فروش خودروهای الکتریکی در اروپا به نرخ قابلتوجهی رسیده است. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، از هر ده خودروی فروختهشده در این بازار، حداقل یک خودرو از باتری استفاده میکند. اروپا بهعنوان مهد خودرو در صدد است که تا پایان سال ۲۰۳۵ تمام خودروهای دیزلی و بنزینی را کنار بگذارد؛ بنابراین نرخ بالای فروش خودروهای برقی در اروپا را میتوان نویدبخش فرصتهای تجاری سودآور در این بازار در نظر گرفت.
بااینوجود، کشورهای آسیایی کمی از قافله خودروهای برقی عقب ماندهاند. به طور خاص شرکتهای چینی روی این حقیقت چشم گشودهاند که یارای رقابت با کمپانیهای پیشرفته و مطرح اروپایی و آمریکایی را ندارند، در عوض یک راهحل مؤثر و سادهتر را برای تسلط روی بازار خودروهای برقی، علیالخصوص در بازار اروپا پیدا کردهاند.
وسیله نقلیه الکتریکی بدون باتری عمل نمیکند و تقریباً ۴۰ درصد ارزش یک خودروی برقی به باتری آن است؛ بنابراین سازنده باتری سهم قابلتوجهی از بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص میدهد. چینیها فرصت را غنیمت دانسته و با سرعت بالایی به سمت توسعه قلمروی خود در بازار اروپا در حال حرکت هستند، بهطوری که طبق دادههای بنچمارک مینرالز، شرکتهای چینی تا سال ۲۰۳۱ بیشترین ظرفیت تولید باتری را در اروپا به خود اختصاص خواهند داد.
اوایل ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ بود که شرکت چینی Svolt Energy Technology از برنامه خود برای ساخت دومین کارخانه تولید باتری در براندنبورگ آلمان خبر داد، درست در همان جایی که کارخانه گیگافکتوری تسلا در حال فعالیت است. اولین کارخانه تولید باتری قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ در ایالت زارلند واقع در جنوب غربی آلمان ساخته شود.
علاوه بر Svolt، غول باتریسازی چینی یعنی CATL نیز در صدد است علاوه بر تأسیسات تولیدی خود در تورینگن آلمان، دومین کارخانه اروپایی تولید باتری را در مجارستان راهاندازی کند. شرکت چینی کاتل بهعنوان بزرگترین سازنده باتری جهان، در حال حاضر تأمینکننده اصلی باتری خودروهای برقی فولکسواگن و مرسدسبنز است.
بهغیراز CATL و Svolt، دستکم سه شرکت باتریساز دیگر به نامهای Eve Energy، Gotion Hi-Tech و Envision AESC (تأمینکننده باتری خودروهای نیسان) به طور جداگانه از برنامههای خود جهت راهاندازی کارخانه باتریسازی به ترتیب در مجارستان، آلمان و اسپانیا رونمایی کردهاند.
چندین دهه است که صنعت خودروسازی اروپا روی جهان تسلط دارد، ولی به عقیده کارشناسان این حوزه، رشد روزافزون باتریسازهای چینی میتواند تأثیر منفی روی این صنعت داشته باشد. اروپا صادرکننده اصلی خودرو در سطح جهان بهحساب میآید و ادامه این روند ممکن است به صادرات خودروهای برقی مجهز به باتریهای چینی منتهی شود. این موضوع بدون شک به ضرر تولیدکنندگان قاره سبز تمام خواهد شد.
البته تحول به سمت خودروهای برقی پیامدهای دیگری نیز با خود به همراه دارد. فناوریها و فرایندهای جدید (مثل لیتیوم و باتری در مقابل بنزین و موتور احتراقی) به طور اساسی باعث تغییر در زنجیرههای تأمین خودرو میشوند. این موضوع به نوبه خود مزایای رقابتی نسبی شرکتهای مطرحی همچون فولکسواگن را در مقابل بازیگران نوظهوری همچون NIO چینی تغییر میدهد. تخصص یک شرکت قدیمی در فناوری به چهکار میآید اگر نتواند برای دستیابی به مواد معدنی و باتریهای موردنیاز جهت تولید انبوه خودروهای برقی، با شرکتهای تازهوارد رقابت کند؟
خودروهای آلمانی مدتها جزو پرفروشترین برندها در کشور چین بودهاند، اما با ادامه این روند، بعید نیست بهزودی خودروهای الکتریکی ساخت چین، سهم عمده بازار اروپا را به خود اختصاص دهند. هرچند کارخانههای باتریسازی چینی در اروپا بهمنظور تأمین نیاز خودروسازان منطقه راهاندازی شدهاند، ولی افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به محصولات چینی را نمیتوان کتمان کرد.
ازاینگذشته، بازیگران چینی از مزایای متعدد یک زنجیره تأمین کاملاً توسعهیافته برای خودروهای برقی برخوردار هستند که شامل استخراج و پردازش مواد معدنی، تولید باتری و آهنرباهای دائمی با عناصر کمیاب زمینی و تولید خودروهای الکتریکی میشود. در عوض طبق یکی از گزارشهای خبری چینی، به نظر میرسد خودروسازان قدیمی اروپایی به سبب احتیاط و محافظهکاری بیش از حد، از ایجاد یک اکوسیستم بالغ برای تولید خودروی برقی عاجز ماندهاند. حالا چین میخواهد این شکاف را پرکرده و جایگاه ارزشمندی را در بازار اروپا به دست آورد.
البته خودروسازان و باتریسازان چینی نیز با چالشهای مختلفی در مسیر ارتقا و گسترش قلمروی خود در بازار اروپا مواجه هستند. بهعنوانمثال، دولتهای غربی (با رهبری بروکسل و واشنگتن) تا حدی بر این موضوع واقف شدهاند که وابستگی به چین برای فناوریهایی که زیربنای اقتصاد منطقه هستند، موجب بهخطرافتادن امنیت ملی میشود و به همین خاطر به فکر افزایش سرمایهگذاری در زنجیره تأمین باتری و خودروهای برقی افتادهاند.
از طرف دیگر، تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین نیز به سبب مشکلات ناشی از قرنطینههای کووید و ازدحام بازار، با خسارات مالی و هزینههای فزایندهای روبهرو شدهاند. ازاینرو باتریسازان چینی چشم به دنیای خارج از کشور دوختهاند و قصد دارند جای پای خود را در مهد خودروسازی محکمتر کنند.
اما چرا اروپا همانند آمریکا، مقرراتی را برای محدودکردن دخالت چین و جریمه کسبوکارهای چینی وضع نمیکند؟ به گفته رئیس کابینه کمیسیون حملونقل اروپا، رهایی از وضعیت موجود به تلاشهای بسیاری احتیاج دارد و البته وضعیت ژئوپلیتیکی جدید در روسیه و چین، لزوم استقلال از شرکتهای چینی را ضروری میکند. بااینوجود، تولید به مواد خام احتیاج دارد و بهتر است بهجای مانعتراشی بر سر تولید، رقابت بیشتر شود، چراکه تنها بدینوسیله میتوان رضایت و منافع مشتریان را حفظ کرد.
دیدگاهتان را بنویسید