admin_fariborz
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
5 بازدید

اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک

اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک

این روزها و به لطف حضور گسترده برندهای چینی در بازار ایران، خودروهای اتوماتیک بسیاری در دسترس مشتریان قرار گرفته است. جعبه‌دنده‌های خودکار نیازمند نگهداری دقیق و اصولی هستند تا عملکرد آن‌ها مطمئن و بدون ایراد باقی بماند. در این مطلب اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک را شرح خواهیم داد و با این نوع از جعبه‌دنده بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

لزوم آموزش اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک به رانندگان ایرانی

مشتریان ایرانی برای سال‌ها به رانندگی با گیربکس دنده‌ای و خودروهای دنده‌ای عادت کرده بودند؛ اما هم‌اکنون اتومبیل‌های چینی با انواع گیربکس‌های اتوماتیک در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و دنده‌ای ساختار متفاوتی دارند و نحوه سرویس‌کاری آن‌ها نیز متفاوت است، به همین دلیل لازم است تا رانندگان ایرانی با عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک و نحوه نگهداری از آن‌ها آشنا باشند.

در توقف‌های کوتاه گیربکس را خلاص نکنید

گیربکس‌های اتوماتیک چند وضعیت را در اختیار راننده قرار می‌دهند که عبارت‌اند از D (درایو یا حرکت)، N ‌‌ (خلاص)، P (پارک یا توقف کامل)  ‌و R ‌ (دنده عقب). هنگامی که با خودرو اتوماتیک پشت چراغ قرمز توقف می‌کنید و توقف شما بسیار کوتاه است، نیازی نیست تا وضعیت گیربکس را از D به N ‌ تغییر دهید. این کار موجب افزایش استهلاک گیربکس خواهد شد و هزینه‌های نگهداری را افزایش می‌دهد. بااین‌حال اگر توقف شما بلندمدت است، بایستی گیربکس را در وضعیت N ‌ قرار دهید.

 گیربکس را در سرازیری خلاص نکنید

یکی از کارهای اشتباه هنگام استفاده از گیربکس اتوماتیک، خلاص کردن وضعیت دنده در سرازیری است. به‌خاطر داشته باشید که وضعیت دنده یک خودرو اتوماتیک حین حرکت نباید هیچ تغییری کند. برای تغییر در وضعیت دنده اتوماتیک، بایستی خودرو را متوقف کنید و سپس وضعیت را تغییر دهید. انجام این کار علاوه بر نابودی گیربکس، موجب ازدست‌رفتن کنترل خودرو نیز خواهد شد.

پس از توقف کامل گیربکس را در حالت P ‌ قرار دهید

گیربکس‌های اتوماتیک به پین قفل کننده مجهز هستند که دنده متصل به شفت خروجی را ثابت نگه می‌دارد. درصورتی‌که پیش از توقف کامل گیربکس را در وضعیت P ‌ قرار دهید، فشار مضاعفی به این پین قفل کننده وارد خواهد شد که امکان شکستگی آن را در پی خواهد داشت. همچنین لازم است پیش از توقف کامل خودرو، ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس دنده را در وضعیت P ‌ قرار دهید.

به سرویس‌های دوره‌ای توجه کنید

گیربکس‌های اتوماتیک در فواصل زمانی کوتاهی به سرویس نیاز دارند؛ بنابراین لازم است تا مطابق با دفترچه راهنمای خودرو، نسبت به انجام سرویس گیربکس اتوماتیک اقدام کنید. روغن گیربکس و فیلتر روغن گیربکس باید در دوره‌های زمانی مشخصی تعویض شوند. به مالکان خودروهای اتوماتیک در ایران توصیه می‌شود تا پس از هر 40 هزار کیلومتر، روغن گیربکس را تعویض کنند.

مراقب سیستم خنک‌کننده باشید

اکثر گیربکس‌های اتوماتیک به سیستم خنک‌کننده مجهز هستند که وظیفه آن خنک‌کردن روغن گیربکس است. این سیستم بایستی عملکرد صحیح و به‌دور از اشکالی داشته باشد. وظیفه خنک‌سازی در گیربکس‌های اتوماتیک ساده بر عهده رادیاتور است، ازاین‌رو بایستی نسبت به تعمیر و سرویس‌کاری رادیاتور یک خودرو اتوماتیک دقت دوبرابر داشته باشید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0