهای چینی که شانس بالایی برای واردات به ایران دارد، بایک X55 است.
بایک X55 (BAIC X55) یک کراساوور اندازه متوسط است و رقیب قدرتمندی برای انبوه کراساوورهای نیمه لوکس بازار ایران محسوب میشود. نکته جذاب در مورد بایک X55، قیمت تمام شده آن خواهد بود. درصورتیکه شرکت واردکننده بتواند بایک X55 را پس از واردات با نرخ مشابهی همچون سایر کراساوورهای همرده تولید داخل به فروش برساند، رقابت جذابی را بین خودروهای وارداتی و مونتاژی چینی در ایران شاهد خواهیم بود.
بایک یکی از خودروسازان معروف چینی است که سابقه همکاری با برندهای مطرح جهانی همچون ولوو یا کرایسلر را در کارنامه دارد. بایک پس از ورشکستگی و تعطیلی شرکت سوئدی ساب، برخی از پلتفرمهای این شرکت را خریداری کرد تا بر اساس آنها خودروهای جدیدی تولید کند. بایک اکنون به یک ابرشرکت در حوزه خودروسازی تبدیل شده است که برندهای دیگری همچون فوتون و بیجینگ را تحت کنترل خود دارد.
با وجود شهرت بایک در بازارهای صادراتی مختلف همچون روسیه یا آفریقای جنوبی، این برند در ایران چندان شناخته شده نیست. تجربه ایرانیان با محصولات بایک به خودروهایی همچون بایک سنوا یا بایک سابرینا خلاصه میشود که اکنون تولید آنها متوقف شده است. بااینحال دیار خودرو قصد دارد تا در دور جدید فعالیت خود، بار دیگر برند بایک را در ایران مطرح کند.
دیار خودرو تاکنون دو محصول جدید از بایک را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است که شامل بایک BJ40 و بایک X35 میشوند. بایک BJ40 یک خودرو آفرودی است که در نمونههای دو درب یا چهاردرب توسط این شرکت به تولید میرسد. بایک X35 نیز توسط زیرمجموعه دیار خودرو و تحت برند تیگارد به تولید خواهد رسید. بااینحال محصول سومی نیز از برند بایک در راه ایران است. این خودرو بایک X55 خواهد بود که بهصورت وارداتی در کشورمان به فروش خواهد رسید.
نگاهی به بایک X55
بایک X55 در واقع یکی از محصولات زیرشاخه بیجینگ بایک است که در سال 2015 و با نام بایک X5 معرفی شد. این خودرو مدتی بعد به سنوا X55 تغییر نام داد. نسل نخست این خودرو تا سال 2018 روی خط تولید قرار داشت و سپس با نسل دوم جایگزین شد. افزایش امکانات رفاهی و تغییرات طراحی بهخصوص در بخش جلوپنجره، از جمله تمایزهای نسل اول و دوم بایک ایکس 55 هستند. بهنوعی میتوان گفت که نسل دوم این خودرو، در واقع نسخه فیس لیفت اساسی نسل اول بایک X55 است.
نسل دوم این خودرو در سال 2017 معرفی شد و مطابق ترتیب جدید شرکت بایک، بیجینگ X5 نام گرفت. بااینحال در بازارهای صادراتی همچون آرژانتین یا آفریقای جنوبی، این خودرو با نام بایک X55 شناخته میشود. خودروساز چینی حتی تلاش کرد تا این خودرو را در بلژیک نیز به فروش برساند. نسخه الکتریکی این خودرو نیز با نام بایک EX5 در سال 2019 برای عرضه به بازار داخلی چین معرفی شد.
بررسی طراحی داخلی و خارجی
نسل جدید خودروهای بایک که از سال 2018 به بعد در بازارهای جهانی پدیدار شدند، با استفاده از الگوهای طراحی جدید خلق شدهاند. نسل دوم بایک ایکس 55 نیز بهعنوان یکی از همین خودروها، با انبوهی از قطعات کرومی و جلوپنجره عظیم به دست مشتریان خواهد رسید. سبک طراحی چراغهای عقب این خودرو نیز به کراساوورهای پژو شباهت دارد که برای مخاطبان جذاب خواهد بود. ابعاد بایک ایکس 55 شامل 4480 میلیمتر طول، 1837 میلیمتر عرض و 1680 میلیمتر ارتفاع هستند.
