ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
71 بازدید

آشنایی با لایتنینگ LS-218 پرسرعت‌ترین موتورسیکلت برقی جهان

آشنایی با لایتنینگ LS-218 پرسرعت‌ترین موتورسیکلت برقی جهان

10مقدمه

موتورسیکلت‌های برقی اگرچه جزو فناوری‌های نسبتاً جدید به‌حساب می‌آیند، ولی در حال حاضر توانسته‌اند بازی را عوض کنند. به لطف ترکیب آگاهی زیست‌محیطی، دستاوردهای تکنیکی و میل به کسب تجارب جدید، محبوبیت موتورسیکلت‌های برقی هر روز بیشتر می‌شود. این وسایل نقلیه پاک مزایای متعددی با خود به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به گشتاور لحظه‌ای، ظاهر جذاب و آینده‌نگرانه و عدم آلودگی محیط‌زیست اشاره کرد.

بااین‌حال فراتر از تمام این مزایا، یک دلیل مهم و اصلی برای محبوبیت موتورسیکلت برقی وجود دارد؛ هیجانی که حین خم‌شدن در مسیر منحنی یا جاده باز به سرنشین انتقال پیدا می‌کند. اینجاست که موتورسیکلت‌های پرسرعت وارد ماجرا می‌شوند. در این مقاله شما را با پرسرعت‌ترین موتورسیکلت برقی جهان آشنا می‌کنیم که محصولی از شرکت آمریکایی لایتنینگ (Lightning) است.

لایتنینگ LS-218 با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

در اکتبر سال ۲۰۰۹ و در نمکزار بونویل، LS-218 با ثبت رکورد طولانی‌مدت ۲۶۷.۶ کیلومتر بر ساعت، توانست رکورد سریع‌ترین موتورسیکلت برقی جهان را بشکند. به لطف تحقیقات پیوسته و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، LS-218 در سال ۲۰۱۰ برنده مسابقات قهرمانی بدون آلایندگی آمریکای شمالی شد. موتورسیکلت برقی لایتنینگ دارای سه رکورد سرعت زمینی، از جمله ۲۱۸ مایل بر ساعت (معادل ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت) است و نخستین موتورسیکلت برقی به‌حساب می‌آید که توانسته از سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت عبور کند. وجود عدد ۲۱۸ در نام این موتورسیکلت نیز به حداکثر سرعت آن اشاره می‌کند. البته سرعت LS-128 در فلات بونویل از عدد ۲۱۸ گذشت و به ۲۱۸.۶ مایل بر ساعت (معادل ۳۵۱.۸) کیلومتر بر ساعت رسید. بااین‌حال میانگین سرعت این خودروی دوچرخ در شرایط معمولی ۳۴۷.۵ کیلومتر بر ساعت است.

لایتنینگ به دنبال ثبت رکورد ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت

علاوه بر پیروی در مسابقات Laguna Seca Race و FIM World Finals در لمانز در سال ۲۰۱۲، لایتنینگ با دو پیروزی متوالی در پیست Infineon به افتخارآفرینی و چیرگی در رویدادهای FIM ePower ادامه دارد. در مسابقه تپه نوردی بین‌المللی Pikes Peak در سال ۲۰۱۳، لایتنینگ بیش از ۲۰ ثانیه زودتر از بهترین موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای بنزینی به خط پایان رسید. کارشناسان حوزه آن زمان فکرش را هم نمی‌کردند که یک موتورسیکلت تمام برقی بتواند به چنین دستاوردهایی دست پیدا کند.

شرکت لایتنینگ در حال حاضر مشغول توسعه یک سوپر موتورسیکلت الکتریکی جدید با فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون طراحی توسط هوش مصنوعی و استفاده از نیوبیوم و متریال پیچیده دیگری است که رکورد فعلی سرعت را می‌شکند. موتورسیکلت بعدی این شرکت، Tachyon Nb نام دارد که قرار است حداقل رکورد ۲۵۰ مایل بر ساعت (معادل ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت) را به نام خود ثبت کند.

ویژگی‌های اصلی لایتنینگ LS-218

پرسرعت‌ترین موتورسیکلت برقی جهان دارای چند ویژگی اصلی است. حالت رانندگی تک‌سرعته مستقیم، پک باتری لیتیوم یونی، سیستم خنک‌کننده انحصاری لایتنینگ، سیستم شارژ سریع انحصاری لایتنینگ، حالات سواری چندگانه، سیستم ترمز احیاکننده، رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی، چراغ‌های جلو LED دوگانه به همراه دی لایت، نمایشگر LCD تمام دیجیتالی، چراغ‌های عقب LED و راهنمای گردش، سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کنترل کشش مشخصات اصلی LS-218 به شمار می‌آیند.

