ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
بازدید

آلودگی ایجادشده در اثر گرم‌کردن خودرو

آلودگی ایجادشده در اثر گرم‌کردن خودرو

گرم‌کردن خودرو در ایام سرد سال، طول عمر مفید موتور و قطعات مختلف آن را افزایش می‌دهد. بااین‌وجود طبق بررسی‌های انجام‌شده، گرم‌کردن ماشین به طرز قابل‌توجهی موجب آلودگی هوا می‌شود، مخصوصاً اگر به روش نادرست صورت گیرد.

آلودگی هوا در اثر گرم‌کردن ماشین به‌صورت درجا

در عصر خودروهای قدیمی کاربراتوری، رانندگان در ایام سرد سال پیش از به حرکت درآوردن خودرو، موتور آن را به مدت حداقل ۵ دقیقه به طور درجا روشن نگه می‌داشتند. بر اساس آمار به‌دست‌آمده، این کار موجب انتقال روزانه ۴۰ هزار تن گاز دی‌اکسیدکربن به جو زمین، اتلاف قابل‌توجه سوخت و همین‌طور افزایش تنفس آلودگی در هنگام نشستن در وسیله نقلیه ساکن می‌شد.

البته گرم‌کردن ماشین در فصول سرد سال، امری واجب برای خودروهای قدیمی بود. قبل از پیدایش موتورهای انژکتوری و کاربرد الکترونیک در سیستم‌های استارت و انتقال سوخت، وسایل نقلیه از کاربراتور برای مخلوط‌کردن هوا و سوخت جهت تأمین انرژی لازم برای فعالیت موتور استفاده می‌کردند. در صورت گرم‌نکردن خودرو، این مخلوط اثربخشی خود را ازدست‌داده و باعث آسیب به موتور می‌شد.

ولی باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، موتورهای کاربراتوری جای خود را به سیستم‌های انژکتوری و فناوری‌های الکترونیکی داده‌اند. الکترونیک علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت هنگام احتراق، دمای موتور را اندازه‌گیری و تنظیم می‌کند. طبق توصیه کارشناسان، موتور خودروهای جدید پیش از حرکت نباید بیش از ۱۰ ثانیه در حالت درجا کار کند.

بهترین روش گرم‌کردن خودروهای امروزی در روزهای سرد زمستانی، رانندگی آهسته و به‌تدریج، فشار روی پدال گاز است. مزایای متعددی در کنارگذاشتن شیوه سنتی گرم‌کردن ماشین وجود دارد. اول اینکه خودرو بهتر و سریع‌تر گرم می‌شود. ثانیاً ماشینِ در حال حرکت   فرایند فیلترینگ هوای خروجی را سریع‌تر آغاز می‌کند. در ضمن، زمانی که خودرو در وضعیت درجا و بیکار نگه داشته شود، فضای پیرامون نیز آلوده‌تر شده و سلامت راننده و سرنشینان   به خطر می‌افتد.

آلودگی هوا در اثر گرم‌کردن ماشین به‌وسیله هیترهای کمکی

برخی رانندگان پیش از روشن‌کردن خودرو، از بخاری‌های کمکی برای گرم‌کردن آن استفاده می کنند. محققین فنلاندی تحقیقی را در مورد میزان آلودگی ناشی از کاربرد بخاری‌های کمکی برای گرم‌کردن خودرو انجام داده و به نتایج جالب و البته قابل‌تأملی دست یافته‌اند.

هیترها و بخاری‌های کمکی که از سوخت بنزینی یا دیزلی برای پیش‌گرمایش خودروهای سواری استفاده می‌کنند، به طور قابل‌ملاحظه‌ای موجب انتشار گازهای آلاینده به محیط‌زیست می‌شوند. این دستاورد، نتیجه یکی از پژوهش‌های جدید محققین فنلاندی بوده که در نشریه Atmospheric Environment: X به چاپ رسیده است. آن‌ها مطابق با استانداردهای کنونی انتشار گازهای آلاینده، میزان آلودگی ناشی از کاربرد هیترهای کمکی را با میزان آلودگی ناشی از حرکت خودرو مقایسه کرده‌اند تا درک و تجسم بهتری از حجم آلودگی در ذهن مخاطب ایجاد شود.

در این پژوهش، سه خودروی بنزینی و سه خودروی دیزلی به‌عنوان نمونه آزمایشی انتخاب شدند. اکثر تولیدکنندگان هیترهای کمکی، دمای زیر صفر درجه را برای پیش‌گرمایش خودرو توصیه کرده‌اند؛ بنابراین شش خودروی موردنظر نیز در محیط خارج از ساختمان با دمای زیر صفر درجه قرار گرفتند. در این شرایط، بخاری کمکی آن‌ها به مدت ۳۰ دقیقه روشن شده و میزان ذرات معلق ناشی از کاربرد بخاری   مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است.

نتایج نشان می‌دهند که مطابق با استانداردهای فعلی آلایندگی، ۳۰ دقیقه استفاده از بخاری کمکی با پیمودن مسافت ۹۷ کیلومتری با سوخت بنزینی یا پیمودن مسافت ۲۰ کیلومتری با سوخت دیزلی برابری می‌کند. به بیان بهتر، حجم آلودگی ناشی از پیش‌گرمایش خودرو از میزان آلایندگی خودروها در حین رانندگی در مسافت‌های کوتاه بیشتر است. بخش قابل‌توجهی از ذرات آلاینده حاصل از مصرف سوخت توسط بخاری یا هیتر کمکی، اندازه‌ای کوچک‌تر از ۲۳ نانومتر داشته و از بسیاری فیلترها رد می‌شود.

البته دستاورد این پژوهش به معنی عدم نیاز به گرم‌کردن خودرو در ایام سرد سال نیست. در حقیقت پیش‌گرمایش تأثیر مثبت روی طول عمر مفید خودرو می‌گذارد و رانندگی را آسان‌تر می‌کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0