مقدمه
کامیون به یک وسیله نقلیه باری مجهز به موتور گفته میشود که قسمت بارگیر آن به کشنده متصل است. کامیون یک واژه فرانسوی بوده و بسته به فاکتورهای متعددی همچون نوع چرخها، نحوه تخلیه بار، ظرفیت و مخزن داشتن، به انواع مختلف تقسیم میشود. ولی بهطورکلی کامیونها برای یک هدف خاص طراحی شدهاند و آن چیزی نیست جز جابهجایی کالاهای سنگین مثل الوار، سنگ، سازههای بزرگ، خودرو و یا حمل موادی مثل سیمان، سوخت، آب و غیره. برخی کامیونها بهعنوان ماشینهای آتشنشانی نیز مورداستفاده قرار میگیرند. در این مقاله شما را با انواع کامیونها آشنا کرده و ویژگیهای خاص آنها را ذکر میکنیم تا درک مناسبی از تفاوت میان انواع کامیونها به دست آورید.
همانطور که گفته شد، کامیونها بر اساس فاکتورهای متعددی دستهبندی میشوند. ما در این مقاله انواع کامیونها را بر اساس ظرفیت و نوع کاربری اتاق دستهبندی کرده و توضیح میدهیم.
معرفی کامیونها بر اساس کاربری اتاق بار
کامیون دارای دو بخش است، کابین و فضای حمل بار که به آن اتاق بار نیز گفته میشود. اتاق بار دارای کاربریهای متفاوت است، مثل حمل مواد غذایی، سنگ، سوخت، سیمان و غیره. در ادامه با انواع کامیونها بر اساس کاربری اتاق بار آشنا میشوید.
– کامیون اتاقدار
به کامیونی گفته میشود ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن به حداکثر به ۱.۵ متر میرسد. از این نوع کامیون برای حمل بارهای کوچک مثل میوه، ترهبار، برنج، مصالح، موارد غذایی و… استفاده میشود.
– کامیون لبهدار
به کامیونی گفته میشود که ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن حداکثر ۸۰ سانتیمتر است و دیوارههای کناری آن قابل باز شدن هستند. به همین خاطر این نوع کامیونها با اسامی «بغل بازشو» یا «بغل دار» نیز مورد خطاب قرار میگیرند. کامیونهای لبهدار مناسب برای حمل محمولههایی هستند که با لیفتراک بارگیری میشوند.
– کامیون تیغه دار
اتاق بار کامیون تیغه دار بهوسیله یکتیغه یا دیواره طولی به دو قسمت مساوی تقسیم شده است. از این دو قسمت میتوان برای جداسازی بارها استفاده کرد.
– کامیون کفی
کامیون کفی فقط دارای کفی است و دیواره ندارد. از این کامیونها برای حمل ماشینهای سنگین، سنگ پالت و… استفاده میشود.
– کامیون سقفدار
کامیون سقفدار یا مسقف به کامیونی گفته میشود که اتاق بار آن دارای سقف است. بدین ترتیب، قسمت بار بهصورت یک محفظه سرپوشیده درمیآید؛ بنابراین هر محمولهای که در اتاق بار قرار گیرد، از عوامل خارجی مثل گردوغبار، برف، باران و طوفان در امان میماند.
– کامیون یخچالدار
همانطور که از نامش میتوان حدس زد، به کامیونی که اتاق بار آن یخچال باشد، کامیون یخچالدار گفته میشود. در حقیقت این کامیون، نوعی کامیون مسقف است که قسمت بار آن شامل امکانات سردکننده میشود. از این کامیون به طور عمده برای جابهجایی موادی استفاده میشود که میبایست در طول مسیر در دمای پایین نگهداری شوند. مواد غذایی فاسدشدنی مثل انواع گوشت بهوسیله کامیون یخچالدار جابهجا میشوند.
– تانکر
تانکرها کامیونهای مخزن داری هستند که از آنها برای حمل مایعات استفاده میشود. به تانکرها، کامیون باری مخزنی نیز گفته میشود. مخزن به همان قسمت بار اشاره میکند که یک محفظه بسته بوده و مایعات درون آن نگهداری میشوند. تانکرها کاربری خاصی دارند و اینگونه نیست که بهعنوانمثال، از تانکر بنزین برای حمل مایعی همچون آب استفاده شود.
– بونکر
تانکر و بونکر تا حدودی شبیه به هم هستند، اما نوع باری که جابهجا میکنند، متفاوت است. درحالیکه تانکر برای حمل مایعات به کار میرود، بونکر نیز یک کامیون مخزندار است که برای حمل جامدات فله و نرم مثل سیمان مورداستفاده قرار میگیرد.
