کمپانی کرهای هیوندای سابقه بسیار طولانی در ساخت خودرو دارد. از سواری و سدان گرفته تا کراساوور و شاسیبلند، هر نوع خودرویی در سبد محصولات این شرکت یافت میشود. هیوندای یکی از برندهای محبوب و پرطرفدار نزد ایرانیان است و شهرت و درخشش جهانی دارد. از جمله خودروهای پرفروش این شرکت در بازار ایران میتوان به ماشینهای شکیل و جذابی همچون آزرا، توسان، جنسیس، سوناتا، سانتافه و … اشاره کرد. محصولات هیوندای علاوه بر ظاهر مدرن و امروزی، از قوای فنی عالی برخوردار هستند و همین موضوع باعث جهانیشدن نام Hyundai شده است.
بااینحال، برخی محصولات این شرکت به طور قابلتوجهی به موفقیت بیشتری در بازار جهانی دست یافتهاند. پرفروشترین خودروهای کلاسیک هیوندای از جمله الیت i20، کرتا، ورنا، النترا یا حتی گرند i10 دارای یک خصیصه مشترک هستند؛ همگی بر اساس زبان طراحی Fluidic ساخته شدهاند. بااینحال، کمپانی مبتکر کرهای همواره درحالرشد و ارتقای محصولات خود بوده و زبان طراحی جدید Sensuous Sportiness را برای تولید خودروهای امروزی معرفی کرده است.
شرکت بزرگ هیوندای موتور پس از Fluidic Design 2.0 به سراغ زبان جدیدی به نام Sensuous Sportiness رفت. این زبان باهدف توسعه و ارتقای خودروهای اسپرت و آیندهنگرانه معرفی شده و زیبایی ذاتی و بصری محصولات را با فلسفه طراحی اصلی شرکت کرهای از نظر تناسب، معماری، استایل و فناوری ترکیب میکند.
برجستهترین مشخصه زبان طراحی جدید هیوندای، Cascading Grille یا همان جلوپنجره آبشاری است که در خودروهایی نظیر ونیو، الکازار و توسان به چشم میخورد. این طراحی با الهام از جریان فلز مذاب در کوره قالبگیری در ترکیب با خطوط ظریف سفالهای کلاسیک کرهای توسعهیافته و غرور و اطمینان را به بدنه خودرو انتقال میدهد. جلوپنجره به شیوهای ملایم به سمت پایین باریک میشود و حس قدرت و سرعت را در ذهن بیننده تداعی میکند. خودروهای i30 و مدلهای امروزی Grandeur IG همگی به جلوپنجره آبشاری مجهز بوده و انعکاسدهنده زبان طراحی جدید هیوندای هستند.
از دیگر مشخصههای زبان طراحی جدید Sensuous Sportiness میتوان به «نورپردازی مخفی» اشاره کرد که به هویت طراحی چراغهای جلو اشاره میکند. بر اساس گفتههای تیم طراحی مهندسی هیوندای، فناوری نورپردازی مخفی گاهی در نقش چراغ و گاهی بهعنوان دکور عمل میکند. این فناوری اگرچه قبلاً تنها در خودروهای مفهومی به چشم میخورد، اما بالاخره به تولید انبوه رسیده و بهعنوان بخشی از زبان طراحی جدید هیوندای در خودروهای این شرکت مورداستفاده قرار میگیرد.
زبان طراحی Sensuous Sportiness نخستینبار در نمایشگاه اتومبیل ژنو فرانسه، در خودروی مفهومی Le Fil Rouge به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه محل رونمایی از خودروهای لوکس و اسپرت متعلق به برندهای مطرحی همچون فراری، رولزرویس، لامبورگینی و غیره است. هیوندای باعرضه Le Fil Rouge در این نمایشگاه، خلاقیت در زبان طراحی جدید خود را به رخ حضار کشید.
این ماشین کوپه چهار درب با ظاهری کاملاً مدرن و آیندهنگرانه درخشش خاصی در نمایشگاه داشت و حیرت و هیجان بازدیدکنندگان را برانگیخت. مدیر ارشد طراحی گروه هیوندای موتور در طول رونمایی از Le Fil Rouge، توضیحاتی را درباره زبان خلاقانه جدید ارائه داد. به گفته وی، کلمه Sensuous به معنی افزایش احساس اشاره میکند. در حقیقت Sensuous Sportiness نه درباره یک فلسفه جدید، بلکه در مورد یک مفهوم تازه و نوآورانه در تولید خودروهای آینده است.
نسل جدید هیوندای سوناتا، یکی از خودروهایی است که بر اساس Sensuous Sportiness ساخته شده است. خودروی مفهومی پرافسی (Prophecy) نیز پیشنمایشی از زبان طراحی جدید هیوندای بهحساب میآید. جلوپنجره آبشاری در هر دو خودرو جلوه خاص و متمایزی داشته و حس غرور و قدرت را در ذهن بیننده تداعی میکند.
خودروی هیوندای Vision T نیز یکی دیگر از محصولات مبتنی بر زبان طراحی Sensuous Sportiness است. این خودرو بهخوبی توانست در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل لسآنجلس خودنمایی کند و بازدیدکنندگان را به تحسین وادار سازد. ویژن T به پیشرانه پلاگین هیبریدی مجهز بوده و چشماندازی از برنامههای آینده هیوندای، در راستای حفظ و نگهداری از محیطزیست را به تصویر میکشد.
زبان طراحی Sensuous Sportiness یکی از موفقیتهای بارز هیوندای بهحساب میآید که توانسته ضمن حفظ فلسفه اصلی شرکت، یعنی تناسب، معماری، استایل و فناوری، شوروشوق و جسارت را به خودروهای جدید انتقال دهد. بدون شک در آینده نزدیک شاهد عرضه سدانها و شاسیبلندهای بیشتری خواهیم بود که ویژگیهای Sensuous Sportiness در آنها دیده میشود.
دیدگاهتان را بنویسید