مقدمه
هر کشوری با مشخصه خاصی شناخته میشود. بهعنوانمثال، ایران دارای قدمت و ژاپن دارای تکنولوژی است. اما کانادا یکی از همسایههای بی حاشیه و آرام ایالات متحده بوده که در ورزش هاکی حرف بسیاری برای گفتن دارد. اگرچه در حال حاضر بازار خودرو کانادا شبیه به ایالات متحده است و فورد F-150 پرفروشترین خودروی این کشور بهحساب میآید، ولی بد نیست بدانید که کاناداییها نیز قدمهایی در قلمروی صنعت خودروسازی برداشتهاند. این کشور، زادگاه یکی از عجیبترین و خارقالعادهترین سوارکارهای متعلق به دهه ۱۹۷۰ است. به طور خلاصه، زمانی که بحث توانمندی در صنعت خودرو مطرح میشود، کاناداییها شایستگی معرفی را دارند، حتی اگر تولیدات آنها بهاندازه ef محصولات ژاپنی و آمریکایی چشمگیر و قابلدسترس نباشد. ما در این مقاله شما را با معروفترین و عجیبترین خودروهای کانادایی آشنا میکنیم.
اچتیتی Plethora LC-750 (محصول سال ۲۰۰۷)
لیست عجیبترین خودروهای کانادایی را با پلتور LC-750 آغاز میکنیم. این سوپر خودروی شگفتانگیز، به پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپر شارژ ۸ سیلندر جنرال موتورز مجهز بوده که ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۸ نیوتن متر گشتاور را به چرخها انتقال میدهد. در حقیقت عدد ۷۵۰ در نام خودرو، به قدرت پیشرانه اشاره میکند. مشتریان پلتور میتوانستند پیشرانه دستساز ۱۱۰۰ اسب بخاری را نیز برای ماشین خود سفارش دهند.
بریکلین SV-1 (از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵)
مالکوم بریکلین، یکی از واردکنندگان معروف خودرو در ایالات متحده در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی، SV-1 را به بازار معرفی کرد. اگرچه SV-1 یکی از عجیبترین خودروهای کانادایی بهحساب میآید، ولی در تیراژ ۳۰۰۰ دستگاه ساخته شده و در دسته ماشینهای کمیاب قرار نمیگیرد. مهمترین مشخصه این خودرو دربهای گالوینگ است و طبق وعده سازنده، باقیمت اقتصادی در دسترس مشتریان قرار گرفت. پیشرانه ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر با ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور، قوای محرکه این خودرو را تأمین میکرد.
کامپانیا V13R (از سال ۲۰۰۸ تا کنون)
یکی دیگر از خودروهای عجیبی که توسط شرکتهای کانادایی ساخته شده، مدل V13R است که در کشور خود بهعنوان یک موتورسیکلت در نظر گرفته میشود. اما کامپانیا V13R در حقیقت یک خودروی سهچرخه مخصوص رانندگی در پیست است. این ماشین از موتور ۱.۲ لیتری دو سیلندر هارلی دیویدسون استفاده میکند که ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور داشته و امکان شتاب گیری صفر تا صد در عرض ۴.۵ ثانیه را فراهم میآورد. کامپانیا V13R در سال ۲۰۰۸ روانه بازار شد و هماکنون نیز روی خط تولید قرار دارد. این ماشین سهچرخه ۱۶ساله، برند کامپانیا را زنده نگه داشته و محصولی محبوب نزد آمریکاییها و کاناداییها به شمار میآید.
ترادین Gurkha CIV (از سال ۲۰۰۶ تاکنون)
ترادین گورکا CIV یک خودروی زرهی با ظاهری جذاب و عجیب است که به ماشینهای سری فیلمهای «مکس دیوانه» شباهت دارد. بدنه سخت و محکم گورکا بهوسیله ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولیدی توسط موتور ۶.۷ لیتری ۸ سیلندر توربو دیزلی فورد حرکت داده میشود. در حقیقت علاوه بر پیشرانه، قطعات دیگری از این ماشین نیز متعلق به شرکت فورد هستند. حتی فضای داخل ترادین گورکا CIV نیز سرنشینان را به یاد سری F سوپر دیوتی شرکت آمریکایی میاندازد.
فلینو CB7 (از سال ۲۰۱۶ تاکنون)
راننده افسانهای مسابقات فرمول F1600 کانادا پس از کنارهگیری از این ورزش هیجانانگیز، تصمیم گرفت شرکت فلینو را در سال ۲۰۱۰ راهاندازی کند. تقریباً حدود هفت سال طول کشید تا فلینو سوپر خودروی اسپرت CB7 را به عرضه درآورد. علیرغم ظاهر کوچک و جمعوجور، CB7 از یک پیشرانه ۷ لیتری بزرگ بهره میگیرد. موتور ۸ سیلندر LS7 که به شورولت کوروت Z06 C6 تعلق دارد، با تولید ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور، چرخهای خودروی کانادایی را نیز به حرکت میاندازد. البته CB7 با سه پیشرانه متفاوت LS7 در بازار به فروش میرسد که ممتازترین نمونه آنها، ۷۰۰ اسب بخار قدرت به وجود میآورد.