در نمای داخلی بایک X55 ظاهری شبیه به سدانها یا هاچبکهای اسپرت را مشاهده میکنیم. صفحهنمایش سیستم سرگرمی بهصورت جداگانه از کابین قرار گرفته است و در زیر آن دریچههای سیستم تهویه به شکل لوگو بایک قرار گرفتهاند. مجموعه پنل ابزار این خودرو نیز بهصورت آنالوگ است و تنها یک نمایشگر دیجیتال کوچک در مرکز آن قرار گرفته است. فاصله بین دو محور بایک ایکس 55 نیز 2665 میلیمتر است که این خودرو را در رده محصولات جمعوجور بازار قرار میدهد.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی بایک X55 میتوان به این موارد اشاره کرد: سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 9 اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، اتولایت، سیستم تهویه دیجیتال و سانروف.
قوای فنی، همان همیشگی!
ترکیب پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر یا تنفس طبیعی به همراه گیربکس اقتصادی، مجموعه قوای فنی مورداستفاده در اکثر خودروهای چینی را تشکیل میدهد. در واقع آنقدر مشتریان ایرانی به دیدن این ترکیب عادت کردهاند که حدسزدن مشخصات فنی خودروهای چینی جدید بازار ایران برای آنها کار دشواری نیست.
بایک X55 نیز به پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر مجهز است که حداکثر 148 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از این نظر میتوان گفت که پیشرانه بایک X55 راندمان مشابهی با موتور 1.5 لیتری توربوشارژر محصولات خانواده ام وی ام و فونیکس دارد.
گیربکس در نظر گرفته شده برای بایک X55 نیز از نوع اتوماتیک CVT است که بهصورت مصنوعی شش دنده را در اختیار کاربر قرار میدهد. همان گونه که انتظار دارید، قدرت و گشتاور تنها به دیفرانسیلجلو بایک ایکس 55 ارسال میشود و خبری از قابلیت تمام چرخ محرک در این خودرو نیست.
مصرف سوخت بایک X55 نیز با این مشخصات فنی، حدود 7.4 لیتر در صد کیلومتر برآورد میشود که رقم مطلوبی برای این خودرو خواهد بود. باک این خودرو 55 لیتر حجم دارد که بنابراین با استفاده از یک باک در حالت ترکیبی، قادر خواهید بود مسافتی بیش از 700 کیلومتر را پیمایش کنید و نیاز چندانی به سوختگیری نخواهید داشت.
وزن خالص بایک ایکس 55 معادل 1431 کیلوگرم عنوان شده است و بنابراین با خودرو سبکوزنی مواجه نخواهید بود. خوشبختانه استفاده از پیشرانه توربو در کراساوور مقرونبهصرفه بایک سبب خواهد شد تا شتاب و کشش قابلقبولی را تجربه کنید. سیستم تعلیق بایک X55 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است که حاصل آن سواری نرم و راحت خواهد بود. ترمزهای این کراساوور نیز در چهارچرخ از نوع دیسکی هستند.
جمعبندی
قیمت جهانی بایک X55 در محدوده 20 هزار دلار قرار دارد و این خودرو را به یکی از گزینههای مطلوب جهت واردات به ایران تبدیل میکند. انتظار میرود تا دیار خودرو که بهعنوان همکار بایک در ایران شناخته میشود، واردات و عرضه این خودرو را برعهده بگیرد؛ بنابراین باتوجهبه سابقه قیمتگذاری خودروهای وارداتی و رقابتی که در بورس کالا برای خرید آنها شکل میگیرد، باید منتظر اعلام قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان برای بایک X55 باشیم.
اعلام این مبلغ بهعنوان قیمت بایک X55، سبب خواهد شد تا این خودرو با کراساوورهای یک کلاسبالاتر به رقابت بپردازد. رقبای همکلاس بایک X55 خودروهایی همچون جک S5 نیوفیس با نسل نخست چری تیگو 7 هستند که این روزها با برند ام وی ام به فروش میرسد، با این پرش قیمتی بایک X55 سبب خواهد شد که این کراساوور به رقیبی برای لاماری ایما، فونیکس تیگو 7 پرو یا کی ام سی K7 تبدیل شود.
دیدگاهتان را بنویسید