ترمز خودرو مهمترین سامانه کنترل و ایمنی در اتومبیلها است. این سیستم از ابتدای صنعت خودروسازی در اتومبیلها حضور داشت. با این حال تغییرات شگرف سیستم ترمز از نیمه دوم قرن 21 ام به وقوع پیوستند. ابداع سیستم ترمز ضدقفل توسط مرسدس بنز منجر به تحقیقات بعدی در مورد سامانههای ترمز شد. نتایج آن تحقیقات امروز و در قالب سیستمهای کمکی ترمزگیری در خودروهای جدید مشهود شدهاند.
سیستم ترمز ضدقفل
سیستم ترمز ضدقفل یا ABS، نخستین سیستم کمکی ترمزگیری است که در خودروهای امروزی وجود دارد. اساس کار این سیستم ساده است. این سیستم با تنظیم فشار وارد شده بر ترمز، از قفل شدن چرخها هنگام ترمزهای شدید در جادههای خیس جلوگیری میکند. سیستم ترمز ضد قفل با تبدیل یک ضربه بزرگ به ضربههای کوچک، مانع قفل شدن چرخها میشود و بنابراین فرمان خودرو در کنترل راننده باقی خواهد ماند.
سیستم توزیع نیرو ترمز
استفاده از این سیستم طی چند دهه اخیر در صنعت خودروسازی مرسوم شد. این سیستم نیروی ترمز وارد شده به هرکدام از چرخها را محاسبه میکند و با تنظیم نیروی ترمز ارسال شده به هر چرخ، خودرو را در وضعیت تعادل نگه میدارد. سیستم توزیع نیرو ترمز یا EBD، نقش مکمل را به همراه سامانه ترمز ضد قفل ایفا میکند. در حقیقت خودروهایی میتوانند از این سیستم بهرهمند شوند که به سامانه ترمز ABS نیز مجهز شده باشند.
سیستم ترمز کمکی
سومین سیستم کمکی ترمزگیری در خودروهای جدید، سیستم ترمز کمکی یا BA است که اخیرا در برخی خودروهای ایرانی نیز نصب شده است. هدف اصلی این سیستم، پر کردن خلا ناشی از تاخیر راننده در ترمزگیری است. این سیستم قدرت ترمز را هنگام ترمزگیریهای شدید چند برابر میکند تا خودرو در فاصله کوتاهتری توقف کند. برای مثال اگر کودکی به صورت ناگهانی وارد خیابان شود و راننده با تاخیر اقدام به ترمز گرفتن کند، سیستم ترمز کمکی به متوقف کردن خودرو کمک خواهد کرد.
سیستم ترمز اضطراری
ممکن است در ابتدا تصور کنید که سیستم ترمز اضطراری همان سیستم ترمز کمکی است، با این حال سیستم ترمز اضطراری یا AEB پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به ترمز کمکی دارد. وظیفه اصلی این سیستم جلوگیری از تصادف حین حرکت است. سیستم ترمز اضطراری با استفاده از سنسورهای مختلف، به صورت دائمی وضعیت خودرو را مورد پایش قرار میدهد و در صورتی که سرعت خودرو هنگام نزدیک شدن به موانع بیش از حد باشد، به صورت خودکار سرعت را کاهش میدهد.
در حال حاضر دو نوع سیستم ترمز اضطراری در خودروهای جدید به چشم میخورد. نوع اول سیستم ترمز اضطراری ساده است که تنها در سرعتهای پایین فعال است. این نوع سیستم در خودروهای اقتصادی و میانرده بازار جهانی نصب شده است. نوع دیگر سیستم ترمز اضطراری در تمامی سرعتها قابل اعتماد است. این نوع سیستم در خودروهای گرانتر و جدیدتر مشاهده میشود.
ترمز پارک برقی
ترمز پارک برقی یا ترمز دستی برقی که به صورت کوتاه EPB خوانده میشود، یکی دیگر از سیستم های کمکی ترمزگیری در خودروهای جدید است. در این سیستم به جای اهرم ترمز دستی، یک دکمه ساده قرار دارد که با فشردن آن چرخها قفل میشوند. برخلاف سیستم ترمز دستی مکانیکی، کنترل این سیستم توسط واحد کامپیوتر مرکزی خودرو یا ECU انجام میشود.
[inline_related_posts title=”شاید این مطالب هم جذاب باشند…” title_align=”right” style=”list” number=”3″ align=”none” ids=”” by=”categories” orderby=”rand” order=”DESC” hide_thumb=”no” thumb_right=”no” views=”no” date=”yes” grid_columns=”2″ post_type=”” tax=””]
دیدگاهتان را بنویسید