ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
4 بازدید

آشنایی با قطعات مهم در سیستم تعلیق و عملکرد آن‌ها

آشنایی با قطعات مهم در سیستم تعلیق و عملکرد آن‌ها

مقدمه

سیستم تعلیق بخش تفکیک‌ناپذیر از یک خودرو است. این سیستم به طور خاص در مسیرهای ناهموار یا سرعت بالا، موجب سواری نرم و ایمن می‌شود. سیستم تعلیق از بخش‌های متعددی ساخته شده که هر یک از آن‌ها وظیفه‌ای را در راستای ایمنی و راحتی سرنشینان خودرو حین رانندگی انجام می‌دهند. در این مقاله با قطعات مهم سیستم تعلیق و عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو شامل تایرها، فنرها، دمپرها و اتصالاتی می‌شود که خودرو را به رینگ‌ها متصل کرده است. این سیستم نقش کلیدی در تعامل میان تایرها و سطح جاده و حرکت خودرو دارد.

سیستم تعلیق تضمین می‌کند که تایرهای خودرو همیشه با جاده در تماس بوده و کشش مناسبی داشته باشند. هندلینگ، کنترل و پایداری خودرو و در نتیجه سواری نرم، راحت و ایمن در گرو این دو ویژگی است.

وظایف سیستم تعلیق

وظیفه اصلی سیستم تعلیق، اتصال چرخ‌ها به خودرو و تضمین تماس چرخ‌ها با زمین است. بااین‌حال می‌توان وظایف سیستم تعلیق را در دو مورد اصلی خلاصه کرد؛ جذب شوک و کوبش و حفظ تماس خودرو با جاده. سیستم تعلیق ناهمواری‌های موجود در جاده را خنثی کرده و کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد. این سیستم همچنین در هر شرایطی اثر نیروهای خارجی را که موجب انحراف خودرو از مسیر می‌شوند، از بین می‌برد. به این مشخصه، اثر ضدلغزش یا تثبیت‌کنندگی سیستم تعلیق گفته می‌شود.

سایر مزایای سیستم تعلیق برای خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • ازبین‌بردن لرزش
  • توزیع یکنواخت وزن خودرو روی چرخ‌ها
  • بهبود ترمزگیری
  • بهبود هندلینگ و فرمان‌پذیری
  • انطباق با شرایط مختلف جاده
  • بهبود کلی تجربه رانندگی و آسایش سرنشینان خودرو

سیستم تعلیق از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق خودرو شامل قطعات متعددی می‌شود، هرچند در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها اشاره و وظایف هر یک را بیان می‌کنیم.

– فنرها

فنر به‌عنوان جذب‌کننده شوک و کوبش مورداستفاده قرار می‌گیرد. نقش اصلی فنرها، سرکوب، خنثی‌سازی و جذب ضربه‌هایی است که چرخ‌ها به‌خاطر ناهمواری‌های موجود در جاده تجربه می‌کنند. فنرها همچنین با حفظ کشش روی جاده، مانع انتقال اثر اصطکاک به کل خودرو می‌شوند.

فنرهای سیستم تعلیق همچنین نقش حیاتی در حفظ ارتفاع استاندارد خودرو داشته و به هندلینگ بهینه و بالانس ماشین کمک می‌کنند. تمام این فاکتورها موجب رانندگی راحت و آسوده می‌شوند. فنرهای پیچشی، فنرهای میله پیچشی و فنرهای برگی مهم‌ترین فنرهای موجود در سیستم تعلیق هستند.

– میله ضدلغزش یا استبیلایزر

میله ضدلغزش، استبیلایزر (تثبیت‌کننده) یا میله ضد غلتش، یکی دیگر از بخش‌های مهم سیستم تعلیق خودرو به‌حساب می‌آید. همان‌طور که از نامش پیداست، این قطعه از لغزش ماشین به‌ویژه حین حرکت در مسیرهای ناهموار یا پرپیچ‌وخم جلوگیری می‌کند. استبیلایزر به پایداری و بالانس خودرو کمک کرده و موجب بهبود هندلینگ خودرو می‌شود. زمانی که با سرعت بالا در پیچ‌ها حرکت می‌کنید، این استبیلایزر است که از غلت‌زدن و واژگونی ماشین شما جلوگیری می‌کند.

استبیلایزر معمولاً یک میله آهنی است که میان بازوی پایینی چرخ‌های راست و چپ قرار دارد. وسط این میله نیز به بدنه ماشین متصل است. میله استبیلایزر معمولاً خاصیت ارتجاعی دارد که یک ویژگی ضروری برای عملکرد مناسب است. میله‌های ضدلغزش انرژی را از یک چرخ به چرخ دیگر انتقال می‌دهند و بدین‌وسیله، نیروی گریزازمرکز ایجادشده حین حرکت در پیچ‌ها را خنثی می‌کنند.