پرفورمنس عالی لایتنینگ LS-218

به‌عنوان یکی از تواناترین موتورسیکلت‌های الکتریکی، LS-218 پرفورمنس و کارایی عالی را از خود به نمایش می‌گذارد. پیشرانه این وسیله نقلیه دوچرخ به سیستم خنک‌کننده مایع مجهز بوده و قادر به تولید ۲۴۴ اسب بخار قدرت در ۱۰۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۹۸ نیوتن متر گشتاور است. ناگفته نماند که وزن ۲۲۴ کیلوگرمی موتورسیکلت نیز نقش بسزایی در بهبود قوای محرکه ایفا می‌کند. البته لایتنینگ LS-218 به سبکی سوپر موتورسیکلت‌های استاندارد نیست، ولی در دنیای خودروهای برقی، از وزن مناسبی برخوردار است.

نشستن پشت فرمان LS-218 به افرادی که دارای قلب ضعیف هستند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چون این موتورسیکلت می‌تواند در عرض کمتر از ۲ ثانیه از سرعت صفر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. درحالی‌که موتورسیکلت با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در جاده جولان می‌دهد، دمای پیشرانه در حد مطلوب باقی می‌ماند و این خنک‌سازی به لطف فناوری منحصربه‌فرد لایتنینگ، یعنی Ultra High Power Density Drive (رانندگی با چگالی توان فوق‌العاده بالا) صورت می‌گیرد.

باتری ۱۵ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی با ولتاژ ۳۸۰ کار می‌کند تا انرژی موردنیاز موتور الکتریکی را تأمین کند. در صورت شارژ کامل این باتری، LS-128 می‌تواند مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کند. البته باتری‌های مختلف با برد پیمایشی متفاوت برای موتورسیکلت لایتنینگ عرضه شده است.

نگاهی به اجزای پایه LS-128

موتورسیکلت LS-128 علاوه بر قدرت و پرفورمنس، تجربه سواری امن و لذت بخشی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. رینگ‌های آلیاژ منیزیومی مارکزینی (Marchesini) و ترمزهای برمبو (Brembo) با تضمین توقف دقیق، امن و بدون درنگ چرخ‌ها، به راننده اجازه می‌دهند با سرعت بالا در جاده بتازاند. یک سیستم ترمز احیاکننده قابل‌برنامه‌ریزی نیز با بهبود هندلینگ و ایمنی، جایگاه LS-128 را به‌عنوان یک موتورسیکلت برقی درجه‌یک تثبیت می‌کند.

لایتنینگ LS-128 دارای یک قاب آلومینیومی جمع‌وجور است و ترکیبی عالی از استحکام، سختی و وزن پایین را ارائه می‌دهد. این قاب با پایداری و هندلینگ بهینه خود، امکان کنترل دقیق حین اجرای مانورهای سرعت بالا را فراهم می‌آورد. راننده به دستگیره‌هایی چنگ می‌زند که به دوشاخ معکوس Ohlins FGRT و همین‌طور کمک‌فنر Ohlins TTX36 متصل هستند.

پیکربندی‌های مختلف لایتنینگ LS-128

موتورسیکلت‌های LS-128 در پیکربندی‌های مختلف قابل‌خرید است. به بیان دیگر، مشتری می‌تواند پک باتری ۱۵، ۲۰ یا ۲۴ کیلووات ساعتی، رینگ‌های فورج آلومینیومی، فیبر کربنی یا فورج منیزیومی، بازوی شناور آلومینیومی لایتنینگ یا فیبر کربنی، رنگ‌بندی، تعلیق دوشاخ معکوس Ohlins FGRT به همراه پایدارکننده فرمان Ihlins، شارژرهای مختلف، و یا پکیج Competition را بر اساس سلیقه و نیاز خود انتخاب کرده و موتورسیکلت را با پیکربندی شخصی‌سازی‌شده تحویل بگیرد.

قیمت و رقبای لایتنینگ LS-128

به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پرفورمنس و شتاب‌گیری شگفت‌انگیز LS-128 را زیر سؤال برد. از هنگام عرضه در سال ۲۰۱۴ در کالیفرنیا، نخستین موتورسیکلت تولید انبوه لایتنینگ به پرسرعت‌ترین موتورسیکلت تمام برقی جهان تبدیل شده و تاکنون جایگاه خود را حفظ کرده است. این محصول هم‌اینک با قیمت پایه ۳۸۹۸۸ هزار دلار به فروش می‌رسد، ولی بسته به پیکربندی انتخابی، قیمت موتورسیکلت می‌تواند از ۶۱۵۰۰ دلار نیز بیشتر شود.

موتورسیکلت‌های وکسان واتمن (Wattman) و دیمون هایپر اسپرت پرمیر (Hypersport Premier) رقبای اصلی لایتنینگ LS-128 ‌ به شمار می‌آیند. وای ازآنجاکه فعلاً خبری از تولید انبوه واتمن نیست و موتورسیکلت دیمون نیز به ارزش پایه ۴۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است، می‌توان گفت محصول لایتنینگ در جایگاه بالاتری نسبت به این دو مدل قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0