تیمیس Ford V8 (از سال ۱۹۶۸ تا کنون)
تیمیس موتور از سال ۱۹۶۸ در کانادا شروع به کارکرده و فعالیت اصلی آن، احیای مدل ۱۹۳۴ فورد به مشخصات کارخانه است. تیمیس برای این کار از قطعات مدرن برای گیربکس، درایو اکسل، ترمزها و سیستم تعلیق استفاده میکند. این شرکت همچنین موتورهای ۸ سیلندر متعلق به سالهای ۱۹۴۹ الی ۱۹۵۴ را بازسازی کرده و در زیر کاپوت ماشینهای فورد قرار میدهد؛ بنابراین تنها محصول این شرکت، فورد V8 است که از پیشرانه ۳.۹ لیتری ۱۲۵ اسب بخاری بهره میگیرد.
دوج Kingsway (از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۹)
اکثر طرفداران خودروهای آمریکایی کلاسیک، دوج کینگزوی را میشناسند. کینگزوی یک نام جامع برای مدلهای دوج بود که با برند پلیموث در ایالات متحده به فروش میرسید. این نام همچنین برای صادرات خودرو به خارج مورد استفاده قرار میگرفت. پلیموث بهعنوان یکی از شرکتهای تابعه کرایسلر، با ایجاد تغییر در سپرها و عرضه تریمهای متفاوت، ماشینهای فورد را روانه بازارهای مختلف میکرد. دوج کینگزوی به موتور ۴.۵ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر مجهز بود که راندمان آن به ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور میرسید.
نایت XV (از سال ۲۰۲۴ تا کنون)
یکی دیگر از عجیبترین خودروهای ساخته شده توسط شرکتهای کانادایی مدل XV است که به کمپانی Knight تعلق دارد. درست مثل ترادین گورکا CIV، مدل XV نیز یک ماشین زره دار با ظاهری محکم و سرسخت است که گویی میتواند از هر سد و مانعی عبور کند. استفاده از پیشرانه فورد، یکی دیگر از وجوه اشتراک میان CIV و XV در نظر گرفته میشود. ماشین نایت هم در نسخه بنزینی و هم در نسخه توربو دیزلی روانه بازار شده است. پیشرانه ۶.۸ لیتری تنفس طبیعی ۱۰ سیلندر با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۷۸ نیوتن متر گشتاور، XV را به حرکت وامیدارد. طبق اطلاعات بهدستآمده در وبسایت رسمی نایت، تنها ۱۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته و به فروش خواهد رسید.
بیمونت SD-396 (از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹)
به نظر میرسد کاناداییها نیز درگذشته عاشق ماشینهای عضلانی بودهاند. شرکت بیمونت (Beaumont) بهعنوان تنها زیرمجموعه جنرالموتور در کانادا فعالیت میکرد. این کمپانی تنها سه سال در حوزه خودرو حضور داشت و در طول این مدتزمان کوتاه، یکی از کمیابترین خودروهای عضلانی کلاسیک در تمام ادوار را به عرضه درآورد. مدل SD-396 که با نام اسپرت دیلوکس ۳۹۶ نیز شناخته میشود، یکی دیگر از محصولات خودروسازان کانادایی به شمار میآید که بر اساس شورولت کوروت ساخته شده است. بیمونت SD-396 قوای محرکه خود را از طریق موتور ۶.۵ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی دریافت میکند. با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۲ نیوتن متر گشتاور، این ماسلکار کانادایی پرفورمنس قابلملاحظهای را به نمایش میگذاشت. با تیراژ تنها ۴۵۱ دستگاه، SD-396 یک گزینه محبوب نزد کلکسیونرها در نظر گرفته میشود.
اتومبیل شامراک (از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۴)
لیست ماشینهای کانادایی را با یک مدل بسیار قدیمی به پایان میرسانیم که تنها یک نمونه از آن در جهان وجود دارد. اتومبیل شامراک (Shamrock) توسط برادران میمنا ساخته شد. این دو برادر کانادایی سازنده کالسکههای بدون اسب بودند و تصمیم گرفتند شانس خود را در تولید خودرو امتحان کنند. با انجام آزمون و خطاهای فراوان، سرانجام ماشین شامراک در سال ۱۹۰۴ کامل شد، اما موتور تکسیلندر تنفس طبیعی ۱۰ اسب بخاری آن به حدی ضعیف بود که یارای عبور از شیبهای ملایم را نیز نداشت. برادران میمنا موتور دستساز خود را با یک نمونه فرانسوی عوض کردند، ولی مشکل قدرت پایین حل نشد. علیرغم تلاشهای فراوان، شامراک هرگز به تولید نرسید. این خودرو هماینک در موزه حملونقل کانادا قرار دارد.
دیدگاهتان را بنویسید