– میکسر
همانطور که از نامش پیداست، کامیون میکسر به کامیونی گفته میشود که قسمت بار آن دارای یک مخزن مجهز به دستگاه مخلوطکن است. از میکسرها برای حملونقل موادی استفاده میشود که لازم است در طول مسیر یا حین کاربرد، دائم در حال مخلوطشدن باشند. مخزن کامیون میکسر حالت گردان دارد تا مواد موجود در آن در طول مسیر خشک و سفت نشوند. بدون شک بارها میکسر مواد تشکیلدهنده بتن را در خیابانها دیدهاید.
– کمپرسی
به کامیونهای اتاقداری گفته میشود که به دستگاه کمپرس جهت خالیکردن بار مجهز هستند. بارهای فله، خاک و مصالح ساختمانی همچون آجر بهوسیله کامیونهای کمپرسی جابهجا میشوند.
– بوژی
بوژی با نام دیگر «هزارچرخ» نیز شناخته میشود. بوژی یک وسیله نقلیه دارای محورهای متعدد است که برای جابهجایی محمولههای خیلی سنگین مورداستفاده قرار میگیرد. بوژی چندین محور دارد تا وزن بار فوقالعاده سنگینی که روی خود سوار کرده، روی جاده تقسیم شود. بدین ترتیب هم جابهجایی بار به شیوه آسانتر و ایمنتری صورت میگیرد، و هم به جاده فشار نمیآید.
معرفی کامیونها بر اساس ظرفیت باربری
کامیونها بر اساس ظرفیت قابلحمل به دستههای زیر تقسیم میشوند.
– خاور یا کامیونت
بسیاری از ما بهمحض شنیدن نام کامیون، به یاد خاور میافتیم. خاور یا کامیونت در واقع به کامیونهای کوچکی گفته میشود که از ظرفیت حمل ۳ تا ۶ تن برخوردار هستند. رانندگی با خاور یا کامیونت شبیه به رانندگی با خودروهای سبک بوده و معمولاً به گواهینامه پایه ۲ احتیاج دارد. کامیونتها به نوبه خود به دودسته تقسیم میشوند؛ خود ری ون باربری و لوری.
- خودروی ون باربری – در خودروی ون باربری، اتاق راننده و اتاق بار بهصورت دو محفظه جدا از هم روی یک شاسی قرار گرفتهاند. ون باربری میتواند بین ۳.۵ الی ۵ تن را جابهجا کند.
- لوری – لوری نیز همانند ون باربری، دارای اتاق راننده و اتاق بار مجزا، ولی سوار روی یک شاسی است. لوری ظرفیت حمل بار بیشتری نسبت به ون باربری داشته میتواند محمولههایی به وزن ۵ الی ۶ تن را جابهجا کند.
– کامیون تکمحور
کامیون تکمحور در بخش انتهای خود دارای یک محور هستند. تکمحورها دو ردیف چرخ دارند، یکی در بخش جلو و دیگری در بخش عقب. کامیونهای تکمحور میتوانند محمولههایی به وزن حداکثر ۱۰ تن را جابهجا کنند. طول اتاق کامیون تکمحور به ۵.۷ الی ۶ متر میرسد. کامیون تکمحور با اسامی دیگری مثل کشنده تکمحور، کامیون تک، کامیون ۶ چرخ و کامیون ۱۰ تنی نیز شناخته میشود.
– کامیون جفت محور
کامیون جفت محور دارای دو محور است، یعنی سه ردیف چرخ دارد؛ یکی در بخش جلو و دو ردیف در بخش عقب. طول اتاق کامیون جفت محور به ۷ متر میرسد. از این کامیونها برای حمل محمولههایی با وزن حداکثر ۱۵ تن استفاده میشود. کشنده جفت محور، کامیون ده چرخ، کامیون ۱۵ تنی و کامیون جفت، اسامی دیگری هستند که بهجای کامیون جفت محور به کار میروند.
– تریلی
بزرگترین نوع کامیون، تریلی است که با نام ۱۸ چرخ نیز شناخته میشود. تریلیها، ترکیب کشنده و تریلر هستند و میتوانند بارهای سنگین بین ۱۵ الی ۲۲ تن را جابهجا کنند.
وانتها؛ اعضای افتخاری کامیونها
وانتها جزو کامیونها محسوب نمیشوند، بااینحال ازآنجاکه وظیفه حمل بار را بر عهده دارند، بد نیست نگاهی به انواع آنها بیندازیم. برای رانندگی پشت فرمان وانتها به گواهینامه پایه ۲ احتیاج است.
وانتبار
وانتبار یک وسیله نقلیه کوچک است که شامل فضای کافی برای حملونقل بارهای جزئی و درونشهری میشود.
وانت نیسان
وانت نیسان نسخه قدرتمندتری از وانتبار است. وانت نیسان شاسی قویتری نسبت به وانتبار داشته و میتواند محمولهای به وزن حداکثر ۲ تن را جابهجا کند.
دیدگاهتان را بنویسید