– دمپر یا جذب‌کننده شوک

دمپر، جذب‌کننده شوک یا همان کمک‌فنر، انرژی جنبشی و لرزش حاصل از حرکت ماشین را از بین می‌برد. فنرها هم وظیفه مشابهی را بر عهده دارند. بااین‌حال کمک‌فنرها در سرکوب انرژی ناشی از حرکت نوسانی (بالا و پایین) فنرها مؤثر واقع می‌شوند. دمپرها همچنین به تایرهای ماشین کمک می‌کنند تا تماس دائمی با جاده داشته باشند. این موضوع باعث بهبود پایداری خودرو می‌شود. بدون وجود کمک‌فنرها برای خنثی‌سازی نوسان فنرها، خودرو دائم در حال پرش بوده و کیفیت رانندگی به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

– بامپر

بامپر، سپر یا همان ضربه‌گیر، یک قطعه خاص و در واقع اضافی در سیستم تعلیق است که شامل باندینگ و ریباندینگ می‌شود و از محور، قاب، کمک‌فنرها و… محافظت می‌کند. بامپرها از لاستیک یا موادی با خواص الاستومری عالی ساخته شده‌اند و ضربات را در حین فشردگی شدید خنثی می‌سازند. آن‌ها یکپارچگی خودرو را در زمان انبساط یا انقباض بیش از حد فنرها تضمین می‌کنند.

– میله کنترل جانبی

میله کنترل جانبی یکی دیگر از قطعات اضافی در سیستم تعلیق است، هرچند نقش حیاتی در ماشین‌های دو دیفرانسیل دارد. وظیفه اصلی این قطعه، نگه‌داشتن اکسل در هنگام ورود فشار از جانب است. میله کنترل جانبی معمولاً بین اکسل و بدنه اصلی خودرو قرار دارد و همچنین به‌عنوان یک اتصال افقی به سایر بخش‌های تعلیق عمل کرده و حرکات جانبی را کنترل می‌کند. اثر کلی میله کنترل جانبی، بهبود پایداری خودرو است.

– بازوی بندانگشتی

بازوی بندانگشتی یکی از اجزای سیستم تعلیق است که در جلوی چرخ‌های خودرو قرار می‌گیرد. به این قطعه بند یا دوک فرمان نیز گفته می‌شود. بازوی بندانگشتی قطعات تعلیق را به مجموعه چرخ خودرو متصل می‌کند. به لطف این قطعه، چرخ‌های ماشین می‌توانند مطابق حرکت فرمان به سمت چپ یا راست حرکت کنند. بازوی بندانگشتی نقش مهمی در بهبود هندلینگ خودرو دارد.

– مفصل توپی

مفصل توپی به همان مفصل اصلی اشاره می‌کند که بارهای جانبی و افقی ماشین را می‌گیرد. این قطعه به سایر بخش‌های تعلیق متصل است تا امکان حرکت در جهات مختلف فراهم شود. مفصل توپی همچنین در زمان چرخش وسیله نقلیه به‌عنوان یک محور چرخشی عمل کرده و بالانس مناسب چرخ‌ها را حفظ می‌کند. این موضوع باعث سایش یکسان چرخ‌ها می‌شود.

سیستم تعلیق خودرو دارای مفصل‌های توپی بالایی و مفصل‌های توپی پایینی است و اتصالات آن‌ها معمولاً به‌وسیله روغنی مثل گریس روان‌کاری می‌شود. این روان‌کاری نقش مهمی در عملکرد مؤثر مفصل‌های توپی دارد.

– بازوهای بالا و پایین

بازوهای بالا و پایین، جزوی از سیستم تعلیق هستند که شاسی خودرو را به قطعات مختلف تعلیق همچون بازوی بندانگشتی متصل کرده و اتصال چرخ‌ها به آن‌ها را تضمین می‌کنند.

– میله استرات

میله استرات با نگه‌داشتن بازوی پایینی به عملکرد صحیح تایرهای جلو کمک می‌کند. وظیفه اصلی استرات بار، بهبود فرمان‌پذیری و کنترل خودرو است. زمانی که راننده می‌خواهد ماشین را به سمت راست یا چپ حرکت دهد، چرخ‌های جلو شرایط چرخش را فراهم می‌آورند. اگر توجه کرده باشید، در هنگام چرخش ماشین چرخ‌های جلو می‌چرخند و چرخ‌های عقب معمولاً در موقعیت خود باقی می‌مانند. میله استرات به کاهش فشار روی شاسی نیز کمک می‌کند و به‌طورکلی موجب بهبود استحکام و هندلینگ خودرو می‌شود.

جمع‌بندی

سیستم تعلیق را به‌عنوان یک ارکستر در نظر بگیرید. فنرها همانند پایه عمل کرده و نوت‌های اصلی را به وجود می‌آورند. کمک‌فنرها و استرات همچون رهبران ارکستر هستند و جریان انرژی هماهنگ را تضمین می‌کنند. بازوهای کنترلی و میله ضدلغزش نقش موزیسین‌های خبره را ایفا می‌کنند. مفاصل چرخشی و بازوی بندانگشتی نیز تک‌نوازهایی هستند که دقت و کنترل را ارائه می‌دهند. با شروع رانندگی، این سمفونی زنده می‌شود. در هنگام عبور از دست‌انداز یا مسیر منحنی، فنرها اثر خارجی را خنثی می‌کنند. کمک‌فنرها، بامپرها نیز با کنترل پرش‌ها، رانندگی نرم و روان را تضمین می‌کنند. بازوهای کنترلی و میله ضدلغزش چرخ‌ها را در مسیر نگه می‌دارند، درحالی‌که استرات و بازوی بندانگشتی، حرکت چرخ‌ها را با فرمان ماشین هماهنگ می‌سازد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0